H
HerrVäxthus: [citat] Tack för att ni delade med er. Det blir nått liknande som vi ska igång med fast vi har valt att gjuta en platta istället.
8 svar · 5,6k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Att starta altantaket vid husväggen under takutsprånget är knappast en bra idé. Det blir löjligt lågt i framkanten med en klaustrofobisk känsla. En variant är att ställa hela takkonstruktionen på pelare på en sådan höjd att altantaket i sin inre del hamnar alldeles ovanför pannorna på taket. Eftersom man inte kan göra infästningar i huset
1 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Att gjuta en klack förhindrar ju inte att ett läckage i en av skarvarna gör så att vattnet rinner ner under golvet. Ett golvskydd och tätningsmassa kring rören kanske skulle vara något, typ: https://www.if-sakerhet.se/golvskydd-diskmaskinsunderlagg-aquateam-gd-serien-60-120-cm.html https://www.if-sakerhet.se/tatningssats-lexsol-till-diskbank.html Men hör gärna med rörmokaren hur hen har
1 svar · 1,5k läst
·
T
ToRy: Skrev ett svar till Birgit men insåg att jag helt läste fel. Vi är överens om källare, men jag ville ändå dubbelkolla med TS. :)
12 svar · 1,2k läst
·
Z
zada11: [citat] Fick kontakt med samma handläggare idag efter kontakt med chefen!
4 svar · 1,7k läst
J
justusandersson: Med morän i marken behövs knappast någon platta under. Behovet av isolering vid sidan av plinten måste bedömas med hänsyn till hur dränerande marken är. Isolering under plinten behövs nog inte.
5 svar · 2,5k läst
H
heimlaga: Sånt där brukar gå att gera ihop. Inte så att det blir teoretiskt perfekt men så pass bra att ingen ser att profilen inte möts perfekt. Man sågar så nära rätt vinkel man kan och sedan putsar man litet i gången med kniv och stöthyvel tills det passar.
3 svar · 7,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Japp, det var så jag tänkte. Du kan ju pröva med att tejpa upp gardiner eller plastskynken etc. för att simulera väggen för att känna hur olika alternativ upplevs. Garderoben ser ut att vara flyttbar om du vill placera den på något annat sätt, t.ex. längs badrumsväggen.
21 svar · 6,1k läst
·
R
Rudberg: Hej Hempularen! Vi skulle ha börjat vårt taklyft (45 kvm, trähus, lösvirke) i våras men måste nu hitta en ny snickare för jobbet (Alla möjliga problem med föregående). Allt är klart, bygglov, k-ritningar, KA, startbesked etc. Fönster och ny ytterdörr redan levererade. Undrar om det finns någon möjlighet att få en rekommendation (utanför detta forum om nödvändigt). Vi vill ha en
2 svar · 2,1k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det här är vad Boverket skriver: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/ och som du ser är svaret på din fråga beroende av kommun, detaljplan och annat.
1 svar · 602 läst
BirgitS
BirgitS: Lägenhet eller hus? Går att värma upp med elelement men det blir ju dyrt. En så enkel konstruktion av inglasningen är inte gjord för att hålla flera plusgrader på vintern utan bara till för att få det lite behagligare på vår och höst. Vi har en 60-talslägenhet med numera inglasad balkong (antagligen något otät kring balkongdörren och fönstren) och den håller ca 5 grader högre
1 svar · 2,4k läst
M
Martin023: ligger 270åsarna ovanpå avväxlingen nu? Kanske kan du sänka ner takåsarna på takfotsbalken och fästa in med balkskor, klyv åsarna så att bara en bit sticker ut över balk som takfotstass.
4 svar · 4,6k läst
·
Chainsaw_
Chainsaw_: [citat] Huset är byggt -49.. så det blir lite blandad stil!:)
14 svar · 1,7k läst
·
V
volvo51: [citat] Uterummet är(som jag skrev tidigare)byggsats från Skånska Byggvaror. Allt övrigt är lösvirke.
16 svar · 4,6k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Vi ska bygga in vår betongveranda men jag blev lite osäker vad gäller material. Jag hade tänkt mig dubbla 95mm stålskenor (med träreglar i) på betongen men jag hittar inget byggvaruhus som har stålreglar för yttervägg, endast innervägg. Vart kan man få tag på dem? Eller ska jag tänka om och köra på träreglar ändå?
0 svar · 556 läst
S
SverreK: Tack för snabbt svar :)
2 svar · 927 läst
A
Ahm.s: Hej Alihoppa, Var köper ni "limträbalk" billigast ? Jag har A-ritning för min 32 kvm ( 6.2 lång x 5.3 bred) så jag ska ge den till företaget och de ska med k-ritning o sen hemkörning. Så jag vill ha en viss garanti att den håller :) .. Gärna nära Eskilstuna / Sörmland. Tack i förhand.
0 svar · 1,3k läst
A
Ahm.s: [Köper du från en takstolsfabrik så får du dessutom giltiga konstruktionsritningar/beräkningar. En takstolsfabrik kommer att kunna dimensionera optimalt, ev. kanske hitta en helt annan billigare lösning. Ge dem bara förutsättningar i form av mått och maximal höjd.[/QUOTE] Vi gör en tillbyggnad ( 6200x5300 mm) och tänkte köpa direkt från takstolarfabrik. Jag har fått offert från
7 svar · 6,3k läst
A
Attitude: Yttre ramen är uteväggarna (30cm). Förhöjningen i innerdörrarna är nivån där innergolvet börjar (30cm golv tjocklek) På andra sidan innerdörrarna finns ett allrum och på andra sidan kontorshörnans vägg skall TVn hänga (i allrummet) med en U soffa mitt emot. De 2 kvadraten framför innerdörrarna blir ny golvyta. Planerar hitta liknande parkett som redan ligger i allrummet och
1 svar · 795 läst
M
Mikaele85: Vilken terasslasyr är den bästa? Skicka gärna bilder tack på resultat
0 svar · 910 läst
V
ValNeg: [citat] Än en gång, tack för snabba, utförliga svar, det är till stor hjälp.
4 svar · 1,9k läst
·
Chainsaw_
Chainsaw_: Tack för snabba svar!
7 svar · 2,8k läst
·
E
Everest19: [citat] Det har vi redan en på 12m2 och vill förlänga med ca 12.6
3 svar · 1,1k läst
M
MurreChr: tack jefred kollat även om spegelvänt så ligger det nära min idé
2 svar · 3,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/area.html Lättare än att jag ska försöka förklara, Lycka till!
1 svar · 894 läst
G
gbgustaf: Jag har en altan som till stor del bärs upp av en regel som vilar på två stora betongplintar. Altanen har stått där några år, så bevisligen håller den. Men jag undrar om den är tillräckligt dimensionerad för att klara en större snölast, eller en massa människor? Den understa regeln består av två ihopskruvade 195x45. Den är 6 meter lång, med 3,7 meter mellan uppläggen. Altanen
0 svar · 1,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Tror det är ett par år bort. Typ 3-5 men inte säker, vad jag förstått är det inte beslutat ännu. 15m2 gäller byggyta. Det är oftast byggyta som anges i begränsningar. Det som krävs för attefallstillbyggnad är ändå att man måste få startbesked och skicka in vissa handlingar. Exakt vad som gäll eer är bäst att läsa på sin kommuns hemsida. Det är alltså inte bara att bygga
1 svar · 1,0k läst
G
Gladen04: Det är jag med på . Men räknas altan ytan in i byggytan/ arean ? Grannen vägg i vägg har sen tidigare fått bygglov och byggt ca 70 kvm altan jag vill bygga ca 35 kvm i linje med grannen och han har godkänt det . Har problem med mitt bygglov pga byggytan trots jag har större tomt än grannen . Kan man hävda tidigare godkända avikelser från detaljplan ?
7 svar · 1,3k läst
G
gnurr: [citat] Ok. Det gav mej lite hopp ..(y) Får väl bli minst ett par strykningar då, för räcket har blivit svartbrunt.. Tack för tips :D
8 svar · 8,9k läst
F
fireon: [citat] Ja, jag håller med om att det är många som inte vet vad komposit är. Utemöbler har ju också ett helt gäng med olika namn för vad som egentligen är träkomposit. Allt för att komma undan ordet plast. Sen har ju plast tyvärr ett sämre rykte än det förtjänar många gånger. Plast är ju i sig ett fantastiskt material om det används och återvinns på rätt sätt. Sen är ju
52 svar · 31,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.