Ska ersätta ett gammalt tak till balkongen 3x6,5m och vill ha ett lätt och starkt tak. Jag funderar på att använda aluminiumprofiler med ett kanalplasttak 10mm ovanpå. Taket ska bäras upp av vårt smidesräcke på befintliga stålstolpar. Det tidigare taket var en hemmagjord konstruktion av vinkeljärn i stål med plasttak. Det höll i 30år. Jag vet att aluminium är mycket dyrare än trä!
Mitt problem är ta reda på vilken dimension på profilerna behöver jag ha för att klara ett spann på 3m? Snözonen är 2,5. Det ska väl ha samma bärkraft som trä 45x195 eller kanske 45x220 för att vara på säkra sidan.
Någon som kan något om aluminiumprofiler och bärkraft får gärna kommentera.
Mitt problem är ta reda på vilken dimension på profilerna behöver jag ha för att klara ett spann på 3m? Snözonen är 2,5. Det ska väl ha samma bärkraft som trä 45x195 eller kanske 45x220 för att vara på säkra sidan.
Någon som kan något om aluminiumprofiler och bärkraft får gärna kommentera.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Går det inte att köpa uterum på alustomme? Det kanske går att titta på deras konstruktion och få ett hum om vad som behövs?
N Niq skrev:
De uterum som jag tittat på som säger sig ha aluminium är i själva verket stålbalkar klädda med aluminium. Jag tänkte om det fanns någon konstruktör där ute som är bra på belastning som kan hjälpa mig.Dan_Johansson skrev:
De som säljer aluprofiler säljer mest till företag och inte privatpersoner. Jag har hittat några och mailat frågan. Inget svar hittills.
Klicka här för att svara