J
Jonny Andersson: Jag har inte någon fråga utan vill bara berätta om vårt intressanta komfortvärmesystem, eller "komfortkylesystem" som jag brukar kalla det lite sarkastiskt. Det är ett system som mäter värmen i vår lägenhet och tanken är att vi ska betala om vi vill ha lite varmare än 21 grader, som "komfortvärme" men få tillbaka lite om vi har kallare än 21 grader. Jag gillar tanken med det här
0 svar · 879 läst
·
A
AndersS: Har du ingen annan tilluft i rummet så ska den inte vara stängd, men sedan får du nog prova dig fram. Det ska blåsa ut varmluft i dina två övre galler på sidorna.
6 svar · 1,5k läst
·
H
Hampusca: Hej har en ta ventil enligt bild! skulle behöva hjälp med hur jag ställer upp kv värdet och hur jag gör det med vilka verktyg? Mvh.
0 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Ta referenser några stycken och kontakta dem.
3 svar · 899 läst
V
Vanhedern: [citat] jag värmer upp huset med luftvärmepump och elpatron för tappvatten men med dagens elpriser vill jag helst stänga av all varmvattenproduktion utan att expansionskärlet fryser. Så jag tappar ut vatten längst ner i ack tank 3 och låter det vandra genom alla tankar, då sjunker även nivån i expansionskärlet under taknivå i pannrummet? Har jag förstått rätt?
25 svar · 3,5k läst
A
Auusi: [citat] Jättebra tips! Tack, det ska vi fixa!
7 svar · 1,8k läst
·
S
Småbrukaren: Har du rumsgivare eller utegivare på slingan? Kanske en sådan som pajat eller en termostat som fastnat i läge. Luft i systemet kan också bidra.
14 svar · 3,4k läst
·
F
fredar: Hus med vattenburen golvvärme i betonggolv i två plan Leverantören är LK. Systemet har ingen rumsreglering. Tycker det behövs och därför söker jag nu system. Har fått förslag på en lösning som säkert är ok rent funktionellt, men är mindre säker på att panelerna passar i huset. Jag tycker det är värt att få paneler som ser snygga och moderna ut. Vill absolut inte ha något med
0 svar · 941 läst
Demmpa
Demmpa: Gällande hur mycket flödet behöver vara strypt. På de radiatorventiler som vi har går det att vrida fyra varv på förinställningen. Den som är mest strypt är öppnad 1 varv, den som är mest öppen är öppnad 1,3 varv. Detta ger att det är ca 10-12° i difftemperatur över radiatorerna.
16 svar · 6,8k läst
·
T
tursut: Den här är nog värst men det var ett bra tips att gå igenom hela huset.
6 svar · 2,3k läst
·
H
Hexbugare: Tack för alla svar. Huset i fråga är från 1801 och har el+pelletskamin+ett gäng kakelugnar/eldstäder. Totalytan är 290kvm. Främsta anledningarna till installation är ekonomi men också att få ett system som bara funkar utan en massa pill. Gillar konceptet med fjärrvärme och hade varit optimalt för mig. Ska försöka någon vända till. Verkar som att de kan dra till tomten och sedan
16 svar · 4,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Du behöver inte vara orolig. Skulle man bygga eldstäder på det sättet skulle hus brinna upp mest hela dagarna. Bakom en eldstad som denna finns en brandmur i tegel. Det är en förslitning på det yttre skalet som du ser.
4 svar · 1,3k läst
·
D
Daniel 109: Det där ser ju ut att vara temperaturen efter shunten. Men om tanken inte går upp i temperatur beror det på att du tar ut lika mycket värme som du stoppar in.
1 svar · 590 läst
·
G
Geografica: Hej. Har kollat att samtliga slingor till golvvärmen blir varma utan styrdon. Med styrdonen ditsatta är två slingor kalla. Tror att rumstermostaterna fungerar men de här donen kan vara lika gamla som golvvärmen och den lär ha installerats -94. Hittar inte de här någonstans och undrar vilka som kan ersätta dessa. Är det bara att köpa vilka 24v som helst eller finns det någon som är
0 svar · 470 läst
·
Ankpedd
Ankpedd: Har beställt tillopsventil 2418665 men tänkte även köpa några nya trådbundna ställdon, vad ska man köpa? Bild nedan på ventilen samt det gamla ställdonet.
0 svar · 964 läst
·
J
jhn: Jag var ju tvungen att dra hem från jobbet direkt för att testa - allt för att ha värme i sovrummen inför kvällen ;) Ni hade helt rätt! Jag kom ihåg fel kran ;) Det var den ni märkt ut åt mig - så nu har jag fått upp trycket till 1.5bar och lyckats lufta hela övervåningen. Ni är bäst. Tack till alla er som hjälper till och att detta forum finns :)
19 svar · 3,3k läst
·
V
viklar03: [citat] Nej, dom pluggade bara ledningarna där de tidigare gick in i bergvärmepumpen. Och det ska enligt rörmokaren inte vara några problem att koppla in en bergvärmepump igen. Det kanske kan bli aktuellt igen om några år ifall elpriserna stabiliserar sig på en låg nivå.
13 svar · 4,4k läst
C
Csms: [citat] Nej det går vatten i de. Enligt röris dock kommer det alltid vara varmvatten varför kondens ej kommer uppstå.
2 svar · 2,5k läst
·
L
lob: [bild] [bild] Skabbigt lättbetonghus från 51. 2 bostadsvisningar+källare. 19 grader i bovåningarna och ca 15 i källaren.
10 svar · 5,0k läst
·
B
Bragul: Vi hade liknande problem för några veckor sedan. Dock kallt i alla returledningar. Då var problemet igenkloggade flexslangar vid värmepannan. Så det låter ju inte riktigt som ert problem, dock kanske det är liknande? Hade hit en tekniker som bytte rören. Läs mer här: https://www.byggahus.se/forum/threads/stor-skillnad-i-temperatur-pa-thermia-atria.473665/page-4#post-5006496
31 svar · 7,3k läst
·
Cruzze
Cruzze: [citat] Har försökt att lossa centrumskruven och det går bra men den sitter sedan fast i slutet ungefär som det satt nån låsring eller o-ring där som det gör på t.ex luckor så man inte ska tappa bort skruven. Skruven går att vicka på och känns helt lös, men den går som sagt inte att dra ut med måttlig kraft och polygrip i alla fall... Ska försöka övertalning med skiftnyckel...
4 svar · 1,6k läst
·
S
sepani: [citat] Aha…så om jag t ex sätter minus 3 och provar…?
2 svar · 1,2k läst
·
I
InsidersUnited: Nej, men skruva ur den. Ta isär (notera noga hur bricka/brickor/pigg sitter) packa hela med armaturfett. Sätt ihop. Har fått packboxar täta med detta, man får KajsaVarga när man kan (y)
1 svar · 1,5k läst
·
jannekjuyckken
jannekjuyckken: [citat] Samma erfarenhet här. Selmac tog en bit över 20k + 1200kr frakt för en av W17 modellerna. Hade inte ens tagit bort Pritys loggo. Bara satt annat märke över. Köptes från Bulgarien via Amazon. 9k +600kr i amazonfrakt. (Billigt men kan ta upp till 4 Veckor)
5 svar · 1,6k läst
Ankpedd
Ankpedd: [QUOTE="jonaserik, post: 5016413, member: 224859"]Menar du ställdonen, så är det en mutter under om jag inte ser fel.
2 svar · 670 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Har KV-värdet/förinställningen injusterats? Genom att justera in rätt KV-värde på alla radiatorer, samt justera in kurvlutningen och eventuell kurvförskjutning, så kommer returen på fjärrvärmevattnet att sjunka. I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
9 svar · 3,6k läst
M
Magnus85mm: [citat] Det ska jag göratack
7 svar · 2,3k läst
·
dof
dof: Tror att vattnet kommer bli svalt snabbt då solslingan ligger i botten på tanken. Det är väl bara att prova, i värsta fall får du väl komplettera med en liten elberedare i serie efter slingan
4 svar · 1,2k läst
J
Josth: Bara att köpa några eldrivna konvektorelement för en ganska låg peng och sätta ner golvvärmen.
2 svar · 807 läst
Stefan N
Stefan N: Ingen bild att se.Vad är det för märke/modell?
1 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.