D
Daniel 109: Jag skulle skippa plast och isolering i golvet.
1 svar · 1,8k läst
·
R
roli: [citat] Det vanligaste är ju att konstruktören av konstruktionen gör denna beräkning. Någon har väl dimensionerat din utbyggnad?
6 svar · 2,7k läst
A
Ahm.s: [citat] [citat] Huset blir total 120 kvm boyta, 140 kvm golvyta i 1,5 plan, har 2 sovrum uppe o kan bli 2 sovrum ner Badrummet är handikapsanpassad minst 1900x2300 mm o kan utöka mer. Samma tillgänglighet har räknats för tvättrummet. Vi är 3 idag o räknar blir 4 inom några år. Köket deaign ska ändrats lite o blir L-kök med köksö. Tillbyggnadens höjd är 3.5 meter invändigt,
4 svar · 2,2k läst
·
S
Slb2018: [citat] Eftersom det slutade bli fuktigt efter fläkten blev monterad så kan vi konstatera att det var ifrån kondens. :D
22 svar · 7,3k läst
·
R
Robert-san01: Jag tycker det ser ut som du gjort en altan i betong. ;) När vi byggde passade vi på att göra plattan större för att i framtiden kunna göra uterum. Det har varken kommunen eller KA haft ångra invändningar mot.
5 svar · 3,0k läst
G
Gissemisse: Ja, själva verkstaden blir 4 meter bred och resten 6 meter, för 2 bilar. Tack för din hjälp!
8 svar · 2,0k läst
L
Lisajessica: Hej! Vi ska bygga ut vårt hus (66 kvm totalt) samt lägga om tak på befintligt hus och har tagit in anbud från byggare för detta. En av byggarna offerterar ca 200.000 för väderskydd. Är det en rimlig kostnad? Hur länge behövs väderskydd egentligen?
0 svar · 1,5k läst
N
NoOne2k: [citat] Tittade lite till på dina bilder. Jag hade gjort så att jag hade satt plast mot träreglarna och gjutit med vanlig betong som jag hade blandat i en tombola. Det är inga mängder de handlar om (3x50x1.2dm=180 liter betong). Lägg bara ner några armeringsjärn med.
4 svar · 2,9k läst
·
W
walter1: [citat] Hej och tack för svaret. Det var precis min tanke, friggebod alt grillstuga. Det finns inga andra byggnader på tomten! Har nu gjort ritningar och ska kolla med kommunen. Tack!
2 svar · 1,9k läst
·
R
richard11: Tack det var som jag tänkte
2 svar · 1,1k läst
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Ditt hus har takstolar av fackverk som normalt är fribärande mellan ytterväggarna. Vill du göra vinden användbar måste du byta ut dessa mot en annan typ av takstolar, som troligen kräver att det finns mellanväggar i husets mitt som de kan vila på. En viktig aspekt är taklutningen. Räcker dagens taklutning för att få tillräcklig höjd? Ändrad
1 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Beroende på var det är bäst att rören kommer upp/ska ner kan man ev. ta viss hänsyn till det också. Ett alternativ är toalett (tar 80 cm bredd) i hörnet närmast den utritade innerdörren, kommod (80-100 cm bred, inte så djup) till höger om den och avlång dusch (80x100 cm) i hörnet närmast fönstret. P.S. Ladda gärna upp bilder direkt i forumet så att alla kan se dem direkt, nu kan
2 svar · 804 läst
A
Adam Bergquist: Hej! Ska få upp ett tak på lilla entrén på vår villa i år, men vet inte riktigt hur jag ska ha det. Sadeltak eller ett som lutar utåt från fasaden? Om sadeltak, låta det gå över så det hamnar strax över hängrännan på garaget till vänster? Kommer troligtvis bli inramad med staket som en ”farstukvist” Om någon är duktig och rita förslag så är det mer än välkommet
0 svar · 2,2k läst
·
J
justusandersson: Min erfarenhet är att inte alla dimensioner av NTR/A virke som säljs är klassat, dock med säkerhet alla lika med eller grövre än 45x120. Man bör välja C 24 när det gäller tryckimpregnerat till större konstruktioner eftersom utomhusmiljön i sig innebär sämre hållfasthetsmässiga förutsättningar.
3 svar · 1,7k läst
harry73
harry73: Det är väldigt vanligt att det inte finns fastighetsgränser inritade i detaljplan eller att de i alla fall inte stämmer med dagens fastighetsgränser. Men det spelar ingen roll. Står det 200kvm och 4,4m till nock är det det som gäller. Kan vara att 109kvm ansogs vara en mindre avvikelse och att nan fick bygglov för det
2 svar · 2,0k läst
B
Bengt Olof rogland: Jag är ny här på detta forum och passar på att tacka för bra svar på mina frågor!
6 svar · 2,3k läst
Z
Z9le: @skyisthelimit - Jag blir lite osäker på vilka förråd du menar. Det finns inga inritade mig veterligen - bortsett kattvindarna i gamla husdelen. Men jag tänker sätta in garderober i sovrummet på nya mellanplanet just eftersom en riktig klädkammare saknas. Jag tänker mig att det blir en inbyggd trapp just för att avskilja vindsplanet eftersom det rummet kommer användas frekvent. Det
13 svar · 3,8k läst
·
J
josa100: Fick en liknande konstruktion föreslagen från en konstruktör för ett attefallshus. Vindskydd föreslogs där (ingen gips.)
1 svar · 8,2k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Bara för att det finns behöver det inte betyda att du får göra det nu. Speciellt om det är ett område som är så gammalt att det har en dp från 50-talet. Jag hade samma situation. Fick igenom det som en mindre avvikelse om jag inte hade någon annan avvikelse. Anledningen till att det kan vara restriktivt med att bygga ihop huvudbyggnaden med förråd/uthus/garage är för att då
7 svar · 3,2k läst
·
B
bossespecial: [citat] Allt är möjligt bara olika jobbigt. För att kunna svara på vad som är rimligt möjligt är en väg att kontrollera takstolarna om man flyttar ut den bärande väggen. Detta är inte speciellt svårt. Det du skulle kunna göra är att mäta in takstolen och hur tätt dessa ligger, även mäta in reglarnas dimensioner. se min mindre fina skiss
14 svar · 5,9k läst
·
M
magnus_n: Ytterligare en variant med samma yttre.
17 svar · 3,6k läst
·
A
Alnöit: Hej Alla. jag står i startgroparna för att bygga ut mitt hus en aning, har idag en farstu som är påbyggd för många år sedan , den är byggd på torpargrund, övriga huset som är uppfört 1870 på platsen ( tror vi ) i den häraden i alla fall, är också ställt på torpargrund, i efter hand har man grävt ur en "kvartskällare, så halva huset har endera en gjuten trapp direkt på marken
0 svar · 1,0k läst
J
justusandersson: 40 kg/m2 är inte speciellt mycket för en takkonstruktion om du betänker att snölastens grundvärde i Stockholm är ca 200 kg/m2. Egenvikten för ett normalt isolerat tak kan ligga runt 100 kg/m2. Om vi talar om ett plåtklätt tak där det finns några enstaka takfönster kan jag inte se några större problem. Fönstren ligger då med sina karmar högre än takplåten. Däremot är det
3 svar · 2,0k läst
Tom sahlberg
Tom sahlberg: Hej allesammans:) det är så att vi ska bygga ut huset nu till våren. Huset ska byggas ut i ett L och den nya byggnaden kommer vara fribärande. Jag håller på planerar grunden och är i stort sätt klar men skulle gärna vilja veta en ungefärlig punktlast på limträpelarna som nockbalken vilar på eller bara hjälp hur tusan jag räknar ut det. Alltså punktlasten ner i plattan. Byggnaden
0 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Låter bra men gör en ny ritning där det är inritat så får vi se hur det ser ut. [citat] Med ett matbord nedanför köket kan du också fundera på hur det blir om köket har en öppning mot matbordet och bänkar/köksö mot lilla sovrummet i stället. [citat] Låter härligt och helt rätt tänkt!
19 svar · 4,0k läst
·
Bass3mann3n
Bass3mann3n: [citat] Ska ta en vända med kommunen igen. Men det låter absolut som en bra idé, att lägga upp dom här. All feedback är bra feedback
7 svar · 2,0k läst
J
justusandersson: Man räknar med olika bärförmåga beroende på jordart. Om berg tål 400 kPa (kilopascal) så tål morän 200, grus 150 och sand och lera 100. Det motsvarar ca 4, 2, 1,5 och 1 kg/cm2. En plint i min skiss ska om den ligger i södra delen av landet ta hand om minst 1000 kg. Består marken av morän så betyder det minst 500 cm2 yta på plintens upplag. vilket inte är så mycket.
7 svar · 6,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Nu framgår det inte hur stora rummen är men här är några förslag. 1. Dela av vardagsrummet med en vägg ovanför den öppna spisen för att få ett litet sovrum där. 2. Gör om allrummet där uppe så det blir två sovrum mot balkongen, ett med ett fönster och ett med en balkongdörr. 3. Dela det befintliga sovrummet där uppe i två, ha snedställda dörrar mot korridoren samt gör ett
1 svar · 1,4k läst
·
B
Blixtmaskin: Har nu kommit så långt i planeringen att jag spikat dimensioner och utseende. Har börjat fundera på ytbehandling av reglar och panel och har läst lite om Shou Sugi Ban. Tänkte höra om någon har erfarenhet att göra detta på virke av furu? Hur mycket gasol går det åt, vilken metod är bäst på denna typ av konstruktion och med furuträ? Har förstått att en del bränner en gång
14 svar · 3,9k läst
·
S
Stefan85: Jag har inte fått konkreta offerter än. Men prisindikationer allt ifrån 240 000 till 500 000 efter ROT. Detta är två takkupor som är 2 m breda och 3.8 m långa vardera (från nock till yttervägg)
18 svar · 10,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.