BirgitS
BirgitS: Det där blir nog bra :)
5 svar · 1,4k läst
·
J
jool08: Hej! Vi planerar en tillbyggnad som för mig känns ganska okomplicerad men buden om förväntad arbetstid går isär och det vore därför intressant att höra era erfarenheter. Det är en tillbyggnad med byggarea 3x6 m, pulpettak som sluttar ut från det befintliga huset. Jag har separata offerter på gjuten grund, tak (plåtläggning och vattenavrinning) och elektriker. Min frågeställning
0 svar · 2,3k läst
C
Christian_Sthlm: [citat] Min gissning: 1,1 ink moms ex rot (om ni ska gräva och gjuta platta)
31 svar · 9,2k läst
J
JSE: [citat] Jag råder dig till att ta in 2-3 offerter på det. Det är omöjligt att gissa sig fram till en exakt siffra. Räkna med samma pengar som guiden i rent budgetsyfte. Sen måste du ändå ta in offerter om du ska leja bort arbetet.
5 svar · 3,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Detta tolkar jag som att det är 140+40 oavsett om det är ihopbyggt eller ej
14 svar · 2,2k läst
·
T
Thomas': [citat] Detta är taget från Boverket. ”En friggebod, det vill säga en komplementbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter som placeras i anslutning till ett småhus, behöver inte uppfylla reglerna som finns i BBR 5:61. Däremot gäller fortfarande övriga regler i BBR. En friggebod kräver varken bygglov eller anmälan. Däremot krävs tillstånd av grannen om friggeboden ska placeras närmre
5 svar · 2,6k läst
J
Johan456: Oljefyllda eller sk. Sparpaneler är lika effektiva. Det har SP slagit fast för många år sedan. Det är dock en seglivad myt att oljefyllda skulle vara bättre. Här får du en liten jämförelse: Oljefyllda Plus: - snyggare (tycker vissa) Minus: Dyrare Tyngre Sparpanel: Plus: -Billigare -Enklare att reglera (blir kalla/varma snabbt, bra vid t.ex. nattsänkning. -Lättare (beroende på
3 svar · 2,4k läst
A
Attitude: Attefall/friggebodar går utanför planens normala begränsningar.
2 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: Du kanske kan få en trappa av en som vill bli av med en https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-ned-trappa-inomhus.351699/ Protte
2 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Allt går. Protte
1 svar · 1,0k läst
A
Anniwa: Vi har byggt till vårt hus lite och har då gjutit till två mindre plattor på en befintlig platta. Vi står nu med två nygjutna plattor, en tidigare tillgjuten och en platta från när huset byggdes. * Del 1 är ett är ca 7-8 kvm, tidigare kallförråd som isolerats. Plattan är oisolerad under men ”tilläggsisolerad” från sidan nu. Det golvet är ca 8-10 cm för lågt. Idag ligger det
0 svar · 1,8k läst
·
JLyck
JLyck: [citat] Det utgår jag ifrån. Dock va detta ett kök, utan golvbrunnar. Underarbete i stil med att dra bort den gamla mattan. Inte mer än så. Sedan spacklade han golvet innan han la mattan. Min gissning är att matta är betydligt billigare än klinkers. Vi hade samma mattläggare för att lämna offert på vårt badrum som är 4-5kvm. ~30.000kr för allt. Inklusive rivning, plyfa + gips,
3 svar · 1,8k läst
Joel.I.A
Joel.I.A: Ett V som du beskriver Justus kan dessutom se bra ut, det får det bli! Men jag väljer nog 45x70, eller 28x45 blir nog snyggast ihop med resten.
10 svar · 3,0k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Känns som om det blir svårt att få plats med både dusch och TM/TT i badrummet då. Men om jag tar bort tvättställ och WC blir det ju såklart plats över...
5 svar · 5,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Bara om det är en biarea, tex garage utan dörr till huset, källare eller avskilt förråd. En normal attefallstillbyggnad ska nog i de flesta fall räknas som boarea.
6 svar · 2,2k läst
J
justusandersson: I det här fallet handlar det nog om hur du tänker göra golvet (och socklarna) vattentäta, eftersom man kan räkna med vattenspill på golvet i en tvättstuga. Det står så här: "Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten ska ha ett vattentätt skikt som hindrar fukt att komma i kontakt med byggnadsdelar och utrymmen som inte
1 svar · 1,8k läst
B
BPCP: Tack! Will do! M
8 svar · 5,0k läst
B
Betong71: Hur Justerar man glaspartier från skånska byggvaror
0 svar · 795 läst
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Frågan har inget entydigt svar, det beror på hur tillbyggnaden ser ut och hur den förhåller sig till det gamla huset. Mark- och grundläggningsförhållanden har också stor betydelse. Ni måste bifoga ritningar om ni vill ha användbara svar.
1 svar · 1,1k läst
HenrikAb
HenrikAb: Hej, Undrar vad en dimensioneringskontroll ska innehålla? Vad ska framgå? Några exempel? mm. Nämligen kommunen har begärt det, då vi ska inreda vår vind. Tack på förhand
0 svar · 1,5k läst
J
justusandersson: Jag tycker du bör gå upp ett snäpp när det gäller balken, till 115x225 mm (under förutsättning att det bara finns en punktlast). Som alternativ till limträpelare kan du skruva och limma ihop 2 st vanliga reglar (minst 45x95 klass C 24). Sedan undrar jag lite över stabiliteten i garagekonstruktionen. Finns det skivmaterial i väggarna?
13 svar · 4,5k läst
·
T
tompajo: Fick någon fram ett pris på KL-trä? Jag har letat men inte hittat något. Martinssons har inte svarat på min fråga.
7 svar · 10,7k läst
K
Karl59: Hej, står inför liknande bygge och undrar hur fortsättningen gick här för ev lärdomar? Mvh/k
16 svar · 15,6k läst
W
witten: Jag hade nog lagt några cm foamglas under syllen.
1 svar · 1,8k läst
Rickard.
Rickard.: Möjligt att du kan hitta en ränndal som duger men jag tycker du mäter ut vinkeln och hur brett det behöver så fixar en plåtslagare precis den plåt du behöver. Brukar vara rätt prisvärt jämfört med listpriser också.
13 svar · 10,9k läst
·
P
Patrik Lidstedt: I stort sett alla villor och flerbostadshus med gjuten platta har ju ledningar och avloppsrör under plattan.
3 svar · 4,7k läst
·
J
justusandersson: Det är för klena dimensioner. Balkonger måste dimensioneras för en nyttig last om 3,5 kN/kvm förutom egenvikt. Balken i framkanten behöver vara UPE 140, t.ex.
1 svar · 1,3k läst
D
Daniel boman: Hej, har ett projekt som jag har tänkt länge på som skulle kunna lösa en familjefars problem med alla dessa saker man har hemma Vi har ett suterränghus från 1989 som har halva källaren oinredd. Jag har redan satt in en full storleks dörr från sidan av utrymmet. Men nu kommer nästa steg... Jag vill nu inreda detta som ett kall förråd, luftfuktigheten är ok men är osäker på om
0 svar · 884 läst
Onsalakorven
Onsalakorven: Halvvägs in ser det ut såhär: [bild] Här har jag skruvat fast en 195mm regel mot kantbalken med lättbetongskruv. Sitter som berget! Gjutröret är 150mm dia och ca 700mm djupt. Står väldränerat mot dräneringsröret så jag hoppas det ska klara sig, mest last tas ändå upp av kantbalken. [bild] Cellplast emellan reglarna och dubbla fibergipsskivor upptill (för att motstå ev fukt).
5 svar · 4,1k läst
·
M
Mindboggle: Bump, finns det några färdigbilder nu några år senare?
19 svar · 9,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.