Hej,
Ska försöka sammanfatta efter massa test.
Jag har bergvärme med en Nibe F1245 på en våning 100 kvadrat. Hus byggt 1964.
Framledning just nu 55 grader och 49 på returen.
Jag (tror) jag har ett tvårörssystem med 9 radiatorer.
Jag har bra (typ samma) värme i de första 7 elementen, nu har jag inget att mäta med men de är ca 50 grader.
Nu till de två sista elementen, de är betydligt kallare.
Nu tror ju jag att det är de två sista i slingan, kan ju vara på något annat vis.
Jag har luftat, masserat och rengjort termostatpiggen osv osv.
Sänkter jag värmen på VP så det är go värme i de första 7 elementen, är de två sista kalla.
Bränner jag på som fan, ja, då blir de varma, men alltid lite kallare än de första 7.
Nu till frågan, kan de två sista vara felkopplade, eftersom inröret är kallare än utröret? Plus att elementen tidigare i slingan har det högra röret på in, fast det spelar kanske ingen roll?
Hur vet man vilket som är till och vilket som är retur?
Ska försöka sammanfatta efter massa test.
Jag har bergvärme med en Nibe F1245 på en våning 100 kvadrat. Hus byggt 1964.
Framledning just nu 55 grader och 49 på returen.
Jag (tror) jag har ett tvårörssystem med 9 radiatorer.
Jag har bra (typ samma) värme i de första 7 elementen, nu har jag inget att mäta med men de är ca 50 grader.
Nu till de två sista elementen, de är betydligt kallare.
Nu tror ju jag att det är de två sista i slingan, kan ju vara på något annat vis.
Jag har luftat, masserat och rengjort termostatpiggen osv osv.
Sänkter jag värmen på VP så det är go värme i de första 7 elementen, är de två sista kalla.
Bränner jag på som fan, ja, då blir de varma, men alltid lite kallare än de första 7.
Nu till frågan, kan de två sista vara felkopplade, eftersom inröret är kallare än utröret? Plus att elementen tidigare i slingan har det högra röret på in, fast det spelar kanske ingen roll?
Hur vet man vilket som är till och vilket som är retur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, smart.V Vector skrev:
Jag fimpade båda, och mätte med febertempen efter ca 10 minuter, då var röret till termostaten några grader kallare än det andra röret. Satte sen på, och man känner en liten skillnad att "fel" rör blir lite varmare fortare.
Testade samma sak på det tredje sista väl fungerade elementet, då var värmen på inkommande 36 och utgående 32 efter ca 10 minuter. När jag startade kände jag mycket tydligt att värmen strömmade i röret till termostaten.
Jag ska låna hem värmekamera från jobbet i natt.
Men, det verkar nästan felkopplat. Men att det varit så i flera år verkar ju märkligt...
Morning,
Körde med värmekamera, och det är väl rätt tydligt att det är felkopplat? Eller vad säger ni?
Stört om det varit så sen 1964
Ideér på vad jag gör nu?
Ta in offert eller fixa själv
Körde med värmekamera, och det är väl rätt tydligt att det är felkopplat? Eller vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stört om det varit så sen 1964
Ideér på vad jag gör nu?
Ta in offert eller fixa själv
Jag hade exat så också i ett rum, gjorde allt man kunde men ingen/dålig värme i elementet.
När jag började misstänka att det var felkopplat så kollade jag närmare. Stängde/ströp värmen, lät elementet svalna, drog igång igen och kollade med värmekamera. Syns väldigt tydligt då. Dels vart det blir varmt först i elementet, sen även att värmen smiter direkt upp och ut igen, (lättaste vägen).
Tog in en rörmokare så kopplade om det snabbt.
När det är rätt så skall det vara varmt i hela övre delen av elementet för att sedan bli svalare när man kollar nedåt.
När jag började misstänka att det var felkopplat så kollade jag närmare. Stängde/ströp värmen, lät elementet svalna, drog igång igen och kollade med värmekamera. Syns väldigt tydligt då. Dels vart det blir varmt först i elementet, sen även att värmen smiter direkt upp och ut igen, (lättaste vägen).
Tog in en rörmokare så kopplade om det snabbt.
När det är rätt så skall det vara varmt i hela övre delen av elementet för att sedan bli svalare när man kollar nedåt.
Rätt kopplat element som precis släppts på flöde i
Motsvarande felkopplat
I mitt fall så var felet att rören fram till rummet hade förväxlats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motsvarande felkopplat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt fall så var felet att rören fram till rummet hade förväxlats.
C CirruZZ skrev:Jag hade exat så också i ett rum, gjorde allt man kunde men ingen/dålig värme i elementet.
När jag började misstänka att det var felkopplat så kollade jag närmare. Stängde/ströp värmen, lät elementet svalna, drog igång igen och kollade med värmekamera. Syns väldigt tydligt då. Dels vart det blir varmt först i elementet, sen även att värmen smiter direkt upp och ut igen, (lättaste vägen).
Tog in en rörmokare så kopplade om det snabbt.
När det är rätt så skall det vara varmt i hela övre delen av elementet för att sedan bli svalare när man kollar nedåt.
Grymt, tack för svar.
Jag ringer en rörmokare
Inte det lättaste att få tag på rörmokare.
Men, jag har lite fler frågor.
Tydligen ska värmerören ligga enligt bild 1 som original, använder man verkligen en framledningen till att sen bli retur?
Nu vet inte jag hur det är kopplat i dag, då en radiator (bad) är borttagen, samt omfattade renoveringar i hallar, badrum och garage. Men jag tror det är ut enligt bild 2.
Men, jag har lite fler frågor.
Tydligen ska värmerören ligga enligt bild 1 som original, använder man verkligen en framledningen till att sen bli retur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet inte jag hur det är kopplat i dag, då en radiator (bad) är borttagen, samt omfattade renoveringar i hallar, badrum och garage. Men jag tror det är ut enligt bild 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
