Hur ska jag bygga detta tak?

307 läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 8
    Har börjat skissa på att bygga ut huset för att få mer utrymme. En plan vi har är att bygga igen mellan hus och garage, där finns det en massa kvadratmetrar vi inte nyttjar till något speciellt.

Planen är att bygga enligt denna bild

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bygga_ihop_hus.png

Proportionerna är inte helt korrekta, men det blir ungefär så. Problemet vi har är att på uterummet sitter ett sadeltak, och garaget har också ett sadeltak. Skulle vi bygga ett sadeltak på utbyggnaden också, kommer det inte att se klokt ut. Helst hade jag velat ta bort garagetaket och bygga ett sadeltak som är vänt 90 grader som täcker både ihopbyggnad och garage. Men detta blir för dyrt i nuläget.

Vad säger experterna, finns det något vettigt sätt att gå vidare, eller är det bättre att vänta tills vi har mer stålar. Det är viktigt för oss att det ser proffsigt och estetiskt tilltalande ut. Inga lapptäcken eller konstiga utbyggnader, det ska helst se ut som om huset levererades såhär. Uterummet är vi väldigt nöjda med, den är byggd i exakt samma stil som huset och smälter in riktigt bra.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Det är ett intressant problem. Här i Blekinge tycker jag att man kan se många väldigt tokiga taklösningar på tillbyggnader. Antagligen för att klimatet gör dem möjliga. I ert fall är nog takfotshöjderna avgörande för vad som är praktiskt genomförbart. Jag misstänker att garaget är i lägsta laget. Sadeltak och pulpettak med låg lutning är tänkbara, liksom pyramidtak och ett omvänt sadeltak (med invändig avvattning). Jag kan också tänka mig att det kan vara lämpligt med en distans till garaget i form av en ljusgård.

3. S
    Medlem Nivå 8
    Tack för svaret. Jag har studerat flera andra tillbyggnader i området och deras är ganska grunda i sitt utförande, de når aldrig eventuella utbyggnader. Vårat "problem" är att vi vill göra en lite större och djupare byggnad som rymmer både entre/kapprum och tvättrum, just för att ytan finns där och att vi sällan använder den mer än som passage. Vi tänkte dock aldrig på att det kunder vara knepigt att få till taket.

Grannen kollade lite på det och denne tyckte att det enda som kunde bli snyggt var om man tog bort garagetaket och byggde ett rejält sadeltak som täckte både garage och utbyggnad.

hade vi byggt uterummet på samma gång hade det nog blivit snyggast att bygga ett rejält tak (kanske pulpet) som täckte alla tre byggnader (garage, mellanbyggnad och uterum).

/S

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Ett pyramidtak skulle nog kunna fungera eftersom den tänkta utbyggnaden är kvadratisk. Ta dig tid att rita upp hela paketet i ett 3D program, t.ex. SketchUp (gratis). Det är ett bra sätt att tränga djuare in i problemet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: