"Allemansrätten är en unik möjlighet att röra oss fritt i naturen. Med rätten följer också krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen."
Synd att "folk" väljer att missa delen om hänsyn...
//Jante
Synd att "folk" väljer att missa delen om hänsyn...
//Jante
Mjo, men som jag skrev i den ursprungliga frågan:injonil skrev:
"De två ställena som främmande förbiströvande tjuvar mest svamp från är:
1. Innanför vårt staket, de måste öppna en grind och gå in och ta svampen. Väl synlig från vår privata väg.
2. Precis utanför vårt garage, väl inne på vår tomt."
Problemet är väl egentligen tvådelat. Vi har en del som vi kallar tomt (runt 5000kvm). Denna delen innefattar de två punkterna ovan, resterande del kallar vi mark. Marken bryr vi inte oss så mycket om, den är för lång från huset, har inget staket runt sig och vi ser inte den. På markdelen finns det blandannat tusentals buskar med hallon som folk plockar, och gärna får plocka av, finns även svamp här som vi inte anser är vår.
Men nu gäller det att de går in på vår vår inhängnade tomt och knycker svamp eller tar svampen på en del av tomten som är uppenbart vår tomt, som vi använder och sköter. Inte tusan kan väl allemansrätten gälla här? I så fall kan de lika gärna knata 10 meter längre in och börja plocka våra perenner, tomater, potatisar, kryddor osv. Nu är detta i och för sig odlade växter, men jag ser inte någon skillnad. Vi sköter om kantarellerna bättre än våra odlade växter.
Jo, det är så allemansrätten är utformad. Det område på din tomt som inte allemansrätten gäller för är närmast huset, din så kallade hemfridszon. Denna zon är olika stor beroende på hur tomten ser ut. Men en sak är säker att om du inte ser "svamptjyvarna" från huset så inkräktar de inte på din hemfridszon.
Njae, inte ens det är nog säkert. Tänk dig ett hus med ett garage några meter från huset. Jag skulle nog påstå att marken närmast garagets bortre vägg normalt ingår i hemfridszonen även om man inte kan se denna mark från huset eftersom garaget står i vägen.injonil skrev:
Fast nu gällde det en tomt på 1100 m², en ganska liten tomt m.a.o. där det inte är speciellt många meter från huset till tomtgränsen.Nyfniken skrev:
Skulle någon främmande kliva i in på min tomt (1200 m²) och börja plocka äpplen på det mest avlägsna trädet och denne åberopar allemansrätten, skulle jag vilja hävda att den personen inte är vid sina fulla sinnens bruk...
Klicka här för att svara