S
Hallå,

Jag går i funderingar i att bygga ut ett förråd, som för närvarande är strax över 6 kvm. Jag vill inte göra det mycket större, men jag tänker mig att det till slut skulle vara runt 12. Klart inom gränsen vad gäller byggnad utan krav på bygglov.

Saken är den att det befintliga förrådet ligger inom 4,5 meter från grannens tomtgräns, hur gäller byggregler då? Behöver jag grannens OK då, även om jag bygger åt "andra hållet"? Jag behöver hjälp med att tolka begreppet "tillbyggnad" som finns att läsa lite överallt när man läser på om friggebodar eller attefallshus. Gäller det tillbyggnad på bostadshus, eller är det även på förråd/befintliga attefallshus/friggebodar.

Om jag nu skulle riva det befintliga förrådet, sen bygga upp ett nytt som ligger mer än 4,5 meter från gränsen, är det något annorlunda då? Grannen är... besvärlig... varför jag undrar.

Är förrådet fristående, lägre än 3m högt, du bygger ut det till 12 kvm och håller dig inte närmare än 4,5m från tomtgräns gäller reglerna för friggebod och allt ska vara lugnt (såvida du inte har annan byggnad på tomten som klassas som friggebod för då blir totalytan mer än max 15 kvm).

Är förrådet ihopbyggt med t.ex garaget och du bygger ut så behövs bygglov även om det är en mindre tillbyggnad.

windestal
Ja, om det är mindre än 4,5 m till grannen behöver du medgivande från denne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.