R
Roundup: På sidan 23 i Granngårdens Nordpostkatalog (finns på nätet) står också en del om stängsling mot vildsvin.
2 svar · 3,8k läst
Huntelaar
Huntelaar: Knappast något problem de du beskriver. De är många och åter många som lägger plattor intill sitt hus.
10 svar · 3,9k läst
Huntelaar
Huntelaar: Man får göra som man vill. De är ingen skada att lägga men är de sandig mark är de överflöd och överkurs med duk. Just duk på leka är ju för att leran med tiden äter upp materialet. Jag vet inte om hantvärkaren här har lagt precis under stenarna men de vore skumt, jobbigt att jobba med en duk i stenmjölet eller vart de nu ligger någonstans.
5 svar · 4,5k läst
L
labbe2012: Jo, jämfört vad man får i sig efter all hantering av köpegrönsaker är det nog OK. Man är väl (tryck) impregnerad själv efter 60 års oreflekterad konsumtion av diverse livsmedel så lite till gör nog varken till eller ifrån! Nu står dom alla fyra där, impregnerade, 5 m2 styck- dubbelgrävda och väntar på våren.
8 svar · 26,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Sätt ett rejält nylonband i stolpen och fäst i en ögla i fasaden så ingen dör när den välter.
14 svar · 32,6k läst
·
D
danne_88: Hade samma problem, för våran del gick vi loss med målarskrapa för att får bort det grövsta gick över till stålborste och slutade med högtryckstvätt! Mycket slit med fick bort så gott som allt! MVH
1 svar · 4,9k läst
L
Löfås: Jag har en stödmur från 1948. Den är murad av betonghålsten och klädd med gnejs. Höjden är från 2,5m till 1,4m. Längden är 12m. Eftersom några gnejsstenar hade börjat lossna tog jag in en firma som fixerade dessa igen men de och andra påtalade att jag behövde dränera bakom muren då vattengenomslaget urlakat fogarna på bindemedel (Det var bara grus bakom de lösa stenarna.). Nu
0 svar · 5,4k läst
C
crille90: Hmmm njae ganska lik utseendemässigt, men icke...fel mått tyvärr. Men tack för förslaget.
2 svar · 8,6k läst
·
G
Genvägen: Fler tips?
3 svar · 7,2k läst
V
Volatyle: [citat] Oj, det var många begrepp i samma mening jag inte har någon aning om vad dom betyder... :) Mylla? Torvmull? Du menar att jag måste lägga på ett lager av något, jag kan alltså inte använda mig av den jord som redan finns där? Och vad gäller avrinning - du menar att jag måste lägga in dräneringsrör i hela åkern? Det låter hiskeligt dyrt och jobbigt med tanke på att det är
2 svar · 3,9k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Friväxande buskar på en del av tomten minskar gräsmattan. Då behöver de alltså inte klippas och hållas på med. Tex så kan man sätta spirea.
6 svar · 6,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Plommon och körsbär tål beskärning sämre än äpple och päron. På ett nyplanterat träd beskär man för att bygga upp en stabil krona. Efter de första årens uppbyggnadsbeskärning behöver man inte skära något mer i ett plommonträd. Om ett gammalt plommonträd blivit alltför risigt kan man försiktigt gallra ur grenverket. Lämpligtvis under månaderna juli, augusti, september då
13 svar · 18,4k läst
Demmpa
Demmpa: Hyr en minigrävare och gräv upp så mycket du kan.
1 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: En god början kan vara att gräva en grop! Då får du en visuell bekräftelse på att det verkligen går att få undan vattnet med hjälp av en stenkista. Om du alltså gräver en 1 - 2 meter djup grop, och den inte står vattenfylld efter varje regnskur, så vet du att det finns en möjlighet att bli av med vattnet på plats. En stenkista är ju bara en övertäckt grop, där stenen/makadamen
3 svar · 5,0k läst
B
Budski: Denaxe Vilken firma? och är du nöjd med arbetet.
7 svar · 7,9k läst
B
Bubblaren: Hur du ska fästa muren i berget kan jag inte hjälpa dig med men tänk på att dränera väl bakom muren. Annars kommer fuktiga jordmassor frostspränga muren med tiden.
1 svar · 5,3k läst
·
Lolle
Lolle: Saltet kan egentligen vara kvar så som det är förvarat idag i tunna. Kommer troligen inte salta mer än vi gör nu. Däremot ska hela uppfarten sandas inkl vägen så där går det lite större mängder. Har numera en större fyrhjulingen med fastmonterad sandspridare som skall användas till detta
2 svar · 4,3k läst
B
Bence: Bara för att det går lägger jag in en webcatch från Google. Är dom inte fantastiska. Information som någon vill radera sparas. Min slutsats av den här annonsen är att en flaska Myrr har god marginal i olika led. [bild]
2 svar · 11,4k läst
·
Seth89
Seth89: [citat] Tror en mena bilruta såsom sidorutor skickat från dumluren
5 svar · 6,6k läst
il_duce
il_duce: Vi har fullt med jättebalsaminer vid vår sommarstuga. Dom sprider sig väldigt mycket! Så här på hösten får de en sötsliskig doft. Jag tycker de är rätt fina så de får sprida sig bäst de vill. Som tur är går de lätt att få bort om man vill. Bara att ta ner plantan innan den går i frö.
7 svar · 3,2k läst
·
E
esox71: Skippa duken. Jag har lagt 8/11 kross upp till 10 cm och det ligger stadigt trots "blandunderlag".
5 svar · 3,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Jo frisera går. Om du tycker du vill snygga till formen inför vintern.
8 svar · 14,8k läst
N
Nickan70: Vi har i sommar använt oss av det suveräna gräset på rulle! Värt varenda krona! Snyggt och praktist med färdigt gräs. Priserna varierar säkert över landet men vi betalade 25 kr/kvm. Det blir inte mycket slantar på 25 kvm. Snyggt och snabbt med färdig gräsmatta som du kan gå på direkt. Så till våren är det bara att fylla ut med jord som sjunkit undan och sen rulla ut det färdiga
7 svar · 4,6k läst
W
Wattenmannen: Hejsan Prova tryck på reset knapp ovanför 24 volt plinten ett runda hålet med en penna daniel
1 svar · 2,7k läst
·
B
Budski: Tack
2 svar · 1,7k läst
B
2 svar · 1,7k läst
T
tobbew: Jag köpte tomten medvtet med diverse skräp och diverse grejer som ev går att behålla. :) Så det ingick.
10 svar · 2,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Roundup ger bäst effekt när växterna befinner sig i tillväxtfas. Dvs det är tämligen bortkastad att spruta nu när växterna är på väg in i sin vintervila. Vänta till våren, eller rättare sagt försommaren eftersom R tas upp via bladmassan. Ju mera bladmassa en växt har i förhållande till roten, desto bättre effekt av giftet. Därför bortkastat att spruta alltför tidigt på
3 svar · 2,3k läst
C
camli: Tack för er omtanke! Nej, vi kommer inte att ge oss på dessa träd själva. Möjligtvis när de väl ligger på backen i så fall, med att rensåga, klyva osv. Maken har viss vana med motorsågen och har rejäla skyddskläder osv, men träd av den här kalibern är en lite annan grej än de vi tidigare gett oss på...
16 svar · 5,1k läst
Blindnit
Blindnit: [citat] Lite sent svar kanske :rolleyes: Har hört att det ska gå bra att lägga renset under mossa.
37 svar · 9,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.