Har helt nya gnosjö elradiatorer i huset. De är inställda manuellt, inget autoläge. Eftersom jag tycker det är väldigt komplicerade element att ställa in, manualen är väldigt obegriplig. Jag tycker de fungerar väldigt ostabilt, jag har satt de på manuellt för att ha samma temp konstant. Trots detta så känner man att de ibland är skållheta för att sedan nästan bli helt svala. Går upp och ner i värme, vilket de väl inte borde om man ställer in dem manuellt?
Enligt manualen så ska det vara 19 grader om man ställer tempreglaget kl12, då känns de lagom varma om det inte är minusgrader ute.
Vrider man dock upp reglaget lite (typ kl12:05) för att få lite varmare så blir de skållheta så man inte kan vidröra vidröra dem. Och då är man långt ifrån maxtempen vilket är ca kl 16.
Vad kan det bara för fel? vi har 8st Gnosjö element och det är samma problem på alla.
Enligt manualen så ska det vara 19 grader om man ställer tempreglaget kl12, då känns de lagom varma om det inte är minusgrader ute.
Vrider man dock upp reglaget lite (typ kl12:05) för att få lite varmare så blir de skållheta så man inte kan vidröra vidröra dem. Och då är man långt ifrån maxtempen vilket är ca kl 16.
Vad kan det bara för fel? vi har 8st Gnosjö element och det är samma problem på alla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Att radiatorn varierar i temperatur är helt normalt. Den värmer ju bara när termostaten kallar på värme. Det som är det viktiga är om rumstemperaturen håller sig jämn enligt inställt värde på termostaten.
Är de ständigt skållheta, fast det inte är så kallt ute, så tyder det på att de är underdimensionerade för den ytan som de skall värma
Är de ständigt skållheta, fast det inte är så kallt ute, så tyder det på att de är underdimensionerade för den ytan som de skall värma
L lordi skrev:Att radiatorn varierar i temperatur är helt normalt. Den värmer ju bara när termostaten kallar på värme. Det som är det viktiga är om rumstemperaturen håller sig jämn enligt inställt värde på termostaten.
Har jag förstått det helt fel angående dessa elements funktion "autoläge"? Han som installerade elememten förklarade att autoläge fungerade som du nämnde att elememten/termostaten kallar på värme så att värmen håller sig jämn beroende på rummets temp. Medans manuellt läge kör den på dem värmen man sätter manuellt på elememten oavsett rummets temp.L lordi skrev:
Elememten håller ingen jämn värme, nu är det -6 grader ute. Och elememten går ner i värme så det blir iskallt i rummet, och så stannar de på nästintill helt kalla.
Men efter att ha kollat i manualen några gånger så verkar det som att autoläget har o göra med om man ska programmera in olika program. Eller har jag uppfattat det fell?
Här är manualen om nån orkar kolla, ni kanske förstår manualen bättre än mig
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1j9N6UlHQmbMJbsks9Wpe_
A Ace83 skrev:Har helt nya gnosjö elradiatorer i huset. De är inställda manuellt, inget autoläge. Eftersom jag tycker det är väldigt komplicerade element att ställa in, manualen är väldigt obegriplig. Jag tycker de fungerar väldigt ostabilt, jag har satt de på manuellt för att ha samma temp konstant. Trots detta så känner man att de ibland är skållheta för att sedan nästan bli helt svala. Går upp och ner i värme, vilket de väl inte borde om man ställer in dem manuellt?
[bild] [bild]
Om du försöker fundera i termer av att reglaget är önskad rumstemperatur - inte hur varmt elementet är /ska vara så tror jag det går lättare att förstå tänket. Om elementet ställd i kl12 är i balans med rummets 19 grader och du vrider upp till 5över12 vilket kanske motsvarar 20 eller 21 grader så kommer elementet att jobba för fullt tills rummets temperatur är i balans med inställt värde. Likaså tvärtom vrids termostaten ner kommer elementet att vara kallt tills rummets temperatur är i balans med inställt termostatvärde. Ställ in önskade värden på elementen och låt de få jobba och stabilisera temperaturen under något dygn innan du finjusterar i de olika rummen så tror jag att allt kommer kännas begripligt.A Ace83 skrev:Har helt nya gnosjö elradiatorer i huset. De är inställda manuellt, inget autoläge. Eftersom jag tycker det är väldigt komplicerade element att ställa in, manualen är väldigt obegriplig. Jag tycker de fungerar väldigt ostabilt, jag har satt de på manuellt för att ha samma temp konstant. Trots detta så känner man att de ibland är skållheta för att sedan nästan bli helt svala. Går upp och ner i värme, vilket de väl inte borde om man ställer in dem manuellt?
[bild] [bild]
Ja det låter logiskt som du skriver. Då vi har både dåligt isolerad fasad och gamla dåligt isolerade fönster så är det nog inte så konstigt att de får jobba så hårt. Dock så förstår jag inte varför de ibland lagt av helt när det är kallt i rummet. Då borde ju jobba upp temperaturen och sen köra på "underhållsvärme".G gson64 skrev:Om du försöker fundera i termer av att reglaget är önskad rumstemperatur - inte hur varmt elementet är /ska vara så tror jag det går lättare att förstå tänket. Om elementet ställd i kl12 är i balans med rummets 19 grader och du vrider upp till 5över12 vilket kanske motsvarar 20 eller 21 grader så kommer elementet att jobba för fullt tills rummets temperatur är i balans med inställt värde. Likaså tvärtom vrids termostaten ner kommer elementet att vara kallt tills rummets temperatur är i balans med inställt termostatvärde. Ställ in önskade värden på elementen och låt de få jobba och stabilisera temperaturen under något dygn innan du finjusterar i de olika rummen så tror jag att allt kommer kännas begripligt.
Ja, du har missförstått hur dom fungerar. Det går inte att ställa in hur varmt elementen ska vara - Man ställer in hur varmt det ska vara i rummet.A Ace83 skrev:
Blir det lite svalare i rummet så blir elementet varmt och när det har blivit varmare i rummet blir elementet kallt.
Det som jag dock inte förstår är att de ibland blir helt svala när det är kallt i rummet, då borde de ju som sagt först värma upp och sedan gå på "underhållsvärme". Kan det vara så illa att de blir överhettade och då stängs ner av säkerhetsskäl?useless skrev:
Ja, när rummet är kallare än önskevärdet ska elementen börja värma igen. "Någon" har inte kommit åt reglaget för nattsänkning (vipbrytaren på måne istf sol) då elementets önskevärde är 3,5 grader lägre än reglaget?A Ace83 skrev:Ja det låter logiskt som du skriver. Då vi har både dåligt isolerad fasad och gamla dåligt isolerade fönster så är det nog inte så konstigt att de får jobba så hårt. Dock så förstår jag inte varför de ibland lagt av helt när det är kallt i rummet. Då borde ju jobba upp temperaturen och sen köra på "underhållsvärme".
Nej nattsänkning är inte påslaget. Nu har vi verisure brandvarnare som kan läsa av temp i rummen, och så kan man se temp i form av en graf. Så jag får se om elememten lyckas hålla en jämn temperatur.G gson64 skrev:
Nu märker jag att elememtet i ett sovrum har noll värme. Kan ju inte vara alls enonomiskt om de pendlar från varmt till helt avstängd. För att sedan behöva gå på max för att få upp temperaturen igen. Speciellt nu på kvällen då det blir kallare.
Redigerat:
Jag har för mig det finns något vädringsläge där de stänger av om temperaturen sjunker några grader inom ett visst tidsspann, då tror de att man öppnat ett fönster. Det gick att programmera bort, men jag minns inte hur. Håller med om att instruktionerna är svårbegripliga.
Jo jag har testat stänga av den funktionen på några elememt, men det hjälpte inte.T tanaris skrev:
Jag har nog aldrig varit med om några lika komplicerade och obegripliga element som gnosjö element. Verkligen sämst
De hade ju enkla element med en av/på-knapp och en ratt, men sen kom någon på att de skulle bygga in en mikrodator som programmeras med två tvålägesbrytare och en ratt och märkligt nog stoppade ingen dumheterna.A Ace83 skrev:
Ja riktigt korkat och onödigt, av och på knapp och ratt som ställer in värmen räcker. Tror inte så många tycker det är så intressant att behöva plugga in en manual för ett elememt.T tanaris skrev:
Vad är det här liksom, programmera in nått slags veckoprogram. Ska man då memorera alla temperatur man ställt in för en hel vecka. Usch
Logga in
Skapa konto
Hej Ace, jag har ett likadant element som du i gäststugan. Jag har dessvärre samma erfarenhet som du, elementet är helt värdelöst. Med enbart en liten, lite vridning av inställningen (mindre än ett "steg"), kan rumstemperaturen variera från 12-13 grader upp till 22 grader. Och som du säger, elementet kan vara iskallt fast det är 17 grader i rummet.
Dessutom, en helt oläslig (superliten text) manual med en massa inställningar som ingen jävel behöver. Ett el-element fungerar alltid på samma sätt som jag har förstått, det är antingen full effekt eller noll effekt. Termostaten skall känna av temperaturen i rummet och bestämma om värmen skall skall slås på eller av. Detta enkla arbetssätt räcker i de allra flesta fall för att få en någorlunda stabil rumstemperatur. Hur och varför Gnosjö krånglat till detta och helt misslyckats med sina nya element är för mig obegripligt. Har du kontaktat Gnosjö och klagat? Jag tänkte nog göra det, bara inte fått tummen ur röven än. Jag köpte mitt element i somras.
Dessutom, en helt oläslig (superliten text) manual med en massa inställningar som ingen jävel behöver. Ett el-element fungerar alltid på samma sätt som jag har förstått, det är antingen full effekt eller noll effekt. Termostaten skall känna av temperaturen i rummet och bestämma om värmen skall skall slås på eller av. Detta enkla arbetssätt räcker i de allra flesta fall för att få en någorlunda stabil rumstemperatur. Hur och varför Gnosjö krånglat till detta och helt misslyckats med sina nya element är för mig obegripligt. Har du kontaktat Gnosjö och klagat? Jag tänkte nog göra det, bara inte fått tummen ur röven än. Jag köpte mitt element i somras.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej!T Tågvirke skrev:Hej Ace, jag har ett likadant element som du i gäststugan. Jag har dessvärre samma erfarenhet som du, elementet är helt värdelöst. Med enbart en liten, lite vridning av inställningen (mindre än ett "steg"), kan rumstemperaturen variera från 12-13 grader upp till 22 grader. Och som du säger, elementet kan vara iskallt fast det är 17 grader i rummet.
[bild] [bild] [bild]
Nej jag har inte kontaktat Gnosjö, tror inte jag kan få ut något av det. Det är nog bara så att de tillverkar värdelösa element.