Vi vill bygga en farstukvist/veranda till vårt enplanshus på landet. Kan låta enkelt men för oss är det rent utformningsmässigt en kluring då vi är osäkra på hur vi ska kunna anpassa den efter huset och samtidigt få in det lantliga som vi älskar (snickarglädje).

Tanken är att vi ska få upp gaveldekor runt om huset för att ge huset lite värme (har även varit tal om att sätta läkt på panelen).

Men det stora svåra med vår farstukvist veranda är takutformningen. Med tanke på den luft som idag finns mellan taknock och överkant dörr så vet jag inte om man ska bygga ut taket (enormt?) Eller göra ett enkelt snedtak ut, eller ett tak med bruten vinkel.

Jag lägger in en bild på vår entre och sedan på lite inspiration vi har men som är svårförankrad på vårt modernare hus.
 
  • Fasaden av ett enplanshus med dubbeldörr och runtomstående fönster, med grönt gräs och träd i bakgrunden under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med snickarglädje på farstukvisten, vita detaljer och blå dörr. Huset har ett tegeltak och omges av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Farstukvist med vita snickarglädje detaljer på ett grått hus, inkluderande växter och stolar på verandan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träfasad med vitmålad farstukvist dekorerad med snickarglädje över dörren, visar lantlig stil i en husentré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar på om ni bara kan förlänga takfoten på er entre/frontespis, så att det blir en veranda kanske? Försökte rita på hur jag menar, men lyckades inte helt ...

Ett litet blått och vitt hus med en träveranda och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amandadenandra och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag funderar på om ni bara kan förlänga takfoten på er entre/frontespis, så att det blir en veranda kanske? Försökte rita på hur jag menar, men lyckades inte helt ...

[bild]
Tack, jag har själv försökt ta hjälp av chat gpt men den genererar inte längre bilder till mig. Det är absolut ett alternativ, men jag är rädd att det blir för "mycket" om du förstår vad jag menar. Den känns så himla hög på huset. 🤔
 
Ok, ja det är svårt att bedöma storleken av bilden. Har du testat att rita en lägre veranda med samma takvinkel?
 
  • Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ok, ja det är svårt att bedöma storleken av bilden. Har du testat att rita en lägre veranda med samma takvinkel?
Ja men tycker det blir lite kaka på kaka. Eller så är det jag som är dålig på att få till det. 😅
 
Eftersom du har relativt hög väggresning tror jag det blir snyggast om du bygger farstukvisten med valmat tak
 
  • Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eftersom du har relativt hög väggresning tror jag det blir snyggast om du bygger farstukvisten med valmat tak
Tack, också varit inne på det spåret. Min far som är gammal snickare och som ska genomföra arbetet är dock högst allergisk mot valmat tak. Kanske någon som är bra på AI kan hjälpa mig generera en bild?
 
Medlemmen @7ender har byggt en snygg veranda med valmat plåttak, kika på hans tråd/ bilder
 
  • Älska
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Eller så skippar ni farstkvist där och bygger en veranda på en gavel?
 
F fribygg skrev:
Medlemmen @7ender har byggt en snygg veranda med valmat plåttak, kika på hans tråd/ bilder
Tack, ska kolla på det!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Eller så skippar ni farstkvist där och bygger en veranda på en gavel?
Problemet är att det är en sida som är väldigt utsatt för väderlek med mycket blåst (jobbigt när det snöar och regnar). Plus att det är vår huvudsakliga ingång. Jag hade också önskat en liten kvist att parkera barnvagnen på utan att behöva ta in den mellan varven. 🤔😅
 
  • Gilla
Monkan74
  • Laddar…
Alternativt förlänga takfoten för en farstukvist. Alternativ 2 skulle jag dragit ut en lägre del med flackare taklutning kanske runt 10-12 graders lutning för att bryta av. Gillar inte då det ser ut som en kyrka. smalare hus med hög taklutning.
 
  • Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
A amandadenandra skrev:
Tack, jag har själv försökt ta hjälp av chat gpt men den genererar inte längre bilder till mig. Det är absolut ett alternativ, men jag är rädd att det blir för "mycket" om du förstår vad jag menar. Den känns så himla hög på huset. 🤔
Här är en annan variant, vet dock inte hur görbart det är med måtten.

Entré med dekorativt snickeri och vitmålad dörr på ljusblått hus, rött tak och vit fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.