KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Detta gäller alla getingar. Bin däremot tappar gadden vid stick och kan alltså endast sticka en gång var. Men de är ju desto fler i stället :confused:
5 svar · 6,7k läst
·
F
Farzan: Buskarna är syrenhortensia.
9 svar · 3,3k läst
·
T
Toddep: Hej! Tänkte sätta igång att gjuta en platta och ska sen mura upp en grill med skorsten. Undrar bara om det finns speciella tips om hur själv eldstaden ska byggas. Ska ha eldfasttagel invändigt men ska det vara någon form av tillluft under eller något? Mått mellan underdel eldstad och början på undertak skorsten? Några råd om man man kan göra för att få den att fungera så bra som
0 svar · 5,6k läst
J
JohnBS: Tack för tipset Kurtivan. Jag har idag också fått napp på blocket med en uppsättning gamla hakgångjärn med 16mm diameter och hoppas att de ska fungera för mig :)
4 svar · 4,3k läst
N
niklas2k2: tjena, tack för alla bra svar! Det är liknande tips som jag läst på internet, förstår dock att dränering är en sak att tänka till om. Jag kollade runt lite gällande jord och har hittat ett ställe nära oss. De rekomenderar något som heter anläggningsjord för gräsmattor och säger att man kan så rätt i det. Det innehåller 5% mull. Låter det shysst? Som jag förstår det är det
4 svar · 4,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Just nu i början på hösten är det bra tid att plantera träd o buskar. De hinner rota sig innan vintern och sätter extra bra fart i vår. Dessutom brukar plantskolorna ha rea på hösten.
17 svar · 3,5k läst
W
WHY: hej är det nån som har något bra förslag på hur man kan göra trevliga mönster i betongkanten som jag skall gjuta .har funderat på läkt och göra typ "tegelmönster men det måste finnas mer kul ideer om detta.den blir ca 0.5 m ovan jord och det är min" underbara "granne som kommer se detta.....gärna bilder om någon har :wow:
0 svar · 1,3k läst
harry73
harry73: [citat] 5 mm gör mycket skillnad, hur mycket starkare beror på hur belastningen ser ut, men 30 mm kan mycket väl vara dubbelt så stark som 25 mm. Och det kan vara skillnaden mellan en sprucken eller hel sten under t ex. en byggställningsfot eller vilka incidentella laster du kan få på din stensättning. om 25 mmm räcker i ditt fall kan jag inte svara på.
7 svar · 3,1k läst
Anna_H
Anna_H: Bredden ska vara högst sådan att man kommer åt att rensa. Om stenkanten mot fasaden är så bred att man kan stå bekvämt på den kan ju rabatten vara uppåt metern bred. I annat fall inte bredare än att man når över, eller att man kan stå med en fot på stenkanten och en fot på andra kanten. Säg 50-70 centimeter ungefär. Hur marken i rabatten ska förberedas står på lappen som
1 svar · 8,9k läst
·
A
adde_camilla: Så det bästa är i såfall att gräva så lite som möjligt men ändå tillräckligt för att stoppa ner stenen? Sent from my GT-I9100 using Byggahus
3 svar · 11,8k läst
F
Fredrik Å: Jag har svarat i fel tråd. Ber trådskaparen om ursäkt . Fredrik
5 svar · 8,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag skulle misstänka att kaninen eller mössen eller vad det nu är som grävt hålet är skyldiga till att busken mår dåligt, snarare än getingarna.
5 svar · 7,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Egentligen är det såhär. Först underrättar du ägaren till grannfastigheten om problemet och vill höra dig för om en lösning. (Som av din beskrivning låter som att låta fälla träden.) Och så påtalar du att ni annars avser att ta bort all växtlighet som går över på er mark. Om allt går bra så tar kommunen ner träden. Om dom skiter i detta så sågar ni ner rubbet som sticker
5 svar · 4,2k läst
P
Pumba: Har TS pratat med markägaren? Det framgår ju faktiskt inte varför tomten ser ut som den gör, medvetet att den växer som den gör eller helt enkelt att ingen bryr sig? Får man tag i markägaren så kanske man kan erbjuda sig att "snygga till" gratis, det kan ju finnas flera anledningar till att det ser ut som det gör.
22 svar · 11,9k läst
M
Mad_Man: [citat] Tack för uppmuntran! Jo, det blev bra till slut, dock så ropar jag inte hej förrän det har gått några Göteborgska vintrar över stenarna... Upptäckte dock ett lägga i grus (eller rättare sagt flis 2-5 mm), innebär lite bök för att få ned flisen mellan stenarna.
21 svar · 7,1k läst
·
A
agnadello: Hej Har en del frågor kring att anlägga en terass med singel/makadam. Jag har planat ut en yta på 9 kvm på en sluttning av berg och lera. Nu ligger det kvar ett lager av lerjord som har ca 20 cm till 50-60 cm ner till berget och efter nattens regn så står det vatten på en del ställen som sakta försvinner. Tanken är att jag ska anlägga denna yta med singel/makadam så man kan ställa
0 svar · 2,0k läst
Alfredo
Alfredo: Jag har aldrig haft några problem med att hantera vanliga maskar vid exempelvis fiske men dessa var ju läskiga. Jag tror på UFO-teorin. Antagligen hitskickade av Borg (inte Anders). Resistance Is Futile! :confused:
11 svar · 11,3k läst
Niteowl
Niteowl: [citat] När man har gjort första punkten har det ju tillkommit två nya ;)
16 svar · 8,1k läst
Jante
Jante: Jaha, välvattnat efter sommaren :confused: men tycker resultatet är fint ändå. Skall dock plocka ur de vita löjtnants hjärtat ur odlingen, de tar överhand. I övrigt vit lavendel, borstnejlika, The Fariy roser och Bowl of Beauty pioner. [bild]
10 svar · 18,7k läst
·
M
M@ZE: Sant, vid entrén gjöt jag en 10kvm stor platta med armering i på paddad stenmjölsbädd. Men det kanske blir så att man måste göra en form och gjuta ändå med armering i på paddad bädd, borde inte vara några som helst problem. Marken har legat nu i 7år med bärlager och markduk under, fast det kommit lite ogräs som man ser på bilden. Tanken är att det inte skall vara något steg
2 svar · 2,6k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Gräsklippare som sagt. Har en stor yta bakom ladugården där det endast växte sly, meterhöga nässlor och tistlar när vi köpte stället. Började klippa och nu är det en gräsmatta. Inte en golfgreen, men helt ok.
6 svar · 5,1k läst
K
Klicka: Skaffa en presenning som man kan sätta över sandlådan.
14 svar · 20,6k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Visst kan man göra det efter konstens alla regler med markduk, kross och sand men det låter som ett slöseri med såväl pengar som tid och arbete i mina öron. Jag har marksten utmed ena fasaden som är ca 25 cm breda och dessa ligger direkt på jorden. Visst sjunker det och blir ojämnt så man är tvungen att lyfta upp dem och göra om, men det behöver inte göras oftare än ca vart 10 år.
13 svar · 12,8k läst
P
Anonymiserad 22996: Skönt att det bara är vanliga myror, blev ju orolig att dessa svarta bestar tänkte äta upp huset :)
4 svar · 7,1k läst
·
estwing
estwing: [bild] Dax att tvätta--- [bild] Grönsåpan gjorde susen... [bild] påbörjad grundning.... [bild] grundad å nu skall den få 2 strykningar!!!
4 svar · 3,4k läst
·
estwing
estwing: [citat] bara linda linan nåt varv runt. sen låter iaf en komposit mer än en trä stång. här e det knäpptyst!! mvh estwing
4 svar · 1,6k läst
A
aerobert: Bra tips med pallarna där Tyrström. Tack! Ska se vad det kan kosta att få tag i de grejorna. Dräneringen är något annat jag har tänkt på. Först tänkte jag borra hål i sidan och genom altanen med slang som avrinningskanal men det blir för fult och det hämmar ju möjligheten att flytta runt lådorna. Altanen tål ju en redan en del väta av allt eländigt regn ;) det är bara att
4 svar · 9,3k läst
·
ceson
ceson: [citat] Detta upplever jag varje år vid den här tiden, massor med små grodor på väg ut i livet. Jag tycker det berikar den fruktansvärt tråkiga gräsklippningen att stanna plocka upp en liten groda och prata med och bära hen i säkerhet. Tänk också på att alla våra amfibier och reptiler håller efter många andra små vänner som jag upplever som otrevligare så som möss,sorkar,och
13 svar · 10,9k läst
X
xhr: Jag har planterat vitlök i de delar av trädgården där jag är mest rädd för att få sork - och det har fungerat hittills. Enda odlingslådan jag haft sork i är den jag glömde plantera vitlök i. Det finns särskild "sork"-lök också, men det verkar onödigt dyrt. Du kan använda vitlöken som finns i mataffären - det gjorde jag. Plantera varje klyfta för sig i augusti/september.
7 svar · 11,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.