7 839 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Åsikter om tillbyggnad eller taklyft
Garaget ligger närmare än 4 meter från tomtgränsen (väg).H hempularen skrev:
ENLIGT DETALJPLAN:
På varje fastighet får högst en huvudbyggnad och ett garage/förråd uppföras.
(Jag tolkar som att en ombyggnad från garage till en bostad strider mot denna formulering i detaljplanen).
Har du några länkar eller mer info kring att det skulle vara bygglovsfritt?
Det kan ju iof vara så att det beroende på läge är mycket attraktivt att ha ett separat hus för uthyrning, med egen entre mot gatan.S sam820921 skrev:
Fast du får ju antagligen inte bygga ut större på mark (alternativ ersätta garaget), och då blir det ändå mindre yta.S sam820921 skrev:
Nä, det är ju ett problem såklart. En redan liten tomt bli markant mindre. Detta är ju iof även ett argument för att göra byggnaden i två plan.S sam820921 skrev:
Fast denna lösning är nog den som ger mest yta, om du inte ersätter garaget med tvåvåningshus vill säga.S sam820921 skrev:
Redigerat:
H hapazard skrev:Det kan ju iof vara så att det beroende på läge är mycket attraktivt att ha ett separat hus för uthyrning, med egen entre mot gatan.
Fast du får ju antagligen inte bygga ut större på mark (alternativ ersätta garaget), och då blir det ändå mindre yta.
Nä, det är ju ett problem såklart. En redan liten tomt bli markant mindre. Detta är ju iof även ett argument för att göra byggnaden i två plan.
Fast denna lösning är nog den som ger mest yta, om du inte ersätter garaget med tvåvåningshus vill säga.
Max tillåten byggyta är redan använd på tomten. Det ända sättet att bygga ut är att riva garage. Därefter får jag bygga till totalt 55 kvm (40 kvm motsvarande riven garage + 15 attefalltillbyggnad).
Men det är absolut ett vettigt alternativ som du säger att "bara" bygga ett attefallhus med källare. På så sätt slipper jag riva garaget och behöver inte heller "göra hål" för tillbyggnad på själva huset. Med ett attefallshus får jag totalt 25 kvm boyta + 25 kvm biyta som "bara" tar upp 25 kvm på huset.
Är det också bygglovsfritt att bygga attefall med källare? Detaljplanen säger ju att endast källarlösa hus är tillåtet men attefall får ju strida mot detaljplan.
------------
Vad menar du med "göra byggnaden i två plan"? Menar du attefall eller "vanlig tillbyggnad"?
Klicka här för att svara