Jag har nyligen köpt ett hus och har börjat riva för renovering.
När jag tog bort golvet i vardagsrummet var utrymmet mellan golvreglarna fyllt med sand. Jag ska lägga nytt golv, borde jag ta bort sanden eller låta den ligga kvar? Har den någon isolerande eller bärande effekt eller varför bygger man så?

När jag tog bort golvet i hallen så var där dock ingen sand, där var spånplattor under vilka det låg isolering hela vägen ner till betongplattan. Huset är byggt 1967 och enligt besiktningsmannen så var huset antagligen inte isolerat under betongplattan då det inte började göras fören efter att huset byggdes. Han nämnde då att det kunde vara mindre bra att isolera direkt på den eftersom det kunde gå fukt i den. Reglarna ser dock fina ut sånär som på ett ställe där det kan ha varit en läcka i ett rör och huset är ju rätt gammalt så verkar inte som att det varit allt för mycket fukt där under i alla fall.

Vad är bäst, låga allt ligga kvar och bara lägga nytt golv ovanpå eller är det bättre att ösa ut sanden och istället isolera under golvet?
Rivet golv i vardagsrum med golvreglar fyllda med sand, byggspill och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i vardagsrum med synliga golvreglar och sand mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: Golvet knarrar även på sina håll, finns det någon bra lösning på det eller måste man lägga om alltihop med nya reglar osv för att det ska försvinna?

Redigerat:
  • Gilla
befo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.