4 943 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Varför inte automatisk avluftning?
Varför är det inte oftare automatisk avluftning på vattenburna system?
Tycker ständigt man hör om problem med luft i systemen.
Har själv en handdukstork som jag ofta får släppa ut luft på.
Funkar de inte bra, eller vad är problemet?
Vissa är ju stora och klumpiga. Men tex denna verkar ju samma som de som sitter på våra nyare radiatorer.
https://www.vvsochbad.se/12quot-automatisk-luftskruv-taco-ventil-1036205
Vissa är ju stora och klumpiga. Men tex denna verkar ju samma som de som sitter på våra nyare radiatorer.
https://www.vvsochbad.se/12quot-automatisk-luftskruv-taco-ventil-1036205
Jag har ett antal automatiska avluftare på olika ställen i mitt värmesystem. Bland annat av den här typen: https://www.ahlsell.se/products/var...tomatiska-ventiler/luftningsventiler/4845228/
Han som byggde huset var VVS-ingenjör så det finns ett antal "icke-standard" grejer här. Visst är de praktiska men som sagt, det är nog rätt lite nytta normalt. Och så kostar de nog endel.
Han som byggde huset var VVS-ingenjör så det finns ett antal "icke-standard" grejer här. Visst är de praktiska men som sagt, det är nog rätt lite nytta normalt. Och så kostar de nog endel.
Den du visar där är ingen bra typ den kan även lätt orsaka små läckor som kan ge skador och kapaciteten på dem minimal. Om de ska vara bra är det som sagt stora och klumpiga typer som också är rejält dyra.M Mortsken skrev:Varför är det inte oftare automatisk avluftning på vattenburna system?
[länk]
Är ingen röris själv, men de jag anlitar säger mest "de brukar ha en tendens att läcka".
Den enda automatiska avluftare jag har på radiatorkretsen har jag för vana att ha stängd och istället öppna manuellt nån gång då och då när jag ändå går förbi. Anledningen: den läcker lite grann. Inte så det sprutar ut vatten, men det droppar en del.
Den enda automatiska avluftare jag har på radiatorkretsen har jag för vana att ha stängd och istället öppna manuellt nån gång då och då när jag ändå går förbi. Anledningen: den läcker lite grann. Inte så det sprutar ut vatten, men det droppar en del.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 395 inlägg
Denna verkar kosta knappt 1500kr ex moms, nog finns det i flesta fall något roligare att lägga pengarna påY Yaken skrev:Jag har ett antal automatiska avluftare på olika ställen i mitt värmesystem. Bland annat av den här typen: [länk]
Dom är ju rätt klumpiga också då det måste sitta en på varje element. Hade en panna med denna typ av avluftande och den fick jag byta 2ggr på 15 år. Inte speciellt driftsäkert.Y Yaken skrev:Jag har ett antal automatiska avluftare på olika ställen i mitt värmesystem. Bland annat av den här typen: [länk]
Dom flesta automatiska luftarna ska stå öppna i runda slängar 14 dagar efter driftsättning och sedan ska man stänga ventilerna som man sätter luftningarna i
Har varit på allt för många jobb där dom automatiska luftarna läcker då dom saknar avstängningsventil innan och att dom tuffat på en tid. Inte så kul.
Visst använder jag själv automatiska luftare, men enbart i större system. Bäst är att kunna hänga på en slang och verkligen spola ur högpunkterna.
Visst använder jag själv automatiska luftare, men enbart i större system. Bäst är att kunna hänga på en slang och verkligen spola ur högpunkterna.
Klicka här för att svara