Vi vill bygga en farstukvist/veranda till vårt enplanshus på landet. Kan låta enkelt men för oss är det rent utformningsmässigt en kluring då vi är osäkra på hur vi ska kunna anpassa den efter huset och samtidigt få in det lantliga som vi älskar (snickarglädje).
Tanken är att vi ska få upp gaveldekor runt om huset för att ge huset lite värme (har även varit tal om att sätta läkt på panelen).
Men det stora svåra med vår farstukvist veranda är takutformningen. Med tanke på den luft som idag finns mellan taknock och överkant dörr så vet jag inte om man ska bygga ut taket (enormt?) Eller göra ett enkelt snedtak ut, eller ett tak med bruten vinkel.
Jag lägger in en bild på vår entre och sedan på lite inspiration vi har men som är svårförankrad på vårt modernare hus.
Tanken är att vi ska få upp gaveldekor runt om huset för att ge huset lite värme (har även varit tal om att sätta läkt på panelen).
Men det stora svåra med vår farstukvist veranda är takutformningen. Med tanke på den luft som idag finns mellan taknock och överkant dörr så vet jag inte om man ska bygga ut taket (enormt?) Eller göra ett enkelt snedtak ut, eller ett tak med bruten vinkel.
Jag lägger in en bild på vår entre och sedan på lite inspiration vi har men som är svårförankrad på vårt modernare hus.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Tack, jag har själv försökt ta hjälp av chat gpt men den genererar inte längre bilder till mig. Det är absolut ett alternativ, men jag är rädd att det blir för "mycket" om du förstår vad jag menar. Den känns så himla hög på huset. 🤔Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Ok, ja det är svårt att bedöma storleken av bilden. Har du testat att rita en lägre veranda med samma takvinkel?
Tack, också varit inne på det spåret. Min far som är gammal snickare och som ska genomföra arbetet är dock högst allergisk mot valmat tak. Kanske någon som är bra på AI kan hjälpa mig generera en bild?F fribygg skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Eller så skippar ni farstkvist där och bygger en veranda på en gavel?
Problemet är att det är en sida som är väldigt utsatt för väderlek med mycket blåst (jobbigt när det snöar och regnar). Plus att det är vår huvudsakliga ingång. Jag hade också önskat en liten kvist att parkera barnvagnen på utan att behöva ta in den mellan varven. 🤔😅Marlen Eskilsson skrev:
Alternativt förlänga takfoten för en farstukvist. Alternativ 2 skulle jag dragit ut en lägre del med flackare taklutning kanske runt 10-12 graders lutning för att bryta av. Gillar inte då det ser ut som en kyrka. smalare hus med hög taklutning.
Klicka här för att svara





