Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hej!
Flyttade in i nybyggt hus 2020 med Bergvärme och golvvärme. Har inte brytt mig om det överhuvudtaget då huset varit tillräckligt varmt.
Nu noterade jag att golvet i köket är kallt.
Kikade in på fördelaren men jag kan inget om VS;
Vi har trådlösa termostater i rummen som alla står på fullt. Dock finns ingen för köket..,
Vad jag kan lista ut så är köket på slinga 5 enligt dokumentation. Slangen som är under ställdonet är kall så antar att det inte går ut någon värme eller är detta returen?
Det som gör mig fundersam är också att jag inte alla ställdon går att ställa på auto. Spelar ingen roll hur mycket man vrider på dem, de stannar i ”öppet” läge. Antar att det ska vara fullt blås då och termostaterna är urkopplade.
Kan någon förklara hur jag ska börja felsöka? Ställa alla på open?
tacksam för hjälp.
Flyttade in i nybyggt hus 2020 med Bergvärme och golvvärme. Har inte brytt mig om det överhuvudtaget då huset varit tillräckligt varmt.
Nu noterade jag att golvet i köket är kallt.
Kikade in på fördelaren men jag kan inget om VS;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har trådlösa termostater i rummen som alla står på fullt. Dock finns ingen för köket..,
Vad jag kan lista ut så är köket på slinga 5 enligt dokumentation. Slangen som är under ställdonet är kall så antar att det inte går ut någon värme eller är detta returen?
Det som gör mig fundersam är också att jag inte alla ställdon går att ställa på auto. Spelar ingen roll hur mycket man vrider på dem, de stannar i ”öppet” läge. Antar att det ska vara fullt blås då och termostaterna är urkopplade.
Kan någon förklara hur jag ska börja felsöka? Ställa alla på open?
tacksam för hjälp.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Om du syftar på ställdonen så tror jag inte de är stängda utan de står på ”auto” vilket jag gissar är att de ska styras av termostaterna. Men jag kan ha fel. De andra som står på ”open” går inte att ställa på auto av någon anledning. Vill inte ”fastna” där…V Villaägarenr1 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fungerar som på vanliga radiatorer m.a.o, att piggen kan behöva motioneras ibland?E Emanuel01 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nu är alla piggar motionerade.
Dock tycker jag det är skumt att bara 3st av 7 ställdon går att vrida till auto. Det är väl ingen nytta alls med rumstermostaterna om ställdonen är "forcerade" öppna allihop. Kan 4 av 7st gått sönder på bara knappt 3 år?
Jag har inte rört detta alls. Känns skumt om röris lämnat fler ställdon i forcerat "öppet" läge... Men det är klart var de trasiga redan då och inte gick att ställa i auto så...
Dock tycker jag det är skumt att bara 3st av 7 ställdon går att vrida till auto. Det är väl ingen nytta alls med rumstermostaterna om ställdonen är "forcerade" öppna allihop. Kan 4 av 7st gått sönder på bara knappt 3 år?
Jag har inte rört detta alls. Känns skumt om röris lämnat fler ställdon i forcerat "öppet" läge... Men det är klart var de trasiga redan då och inte gick att ställa i auto så...
Bergvärmen behöver ju flöde hela tiden annars löser den på högtryck när kompressorn går om det inte är en förbigång innan golvvärmen men det framgår inte av bilderna. Så det kan ju vara så att de lämnat några öppna för att garantera flöde.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Slingorna till WC/Bad har inga ställdon alls utan bara "lock" så jag gissar att det är där det får "flöda fritt". Verkar knasigt att sätta ställdon på något som ändå inte kan ställas...E Emanuel01 skrev:
Tycker själv att det är tokigt med dessa ställdon till de flesta rum då bergvärmen ändå ändrar temp så lite kaka på kaka. De enda rum de behövs till är tex sovrum där man vill ha lägre temp eller rum med mycket solinstrålning.
Sen brukar ventilerna fastna när de varit stängda hela sommaren.
Sitter en liten värmare i varje ställdon som tar ström med.
Sen brukar ventilerna fastna när de varit stängda hela sommaren.
Sitter en liten värmare i varje ställdon som tar ström med.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
M.a.o. så skulle man kunna ta bort alla ställdon och sätta på vanliga lock och sedan köra på pumpens reglering helt å hållet?E Emanuel01 skrev:Tycker själv att det är tokigt med dessa ställdon till de flesta rum då bergvärmen ändå ändrar temp så lite kaka på kaka. De enda rum de behövs till är tex sovrum där man vill ha lägre temp eller rum med mycket solinstrålning.
Sen brukar ventilerna fastna när de varit stängda hela sommaren.
Sitter en liten värmare i varje ställdon som tar ström med.
Du behöver ju inga lock bara att ta bort ställdonen och dra ut kontakten till styrningen. Men du måste kolla så du har en begränsning till fördelaren!
Annars kan det bli för varmt till golven. Kan vara begränsad framlednings temp på bergvärmen med då du bara har golvvärme.
Annars kan det bli för varmt till golven. Kan vara begränsad framlednings temp på bergvärmen med då du bara har golvvärme.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg