Kommer det bli lagligt att bygga attefall på en egen eller arrenderad tomt utan villa på den tomten?

O
Nej. Ett Attefallshus är per definition en komplementbyggnad. Finns det ingen huvudbyggnad kan det inte finnas några komplementbyggnader.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Aldrig, kanske är lite starkt. Men det finns inga förslag om att tillåta bygglovs fria byggnader, när det inte redan finns en byggnad på tomten. Så det är inte ett lagförslag jag skulle vänta mig de närmaste 15-20 åren.

• Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Det finns ju dock inget som hindrar en från att smälla upp ett fritidshus.

Jag har en följdfråga.

Om en fastighet styckas av så enbart attefallshuset blir på den nya fastigheten, vad händer då? I lagtexten står att attefallshuset i sig inte kan vara skäl för avstyckning men avsikten med avstyckningen kan ju vara att bygga en ny huvudbyggnad. Men i detta exempel får man ju en komplementbyggnad innan en huvudbyggnad kommer på plats.

• Gilla
Mariahansson71
  • Laddar…
Intressant. Hoppas på fler frågor

H hempularen skrev:
Aldrig, kanske är lite starkt. Men det finns inga förslag om att tillåta bygglovs fria byggnader, när det inte redan finns en byggnad på tomten. Så det är inte ett lagförslag jag skulle vänta mig de närmaste 15-20 åren.
Vad tror du om villavagn i väntan på att få bygga?
Får man bo så?
H hempularen skrev:

Mikael_L
Mariahansson71 Mariahansson71 skrev:
Kommer det bli lagligt att bygga attefall på en egen eller arrenderad tomt utan villa på den tomten?
Jag har svårt att se det komma.

Det innebär nämligen att man i princip tar bort hela bygglovsprocessen för mindre hus, och det tror jag möter stort motstånd hos politiker och byggnadsnämnder. Extremt stort motstånd hos byggnadsnämnder, gissar jag.

Men om det blåser extremt liberala vindar i många år, så kanske människors frihet och bestämmanderätt över sin egendom växer allteftersom, så vi till sist får göra vad vi vill på egen mark.

• Gilla
Olivia0001 och 4 till
  • Laddar…
Om attefallshuset styckas av borde det bli huvudbyggnad. Om nu avstyckningen ens går igenom.

Tänk på att permanent uppställning av husvagn och villavagn också kräver bygglov

• Gilla
PierreG och 2 till
  • Laddar…
I Absurdistan kan man då fråga, om man styckar av ett Attefallshus och får bygglov för en ny huvudbyggnad, får man då sen bygga ett nytt Attefallshus på tomten (ett tredje hus alltså)?

Mitt spontana svar är ja, då det första Attefallshuset byggdes på en annan tomt till en annan huvudbyggnad.

Detsamma torde gälla även utan ytterligare ny huvudbyggnad. Ett avstyckat Attefallshus kan alltså få ett eget Attefallshus.

Rent teoretiskt så skulle ett avstyckat attefallshus bli ett rent svartbygge, du får då antingen försöka få bygglov för det eller riva.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I Absurdistan kan man då fråga, om man styckar av ett Attefallshus och får bygglov för en ny huvudbyggnad, får man då sen bygga ett nytt Attefallshus på tomten (ett tredje hus alltså)?

Mitt spontana svar är ja, då det första Attefallshuset byggdes på en annan tomt till en annan huvudbyggnad.

Detsamma torde gälla även utan ytterligare ny huvudbyggnad. Ett avstyckat Attefallshus kan alltså få ett eget Attefallshus.
Ska jag ta reda på!
Men får man ha 2 attefall ihopbyggda med en glasgång på samma bygglov.
Kan man sätta ihop 2 attefall och kalla det fritidshus istället men senare flytta dom 2 m från varandra för att vara separerade?

Hela poängen med attefall är att få lägre bygglovsavgift och få bygga när detaljplanen begränsar, man kompenserar "dåliga" detaljplaner med att tillåta byggnation utöver dess bestämmelse.

Söker du bygglov för fritidshus är det bara att söka för hur du vill ha det på en gång, ofta kan man få bygglov för flera byggnader utan problem.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Rent teoretiskt så skulle ett avstyckat attefallshus bli ett rent svartbygge, du får då antingen försöka få bygglov för det eller riva.
Varför då? Det var ju lovligt när det byggdes.

• Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
O
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Om attefallshuset styckas av borde det bli huvudbyggnad. Om nu avstyckningen ens går igenom.
Jag hittar den inte nu men på Boverkets sida finns det någonstans en film när två knastertorra byråkrater reder ut precis den frågan. Om jag minns rätt förblir attefallshuset ett attefallshus vid både rivning av huvudfastigheten och avstyckning av tomtmarken det står på. För att konvertera det till huvudboning måste du ansöka om bygglov för attefallshuset enligt samma regler som gäller vid nybyggnation.

Edit: De för ett resonemang om hur man annars skulle kunna sätta bygglovsreglerna helt ur spel. Antag att du bygger ett attefallshus och sedan ansöker om rivning av huvudbyggnaden. Om attefallshuset, som inte behöver följa detaljplanen, då automatiskt blev huvudbygnad skulle det innebär att du återigen har rätt att bygga ett attefallshus. Du kan då alltså bygga ytterligare en planstridigt byggnad. Säg sedan att du styckar av det ena. Om då attefallshuset omvandlas till ytterligare en huvudbyggnad kan du helt plötsligt bygga två attefallshus till. Totalt fyra byggnader som är undantagna normala regler.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.