S
Staffan E: [citat] Bra tips. Jag ska kolla upp det.
5 svar · 5,0k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Din fråga går inte att bedöma enbart med ledning av den ritning som du visar. Det krävs framför allt en sektion genom tillbyggnaden så att takkonstruktionen framgår. Dessutom behöver alla ritningarna vara måttsatta.
1 svar · 3,3k läst
·
JoakimJohansson
JoakimJohansson: Ja så kan det ju vara, men för stt plattan är gjuten efter ritning sp kommer även jag köra grova 115 stolpar
16 svar · 4,1k läst
·
P
Pthia: Jag har nyligen köpt ett hus och har börjat riva för renovering. När jag tog bort golvet i vardagsrummet var utrymmet mellan golvreglarna fyllt med sand. Jag ska lägga nytt golv, borde jag ta bort sanden eller låta den ligga kvar? Har den någon isolerande eller bärande effekt eller varför bygger man så? När jag tog bort golvet i hallen så var där dock ingen sand, där var
0 svar · 6,8k läst
·
P
Pidde76: Byggde en altan för några år sen och har gjutit egna plintar i 200 rör ca 80-100 cm ner i marken med armering. Bärlina gjorde jag i 2 x 220x45, Nu håller jag på att bygga ett uterum uppe på detta. Har valt att lägga ett nytt bjälklag uppe på o limträstomme samt rikitga takstolar, bandat plåttak, innertak, furugolv så det blir många kg. Ca 25 kvm o jag har 3 bärlinor med 7 plint
0 svar · 3,6k läst
F
Frexk: Hej! Har du fler bilder från ditt bygge, ska nämligen påbörja ett likvärdigt projekt i sommar. [citat] R
7 svar · 22,0k läst
·
D
danielsson.ulf3: Det är ett svagt lutande tak och borde bli bättre med jack, Hammarband är en liggande regel på leca block så urtaget blir inte stort men jag tänker att krafterna blir rakt ner med jack och all belastning på skruvarna utan jack?
4 svar · 5,6k läst
Vispen74
Vispen74: [citat] Exakt :) För att förtydliga: Jo, på gaveln kommer solen mitt på dagen och stannar resten av dagen och kvällen (därför markiser ...duh!) och på framsidan där denna kvälls-plats är tänkt, vid 19-tiden. Bilden är tagen på förmiddagen. Vi har en stor uteplats på baksidan med stora matbord, så denna plats kommer vara för att få skugga på dagen, och mys i kvällssolen om det
9 svar · 3,3k läst
·
13th Marine
13th Marine: Det eller så är de kortväxta. ;) Jag som är 187cm lång tycker det är lite lågt. Nej, men allvarligt talat har jag funderat på att fråga kommunen hur de tänkte där.
8 svar · 4,3k läst
J
justusandersson: Ett pyramidtak skulle nog kunna fungera eftersom den tänkta utbyggnaden är kvadratisk. Ta dig tid att rita upp hela paketet i ett 3D program, t.ex. SketchUp (gratis). Det är ett bra sätt att tränga djuare in i problemet.
3 svar · 2,7k läst
·
malarn86
malarn86: Tja! Håller på med garagebygge...har fått bygglov o allting har inte behövt någon konstruktionsritning, bara en enkel skiss. Saknar nån form av dimensionering på vägg o bjälkar, jag va på en bygghandel men dom gjorde bara offerter. Vill ju ha så högt i tak som möjligt men måste ta hänsyn till altandörrar som sitter. Tanken är att få upp ett uterum vid altandörrarna i senare
0 svar · 2,1k läst
·
D
DanneH: Har låtit montera en prefab tillbyggnad som har monterats mot befintligt hus med ca 50mm ställmån. Har lite funderingar hur jag ska täta/isolerar glipan. [bild] [bild] Det är krypgrund under så där vill jag oxå få tätt. [bild] Till saken hör att tillbyggnaden är sänkt ca 0,5m jmf mot gamla delen och funderar om man måste se till att det blir kapillärbrytande skikt på den delen som
0 svar · 2,2k läst
·
franzke
franzke: [citat] Nej det är helt olika krav på friggebod och attefall, en attefallsbyggnad kräver att man anmäler det till kommunen och skickar in situationsplan och ritningar. Både friggeboden och attefall kan dock vara planstridiga. Står det 2 byggader kan du ha 2 bygglovspliktiga byggnader samt ställa dit en attefallare och en friggebod utöver detta.
4 svar · 3,4k läst
L
Lennart 1946: [citat] Hej igen, Det låter spännande. Jag hade tänkt att taket skulle börja utifrån någon typ av balk på husväggen. Frågan är hur det skall göras.
6 svar · 3,1k läst
·
M
Maloon: Ja, trä känns inte aktuellt. Just nu tänker jag cc 60, rikligt med kortlingar, spån, flyt med elslinga i och därefter klinker. Frågan är ju flytetstjocklek?
4 svar · 2,2k läst
T
thellberg: I vissa fall kräver kommunen enbart luftflödesprotokoll. Sen ska du som fastighetsägare utföra OVK vid nyinstallation eller omfattande ombyggnation av ventilationssystemet. 1-och 2bostadshus är undantagna från krav på återkommande besiktning. Detta är lagkrav enl. PBL men det får ligga på ditt samvete. I ett luftflödesprotokoll bör framgå vilken fastighet det avser, uppmätta
4 svar · 8,2k läst
J
justusandersson: Snyggt jobbat!
13 svar · 4,7k läst
·
J
Jörre44: Hur utförlig måste anmälan till kommunen vara. Ska bygga ut en infälld gavelaltan 1.75m på djupet på sätta glas och tak
0 svar · 722 läst
·
Dojo Rising
Dojo Rising: Hej Blev husägare för några månader sedan i djupa smålands skogarna. [bild] På gården står en mindre bod och en större, lada. Min tanke är att renovera loftet på en stora ladan och flytta ut min musik studio dit, så att vi får ett rum extra inne i vårt bostads hus. Ladan är i mitt sektionen byggt på timmer som i stort är rätt så friskt, förutom en botten stock som är dålig
0 svar · 1,8k läst
A
Andersson83: Hej! Vi går i samma tankar hemma hos oss att bygga igen och få större övervåning! Har ni löst erat problem? Vore kul med info från någon som byggt igen öppen nock
2 svar · 1,8k läst
D
Danne lee: Hej, Har sten plattor i golv nu med plast tak och stolpar med fötter. Försöker bifoga bild/ritning Vill glasa in med alternativt skjutfönster bifogar enkel ritning . Vill kunna sitta där sen höst och tidig vår (varm). Tacksam för alla tipps och råd, golv, vägg och tak isolering då jag ska ha ett innertak med plåttak istället för befintliga plast [bild] [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
windestal
windestal: Ja, om det är mindre än 4,5 m till grannen behöver du medgivande från denne.
2 svar · 2,3k läst
G
Göran Ö: Status just nu; 1. Jag har isolerat golv på veranda (asfaboard, gullfiber, plast) och sedan skruvat tillbaka trallen. 2. Jag har sedan byggt ett uterum, byggsats från Skånebygg. 3. Uterummet täcker dock inte hela den golvisolerade ytan. Ca 15 cm av isolerad golvyta ligger utanför uterummet. Och nu har jag då upptäckt ett problem; När det regnar blir det förstås fukt på trall, men
0 svar · 1,3k läst
S
sam820921: [citat] Max tillåten byggyta är redan använd på tomten. Det ända sättet att bygga ut är att riva garage. Därefter får jag bygga till totalt 55 kvm (40 kvm motsvarande riven garage + 15 attefalltillbyggnad). Men det är absolut ett vettigt alternativ som du säger att "bara" bygga ett attefallhus med källare. På så sätt slipper jag riva garaget och behöver inte heller "göra hål"
17 svar · 7,8k läst
·
S
spanjoren: [citat] Hej ok jag får ta hem några byggfirmor så jag får några offerter,tack så länge. MvhSpanjoren.
4 svar · 1,5k läst
ginnfilt
ginnfilt: [citat] Precis, samma "tomt" är det, men olika fastigheter. Inget som är aktuellt men jag kan undra vad som skulle "hända" om vi skulle sälja fastigheten som Attefallaren står på... Samtidigt svårt i praktiken då husen nyttjar samma avlopp (pumpbrunn) och vatten...
23 svar · 5,8k läst
S
swirve: Beror helt på hur man gör... skulle säga i spannet 80000 till 200 000. Med krypgrund och hyfsat enkel konstruktion bör det gå på under 100.
2 svar · 2,6k läst
Traden
Traden: Har en nybyggd inglasad altan om 40kvm. Som ni säkert förstår blir det sjukt stora temperaturväxlingar där inne. Tidigt valde vi att välja en altanmatta av lite lägre kvalite för att se hur den artade sig i värmen och kylan. Vi köpte en sån där med gröna nabbar på baksidan. Tror att priset låg på sisådär 79 kr/kvm. Nu är det bara att konstatera att det är bara skit! Mattan
0 svar · 1,9k läst
Mjölsered
Mjölsered: [citat] Du kan börja med två nya/gamla telefonstolpar och sedan ställa 45x145 stående c-c 600. Detta borde hålla. Sedan är det två stycken vajer spel som behövs.
4 svar · 1,7k läst
·
Mjölsered
Mjölsered: [citat] Hej. Jag tycker du skall sätta dit en avfuktare och låta den stå ett par dagar så du ser att det torkar ut. Går att hyra dagvis från div maskinuthyrara. Nej, det tar ingen direkt skada när ni har varit så snabba med att ta bort vätan, bra agerat.
1 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.