Hej,

Ska försöka sammanfatta efter massa test.
Jag har bergvärme med en Nibe F1245 på en våning 100 kvadrat. Hus byggt 1964.
Framledning just nu 55 grader och 49 på returen.
Jag (tror) jag har ett tvårörssystem med 9 radiatorer.
Jag har bra (typ samma) värme i de första 7 elementen, nu har jag inget att mäta med men de är ca 50 grader.
Nu till de två sista elementen, de är betydligt kallare.
Nu tror ju jag att det är de två sista i slingan, kan ju vara på något annat vis.
Jag har luftat, masserat och rengjort termostatpiggen osv osv.
Sänkter jag värmen på VP så det är go värme i de första 7 elementen, är de två sista kalla.
Bränner jag på som fan, ja, då blir de varma, men alltid lite kallare än de första 7.
Nu till frågan, kan de två sista vara felkopplade, eftersom inröret är kallare än utröret? Plus att elementen tidigare i slingan har det högra röret på in, fast det spelar kanske ingen roll?
Hur vet man vilket som är till och vilket som är retur? Vit element med termostat och rör på trägolv, vägg bakgrund. Röda siffror ritade på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng element ett tag så det svalnar. Dra sedan på det å känn vilket rör som blir varmast först nere vid golv . Det vänstra ska ju bli varmast först om det är rätt kopplat
 
  • Gilla
MickePernheden
  • Laddar…
V Vector skrev:
Stäng element ett tag så det svalnar. Dra sedan på det å känn vilket rör som blir varmast först nere vid golv . Det vänstra ska ju bli varmast först om det är rätt kopplat
Ah, smart.
Jag fimpade båda, och mätte med febertempen efter ca 10 minuter, då var röret till termostaten några grader kallare än det andra röret. Satte sen på, och man känner en liten skillnad att "fel" rör blir lite varmare fortare.
Testade samma sak på det tredje sista väl fungerade elementet, då var värmen på inkommande 36 och utgående 32 efter ca 10 minuter. När jag startade kände jag mycket tydligt att värmen strömmade i röret till termostaten.

Jag ska låna hem värmekamera från jobbet i natt.
Men, det verkar nästan felkopplat. Men att det varit så i flera år verkar ju märkligt...
 
Morning,
Körde med värmekamera, och det är väl rätt tydligt att det är felkopplat? Eller vad säger ni? Termisk bild av en värmekälla, troligen ett rör eller ventilsystem, med temperaturangivelser och datumstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild av rörledningar, visar värmevariation, indikerar temperatur med olika färger, kontroll av värmeisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stört om det varit så sen 1964

Ideér på vad jag gör nu?
Ta in offert eller fixa själv
 
Jag hade exat så också i ett rum, gjorde allt man kunde men ingen/dålig värme i elementet.

När jag började misstänka att det var felkopplat så kollade jag närmare. Stängde/ströp värmen, lät elementet svalna, drog igång igen och kollade med värmekamera. Syns väldigt tydligt då. Dels vart det blir varmt först i elementet, sen även att värmen smiter direkt upp och ut igen, (lättaste vägen).

Tog in en rörmokare så kopplade om det snabbt.

När det är rätt så skall det vara varmt i hela övre delen av elementet för att sedan bli svalare när man kollar nedåt.
 
  • Gilla
MickePernheden
  • Laddar…
Rätt kopplat element som precis släppts på flöde i
Termisk bild av en radiator som visar temperaturskillnader i färger, varmast högst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motsvarande felkopplat
Termisk bild visar värmevariationer, två temperaturmätningar, gul och lila färger, antydan till struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt fall så var felet att rören fram till rummet hade förväxlats.
 
  • Gilla
MickePernheden
  • Laddar…
C CirruZZ skrev:
Jag hade exat så också i ett rum, gjorde allt man kunde men ingen/dålig värme i elementet.

När jag började misstänka att det var felkopplat så kollade jag närmare. Stängde/ströp värmen, lät elementet svalna, drog igång igen och kollade med värmekamera. Syns väldigt tydligt då. Dels vart det blir varmt först i elementet, sen även att värmen smiter direkt upp och ut igen, (lättaste vägen).

Tog in en rörmokare så kopplade om det snabbt.

När det är rätt så skall det vara varmt i hela övre delen av elementet för att sedan bli svalare när man kollar nedåt.

Grymt, tack för svar.
Jag ringer en rörmokare
 
Inte det lättaste att få tag på rörmokare.

Men, jag har lite fler frågor.
Tydligen ska värmerören ligga enligt bild 1 som original, använder man verkligen en framledningen till att sen bli retur?
Ritad planlösning med markerade rörledningar, potentiellt för vatten eller värme, på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu vet inte jag hur det är kopplat i dag, då en radiator (bad) är borttagen, samt omfattade renoveringar i hallar, badrum och garage. Men jag tror det är ut enligt bild 2.
Ritning av husplan med markerade väggar, rumsetiketter, och mätningar, sannolikt för renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror jag hittat grundfelet.

Två av framledningarna är kopplade på returen.
Input tack.

Rörande hörn med städutrustning och skräp, två punkter markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.