6 517 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Termometrar visar olika rumstemp.
Höjdkorrigering också? (redan på 300 m övh är kokpunkten för vatten under 99 grader)I IsoJ skrev:
Redigerat:
Så är det nog - stod dock inget i kalibreringsinstruktionen om det och jag befann mig 5 meter ovan havsytan så jag brydde mig inte. Man kunde lämna mätaren till kalibrering också, vill minnas att det skulle kosta 2500 kronor och kalibreringsintyget skulle gälla ett år.H hapazard skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Jag har några trådlösa temperatur- och fuktmätare från TFA där det finns olika varianter. Några är billiga "standard" med lägre precision och de dyrare kallas "PRO", kostar mer och (påstås) ha schweiziska precisionssensorer. Det skiljer åtminstone hundralappar i pris så man får lita på att det är gökursprecision.
Men det är ju svårt att veta vilken som visar korrekt utan att ha en kalibrerad termometer att jämföra med.
Man får leva relativt den termometer man har. "Nu är det varmare än igår".
Men det är ju svårt att veta vilken som visar korrekt utan att ha en kalibrerad termometer att jämföra med.
Man får leva relativt den termometer man har. "Nu är det varmare än igår".
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Du menar att alla 5 olika termometrar skulle råka visa exakt lika mycket fel?I IsoJ skrev:
Sannolikhetsläran talar emot det, men nej, jag har inte kalibrerat dem.
P.s. dock kostade ingen av dem under hundringen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden