T
Tuffe57: Ska byta ut fjällpanel på en liten altan. Innan var den spikad "osynlig" men när jag tittar på beskrivningar nu, så spikar eller skruvar man rakt igenom. Vilket ska det vara
0 svar · 847 läst
T
Thomas_Blekinge: Sketchup har jag ju redan installerat och börjat jobba. Men jag tänkte om någon Attefallsleverantör har lagt ut färdiga Sketchup-komponenter kanske.
3 svar · 1,2k läst
L
Leif i Skåne: Det där håller mer än väl. Men hur är det infäst i befintligt hus? Jag hade satt en 115x115 limträ stolpe längst bak som bar nockbalken, och bara förankrat i befintligt hus. Om man använder montageskruv ET-T så kan man fästa dom främre bjälkarna in i limträbalken. Här är en länk.
6 svar · 6,7k läst
·
Cruzze
Cruzze: Du skulle ju kunna sätta hörnfönster, så man får "transparenta" knutar om du nu är ute efter en avvikande effekt. Men som nämnts ovan så behövs det mer info, med måttsatta ritningar etc.
3 svar · 1,7k läst
·
J
Jimmpa: [citat]
16 svar · 4,6k läst
·
J
16 svar · 4,6k läst
·
J
Johmor52: Just det, då borde jag kunna räkna bort 2,25m från mitt uterums djup, då den inre delen redan finns med i den ursprungliga byggnaden. Då blir ju nybyggnationen 2,25 x 4,2m = 9,45m2 mindre än vad den egentligen blir, och borde passa in under Attefalls-reglerna på max 15m2. Behövs alltså inget bygglov, bara en bygganmälan och tillstånd att starta bygget. Någon som vet mer säkert att
2 svar · 899 läst
NPTH
NPTH: Hej alla smarta! Har gjort om ingången till vårt hus och behöver inspiration om hur man gör det på ett bra sätt... En tanke är att få till en uteplats där cykeln står (norrsida, matplats/fika på varma dagar etc) och en bekväm å bra "trapp" för att komma in/ut, just nu är klivet in lite för högt. Är en lösning med trall bra? (snö/is som har en tendens att samlas just vid
0 svar · 941 läst
·
J
justusandersson: Det är bara att jämföra yttröghetsmomentet för de olika tvärsnitten. Du räknar ut detta enligt formeln b*h^3/12. Du kan använda vilket längdmått som helst, bara du är konsekvent. Använder du cm blir sorten cm4 och storheterna hanterbara tal. 2 st 45x145 är bättre än 1 st 45x170. Reglarna behöver vara skruvlimmade för full samverkan.
3 svar · 1,4k läst
·
M
maxiq: [citat] Enligt bygglovsdepartementet på kommunen så...
4 svar · 1,1k läst
J
jool08: Hej! Jag ska göra en tillbyggnad på ca 3 x 6 m och resultatet ska bli ungefär som på bifogad bild 1 nedan. Det kommer bli ett låglutande pulpettak med dubbelfalsat plåttak och vi har ingen möjlighet att öka bygghöjden. Jag har ingen större kompetens inom området men har försökt att läsa på för att kunna skapa en hållbar konstruktion. Trots detta känner jag mig väldigt osäker
0 svar · 3,6k läst
·
Roger Cohen Berntsson
Roger Cohen Berntsson: Vi har ett gammalt torp som vi vill göra en veranda på vid ytterdörren, det är låg takhöjd på torpet och vi vill ha snedtak på verandan. Torpets tak är av korrigerad plåt så nu är min fråga - hur gör man enklast med avrinning en? Jag vill inte göra ingrepp i det befintliga taket och det ska vara samma tak på utbyggnaden.
0 svar · 1,2k läst
A
AnJoAIK: Det går fint! Se till att dela rätt bara på mitten så ska det inte vara några konstigheter
2 svar · 1,0k läst
Å
Återvinnaren: Hej alla! Behöver hjälp. Har en oinredd vind på en tredjedel av huset. Två tredjedelar av dess yta ligger ovanpå mitt vardagsrum. En tredjedel ligger ”fritt” ovanför en uteplats. Hur ska jag isolera och bygga golv på den tredjedel som är utskjutande och därigenom ”exponerad” för väder etc? Asfaltskivor, frigolit, tätnin etc?
0 svar · 572 läst
T
TheGame: Jag har altan stående på stenplattor. Typ samma mått du anger.
3 svar · 887 läst
A
Ahm.s: Hejsan, vi byggar ut allrum o har 28 kvm takyta i en sida o behöver 240 takpanna att täcka den sida. Köpt takpanna o hade en del gamla tak hemma. Nu ser vi att det skiljar så behöver råd från er hur ska vi blanda de så det ser inte så konstig ut. Tacksam för all råd. Ha en skön sommar..
0 svar · 588 läst
Roger almgren
Roger almgren: Har köpt altanfönster beg men fick inte med några glidskenor har sökt på nätet men hittar inga som bara säljer skenor .
0 svar · 972 läst
Noramasen
Noramasen: Jag kan nog bara säga att du bör kontakta en plåtslagare innan du fortsätter vidare, så att det inte blir följder senare av att det gått för långt och blir tvungen att riva för att göra om och göra rätt. Det kan bli en kostsam affär att vara för sent ute.
1 svar · 2,1k läst
·
Koffe79
Koffe79: Hej någon som vet vart man kan köpa delar till en Burton ställning? Jag behöver lång bom räcken spiror mm Tack på förhand!
0 svar · 1,8k läst
R
RoBo: [citat] Ja det kommer nog fungera länge i så fall.
9 svar · 3,6k läst
·
B
berne88: [citat] Du har PM... ang insyn spelar det inte någon större roll, vill titta så får dom göra det för mig
12 svar · 2,7k läst
·
M
Martin1983: Hej jag ska bygga ut min stuga på plintar. Min fundering är kan jag använda dom befintliga plintarna (som altanen stod på) 150s plint 2m mellan varje 110 djupa samt isolerade med makadam uppepå . Utbyggnaden ska bli 9.8*5.6 m Tacksam för svar å idéer Martin
0 svar · 740 läst
pelrik
pelrik: Hej! Ska bygga ett orangeri som tillbyggnad på vårt hus. Nu funderar jag på hur man fäster takbalkarna i huset på bästa sätt. Har funderat på antingen en regel (dimension?) som fästs i timmerväggen som sedan balkarna läggs ovanpå. Men eftersom jag vill spara på konstruktionens höjd funderar jag på att använda balkskor. Skulle det fungera? Då måste jag jacka ur takbjälkarna så
0 svar · 1,4k läst
·
M
Mats Lj: Antar att du vill ha förhöjt innertak då är det ett alternativ. En annan lösning är ett ryggåstak då blir det inga takstolar utan bara åsar som ligger på en limträ balk i nock. Ska du ha triangelformade fönster i gaveln är ryggås den snyggaste lösningen då fönstrets överstycke följer både inner och yttertakens lutning.
9 svar · 3,6k läst
·
P
På grön kvist: Tack så mycket för inspirationen! Vi var och kollade på huset. Det ligger tyvärr precis intill en 70 väg. Trots bulleplank var det mycket oljud från vägen. Vi söker ju stillheten på landet så detta får bli någon annans projektet.
3 svar · 2,4k läst
·
S
Sir Duke: [citat] Byggrätt är total byggnadsyta i förhållande till fastighetens yta. En vanlig siffra är att 20 % av tomten får bebyggas, men det finns många lokala undantag.
17 svar · 5,7k läst
Johannes_1984
Johannes_1984: Tack för er input. Har nu beslutat att riva all gammal papp och göra det ordentligt. Tiden räcker inte alltid till så man försöker hitta genvägar som fortfarande är inom ramen för ok. Men som en annan sa, när jag ändå investerar så pass mycket i att bandtäcka så är det bra med de bästa förutsättningarna.
7 svar · 2,5k läst
·
IA67
IA67: [citat] Finns väl inget i denna tråd om att man skulle ha rätt att få låna. Däremot om att man måste kunna lita på en bank så att de inte lurar kunden att tro att de ska få låna och sedan bryter det muntliga avtalet.
45 svar · 29,7k läst
tttomten
tttomten: Kommer att slå sig om några år men funkar i varje fall ganska många säsonger. Mao beror det på hur länge du vill ha garderoberna om det funkar eller ej.
1 svar · 541 läst
G
Gabbe1: Tvärtom brukar det rekommenderas att skapa en rörelsefog mellan gammal grund och ny platta. Tex genom att lägga en takpapp eller en tunn frigolit mellan vid gjutningen.
1 svar · 3,2k läst
·
J
justusandersson: Lyftkrafterna kan nog bli rätt stora om det blåser upp, så förankring i marken känns angelägen. Du kan göra så att du gräver ner en plint (med skruvad stolpsko) under en platta och borrar ett hål för stolpskon i plattan, så ser det ut som du hade tänkt.
5 svar · 12,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.