Tänkt bygga en attefallstillbyggnad mot huset. Blir infällt bjälklag på måtten 3500x1800 där 1800mm måttet är djupet på tillbyggnaden. Kommer kunna lägga reglarna på husets grundmur sen ha plintar 1,8m ut. Blir pulpetlutning så de bärande väggarna blir kortsidorna. 45x220 är tanken som bjälklag.
Räcker det med upplag på grundmuren sedan en plint 1,8m ut, där den bärande väggen kommer vila på 2st skruvlimmade 45x220?
 
  • Ritning av en attefallstillbyggnad med bjälklag fäst i husgavel och plintar. Visar reglar och pulpetlutning i genomskärning, sedd från sidan och ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Niklaspe skrev:
Tänkt bygga en attefallstillbyggnad mot huset. Blir infällt bjälklag på måtten 3500x1800 där 1800mm måttet är djupet på tillbyggnaden. Kommer kunna lägga reglarna på husets grundmur sen ha plintar 1,8m ut. Blir pulpetlutning så de bärande väggarna blir kortsidorna. 45x220 är tanken som bjälklag.
Räcker det med upplag på grundmuren sedan en plint 1,8m ut, där den bärande väggen kommer vila på 2st skruvlimmade 45x220?
Bör funka utmärkt om man går enligt tabellen. 220x45 klarar över 3,5 m



https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000
 
Jo men är det spännvidd för altan att kunna gå på utan nedböjning? Eller är det räknat på ett väggliv som är bärande i snözon 3? Blir en del vikt på taket av snön samt stommen som vilar på? Var rädd att jag kommer behöva ytterligare en plint under bärande ytterväggar. (kortsidorna) men riktigt smidigt annars 👍
 
N Niklaspe skrev:
Jo men är det spännvidd för altan att kunna gå på utan nedböjning? Eller är det räknat på ett väggliv som är bärande i snözon 3? Blir en del vikt på taket av snön samt stommen som vilar på? Var rädd att jag kommer behöva ytterligare en plint under bärande ytterväggar. (kortsidorna) men riktigt smidigt annars 👍
Lasten kommer ju gå ned på bärlinan på långsidan såsom du har skissat det (väl?) då takbjälkarna ligger på det nuvarande huset och den sidan, så jag har svårt att tro att du behöver extra plintar på kortsidorna ?

Eller vänder jag på det i huvudet ?
I så fall kan det behövas en extra plint
 
Precis tvärtom! Det röda skissade är bjälklaget och takåsarna kommer gå åt andra hållet! 👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.