V Vector skrev:
Jag håller med till guggen till 100%. Har nyss satt in en sådan lösning hos en kund å hon har problem att överhuvudtaget få 60° i en 500 liter tank när det finns värmebehov ut på elementen. Sen vet jag inte hur effektiv vedspisen är men den var väl specad för typ 20kw..
"den var väl specad för typ 20kw.."
länka gärna till databladet för spisen som du inte vet hur effektiv den är så kan vi kanske tolka det.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då blir frågan om det är ekonomi i det hela, hur mycket bedömer du att TS kan spara om han eldar för fullt och maxar ut sin 500L tank varje dag en vinter?
Jag körde faktiskt enbart med veduppvärmning med en vattenmantlad Kamin på 22kw med 500l tank + solfångare i ett par år, för en massa år sedan, se3. Tanken räcker nätt o jämnt över natten, minns att elpatronen gick in några timmar på morgonen ibland. Men det är bara att räkna på det. Om man eldar en stor del av dagen när det är minus grader så är är tanken full på kvällen.
Problemet med dessa tingestar är just att det blir mycket en ilägg och då ganska litet nominell effekt, om man skall göra något annat än att vakta elden. Och sen ger de mycket till rummet så det gäller att man har den i ett rum där värmen sprids eller är mkt stort
Ekonomi är det såklart, energin går ju till huset på ngt sätt och de har väl hyffsad verkningsgrad.
Men jag bytte själv till pump i det huset och en fristående kamin.

• Gilla
Björn Ola Lind och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
"den var väl specad för typ 20kw.."
länka gärna till databladet för spisen som du inte vet hur effektiv den är så kan vi kanske tolka det.
Å tolkningen blir?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
22 kW är inte illa.
"Denna spis uppfyller kraven på utsläpp och verkningsgrad enligt Boverkets gällande byggregler."
Låter bra, jag hittar dock ingen uppgift om verkningsgraden. Har inte letat så länge. Förhoppningvis så är verkingsgraden bra. En motsvarande spis för vardagsrummet har jag letat efter men inte hittat. Tack för tips, ska leta mer.

Nominell värmeeffekt 22,3 kW
Rumsuppvärmningseffekt 6,5 kW
Vattenuppvärmningseffekt 14,2 kW
Verkningsgrad Ƞ (81 %)

Från Prestandadeklaration under fliken Dokument

J
M MagnusSt skrev:
Har ett lättbetonghus från 1955 där vi värmer upp 146m2 i 1,5 plan plus 89m2 källare.
Vi satte för 2 år sen in en IVT geo 508 bergvärmepump kopplad till ett befintligt borrhål från år 2000, enligt uppgift 120 meter djupt.
I dagsläget känns det som att pumpen bottnar när det är kallt och går på elpatron, huset är dåligt isolerat och det ska åtgärdas med tilläggsisolering vind och översyn fönster gällande tätning osv.
Vi har genom att elda i kamin fått ner förbrukningen och hoppas landa på 18000 kwh i år, förra året låg vi på 21500, innan vi bytte värmepump norr om 25000kwh.
Vi är 2 vuxna och 3 barn 7-13år i huset.

Detta håller inte i längden, måste få ner energikostnaden annars kommer vi gå under när elavtalet löper ut om något år.

Funderar på att investera i en vattenmantlad kamin, har idag en öppen spis i gillestugan som inte används, sätta i en kamin där istället, sedan installera en ackumulatortank som bergvärmepumpen och/eller kaminen får ladda.

Hur ser ni på det? Vilka fallgropar finns? Vill hemskt gärna ha input på alternativa lösningar. Har nån grejer till salu köper jag gärna…
Börja med att åtgärda klimatskalet först, sen ser du var du hamnar efter det. Ett bra klimstskal ger lägre effektbehov/energibehov långsiktigt och du kanske inte ens kommer behöva den extra kaminen.

• Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Nominell värmeeffekt 22,3 kW
Rumsuppvärmningseffekt 6,5 kW
Vattenuppvärmningseffekt 14,2 kW
Verkningsgrad Ƞ (81 %)

Från Prestandadeklaration under fliken Dokument
Det är riktigt, jag har själv tänkt att ev skaffa en sådan till mitt kök som komplement. Men det är nästintill omöjligt att få dessa siffror som verklig nominel effekt. Dessa har förhållandevis små fack för vedilägg, de är ursprungligen gjorda för koks (och då kan man nog få dessa siffror). Man får nog vara nöjd om en sådan ger 6-8kw till vattnet sett över den tid på dagen man eldar aktivt. Det finns en hel del trådar om just dessa vattenmantlade här på bh.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är väl lite som biltillverkarna bränsle deklarationer. Gjort i perfekta förhållande så vanliga bilförare aldrig kommer i närhten av

• Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är riktigt, jag har själv tänkt att ev skaffa en sådan till mitt kök som komplement. Men det är nästintill omöjligt att få dessa siffror som verklig nominel effekt. Dessa har förhållandevis små fack för vedilägg, de är ursprungligen gjorda för koks (och då kan man nog få dessa siffror). Man får nog vara nöjd om en sådan ger 6-8kw till vattnet sett över den tid på dagen man eldar aktivt. Det finns en hel del trådar om just dessa vattenmantlade här på bh.
Stämmer väl med mina erfarenheter. Installerade en Senko C-20 inför förra vintern och gissar att den ger kanske en tredjedel av de specade 20kW till vatten. Hur öppna spjäll vi än kör med så tar den sig bara igenom cirka 3kg ved på en timme. Tror att verkningsgraden stämmer rätt bra mot utlovat, men den är långsammare.

Jag tycker att det är väldigt trevligt att ha en eld igång inomhus. Det blir ju liksom myseldning fast med fördelen att energin också lagras längre tid. Om man ser det från detta perspektiv snarare än tänker att det skall vara en "riktig" vedpanna, så funkar det kalasbra. Vi har också ett stort rum som den skall värma upp, så det är oftast inga problem att ha pannan igång många timmar bara det är lite kyligt inomhus när vi startar brasan.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.