39 804 läst ·
32 svar
40k läst
32 svar
Oljefyllda element Gnosjö problem
Btv så suger det termiska reglaget
Har haft sama problem i 4 år med en termostat som går från kall till skållhet när termostatvredet flyttas 1 mm till höger. Detta skal, inte ske med ett mikroprcessorstyrt element. Det skall slå på värme i kortare perioder tills rummet uppnår inställd temperatur, dvs inte bli skållhett. Har bytt till en ny termostat jag köpt och nu fungerar det. Vrider jag termostaten 1 mm till höger så slås elementet på i korta perioder till rumstemperatur blivit ung 1/2 grad högre.Sen bara underhållsvärme. Mycket exakt och fungerar superbt. Kostnad 400 kr för en ny termostat.Papphammar666 skrev:
Slutsats: Av det som skrivits i tråden verkar det som de saknar slutkontroll vid tillverkningen i Gnosjö, så trasiga termostater når kunden.
Sen är ju användarmanualen en katastrof. Punkterna ordningsföljd: 1, 2, 3.1, 3.2, 5.1, 3.3, 4, 5. Jag är utbildad ingenjör, har Smart hem medd Google och Telldus etc, men att förstå användarmanualen är omöjligt.
Årets julklapp, Gnosjö element, utflykt till skroten på köpet.C Connask skrev:Har haft sama problem i 4 år med en termostat som går från kall till skållhet när termostatvredet flyttas 1 mm till höger. Detta skal, inte ske med ett mikroprcessorstyrt element. Det skall slå på värme i kortare perioder tills rummet uppnår inställd temperatur, dvs inte bli skållhett. Har bytt till en ny termostat jag köpt och nu fungerar det. Vrider jag termostaten 1 mm till höger så slås elementet på i korta perioder till rumstemperatur blivit ung 1/2 grad högre.Sen bara underhållsvärme. Mycket exakt och fungerar superbt. Kostnad 400 kr för en ny termostat.
Slutsats: Av det som skrivits i tråden verkar det som de saknar slutkontroll vid tillverkningen i Gnosjö, så trasiga termostater når kunden.
Sen är ju användarmanualen en katastrof. Punkterna ordningsföljd: 1, 2, 3.1, 3.2, 5.1, 3.3, 4, 5. Jag är utbildad ingenjör, har Smart hem medd Google och Telldus etc, men att förstå användarmanualen är omöjligt.
Klicka här för att svara