Värme allmänt
Christer G.V.: [citat] Man får inte glömma att luftning måste kunna göras av slingan.
JAn Lindblad: Jaghar en äldre CTC LVA 1 luftvärmeanläggning som har en trådad termostat. När jag mäter på den så har den en DC spänning på 0V när den ska ge min värme och ca 8,6 V vid max. Min fråga är om man kan använda ado Wired Smart Thermostat V3+ Startpaket för att ersätta den befintliga termostaten? Tado har en analog utgång på 0-36 V (max)
krillek: [citat] Håller med i teorin men vad som är ”rätt” temperatur är ganska individuellt.
thorster: Hej! Jag har köpt ett hus med vattenburen värme. Det finns en vedpanna och en ackumulatortank med två stycken elpatroner. Mellan utlopp från ackumulatortank och inlopp till radiatorer sitter det en ventil som reglerar flödet till samtliga radiatorer i huset. Det jag vill kunna göra är att elektriskt styra ventilen men jag förmodar att jag behöver byta ventil för att nå det målet.
fezon: [citat] Är det ett FALU-hus du har? Jag har liknande konstruktion med spjäll i golvet. Fungerar bra tycker jag. Dock tror jag inte att inställningen på ditt FTX spelar någon större roll då luftflödet är för lågt för att transportera värmen från ditt ftx hela ditt hus. Jag har tolkat detta som att värmaren i ftx är till för att motverka kallras vid spjäll. Mitt ftx är inställt
Mikael 81: Om du har 16-17 med LLVPn så kommer el-radiatorerna väl ändå inte vara igång om du ställer deras termostater på 13-14 grader? :thinking:
Göran_: Exp.kärlet byttes för ca. 3 år sedan. Sitter nu monterat högst upp, ovanför elektroniken. Har luftat elementen i olika omgångar, ingen luft. öppnat ö.t.ventilen flera gånger.Fyllt på vatten.Mätaren visar 1,9. Bubblandet i beredaren borta. Värme i elementen. Vi får avvakta och se om det funkar.
KarinC: [citat] den verkar funka. Provat öka på den. Gör ingen skillnad på de kalla golven.Men funka gör den.
AndersS: Bockar rör och rörvinklar, allt beroende av hur de nya elementen har sin anslutningar. Inget jag gör själv utan har överlåtit till vvs'are när det varit järnrör.
Ironside: Här kan man se data över 24 timmar : [bild] https://i.imgur.com/gkKyXfR.png Pendlar temperaturen lika mycket på radiatorerna som golvvärmen? Ja, typ, har inte stenkoll på detta men golvet är ju lite segare på att skifta. Pendlar temperaturen på radiatorerna i samma intervall som golvvärmen? Har ingen underlag för golvvärmen så det får jag ta och kolla upp, är dock ganska säker på
Demmpa: Ja, normalt ska det inte komma något vatten via ventilspindeln, men justerar man på en som har suttit länge så kan det börja läcka. Det är en O-ringspackning som kan spricka och/eller avlagringar på tätytan som gör att det läcker genom vatten. [bild] såhär kan en returventil vara uppbyggd.
jonaserik: Går det att komma in i källaren från utsidan, i framtiden kanske det blir förråd/matkällare- Är det torrt och fint runt väggar och golv så kan det vara bra med lite värme. Golven uppe kan bli lite varmare med. Prata med röris som ska komma och jobba
Viktor.J: [citat] De flesta fjärrvärmebolag har höjt priserna långt under rådande inflation. En av fjärrvärmens största konkurrensfördelar är att den generellt är stabil i priset över tid.
sepani: Nu har jag justerat ned lutningen till 38…och satt förskjutningen till 0. Men innetemperaturen går inte ned och framförallt förbrukning går därför såklart upp istället för ned då det blir kallare ute….jag kunde tänka mig en lägre inne temperatur men hur gör jag för att åstadkomma det….?
Demmpa: Dra hur du själv vill. Det enda viktiga är att sätta avluftningar på varje högpunkt. Annars finns det risk att det blir en luftficka som hindrar vattencirkulationen.
Arif Eken: [citat] Hej! Har nyligen installerat en sådan pump. ( Yonos PICO 25/6-F-120). Vet du hur den funkar nu? Hur man ska ställa in den m.m?
jonaserik: [citat] Då är det bara att säg grattis. Inställning på rattarna ser bra ut, så låt vara som det är. Om du vrider upp till + 8 blir det varmare då.
Demmpa: Bägge övre anslutningarna respektive bägge nedre är det ”raka rör” mellan. Det finns en/flera bilder på forumet där radiatorer är ihopkopplade ”övre-övre / nedre-nedre”.
Demmpa: Har ni även en annan värmekälla i badrummet? Hur varmt har ni det i badrummet? Hur varmt är det utanför badrummet? Håller ni dörren stängd eller öppen? Hur länge låter ni golvvärmen vara på inställt värmeläge innan ni kontrollerar om golvet blivit varmt? Golvvärme som är ingjuten är värmetrögt, ju mer betong/flytspackel det är ju trögare blir det. Det kan ta något dygn
Josth: Se #2. https://www.conrad.de/de/p/700099-heizkoerper-ventil-adapter-passend-fuer-heizkoerper-danfoss-ravl-560380.html https://www.conrad.se/p/700099-radiator-ventiladapter-foer-ventilhus-danfoss-ravl-560380
trikraske: Hej Har golvvärme i ett uterum ca 16kvm med betongplatta, isolering 15cm, 2 slingor i golvavjämning och sen klinker. Direkt kopplat via samma fördelare som ger golvvärme till resten av huset. Uterummet är bra isolerat men inte villa standard. Går åt ca 1500w för att hålla bra temp vid -15. Skulle nu vilja ha ett separat system med glykol till uterummet. Har bergvärmepump och
LaT: [citat] Efter 30 år i branschen lär man sig nåt nytt.
andersmossing: [citat] Precis vad jag hoppas! Självklart ett element för våtrum
sagan1: [citat] Nej det är förstahandsinfo och jag skriver för att mana till försiktighet jag har själv känt att nippeln börjat röra sig när tappen är fastmålad av färg.Glad att inte själv orsakat detta om jag bott nära och ombetts hjälpa till eller gett råd via telefon och detta hänt.
Nisken: [citat] Nej, kondensproblemen på fönstren försvann när de isolerades. Inga fuktproblem alls och som sagt elnotan sjönk kraftigt. Sedan två år tillbaka har jag dessutom en billig luftvärmepump från Jula (kostade mig 6.500:- inklusive allt SC-JA2519) Den har avfuktningsautomatik som jag använder när det blir kallare på senhösten och den relativa luftfuktigheten ökar över 70%, då
Vector: Givaren för köldbärare ut är paj .Går att byta enkelt. Sen dina lp larm... känns som det är något med gasen i kompressorn då även hetgasen är lite hög
ek0: [citat] [citat] Hej! Tack för att du svarar. Då det är olika typer av insatser i olika rum av huset så får det mig att tro att man kan, eller åtminstone kunnat byta insats till termostat. Se min senaste bild ovan. Alla element är varma så "flärparna" verkar vara hela än så länge, jag ska se över hela värmesystemet framöver men det blir inte å år.
osiris: [citat] Min pump styr jag bara på utomhustemperatur, så jag kommer väga in inomhustermometrarna i algoritmen som bestämmer hur mycket den ska luras med utomhustempen.
pacman42: [citat] Detta är ju perfekt för att hålla kvar värme från natten över dagen. Det bästa bör ju vara att ha små ackumulatortankar under golven... ;)