4 974 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Täckdikning!
Fick för mig att anlägga ett gammalt hederligt täckdike för att avvattna min lidande thujahäck. (Det behövs, efter den senaste tidens regnande står vattnet ett par centimeter på marken.) Men vart ska vattnet rinna? Det finns liksom ingen direkt naturlig plats att leda vattnet till. Det närmaste är faktiskt husets dräneringsssystem och dit känns det liksom inte riktigt motiverat att leda in mer vatten...
Någon som har några bra tips/uppslag/input/idéer?
Någon som har några bra tips/uppslag/input/idéer?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag tycker inte heller att du ska leda vattnet mot huset, men det kan vara ett alternativ om inget annat fungerar.
Det är för lite information för att kunna hjälpa till
Hur ser det ut runtomkring? Bild
/skiss/karta skulle vara bra.
Här kommer några förslag, mer eller mindre realistiska. Gräv ned en stenkista en bit bort och led vattnet dit, led ut det i skogen / på ängen. Bygg en damm och använd vattnet där. Anlägg en dräneringsbrunn och koppla in på dagvattennätet. Anlägg en pumpbrunn dit vattnet rinner och pumpas bort.Plantera en björk som dricker upp vattnet.
Det är för lite information för att kunna hjälpa till
/skiss/karta skulle vara bra.
Här kommer några förslag, mer eller mindre realistiska. Gräv ned en stenkista en bit bort och led vattnet dit, led ut det i skogen / på ängen. Bygg en damm och använd vattnet där. Anlägg en dräneringsbrunn och koppla in på dagvattennätet. Anlägg en pumpbrunn dit vattnet rinner och pumpas bort.Plantera en björk som dricker upp vattnet.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Sedär! Två jättebra förslag trots allt!
Stenkista - varför tänkte jag inte på det?
Björk - aha, dricker björkar mycket vatten? Det visste jag faktiskt inte.
Finns inte så mycket mer att berätta egentligen, det är liksom just det som är problemet. Ingen lutning på tomten någonstans, lite sly på ömse sidor om häcken, inget dagvattennät ty vi bor på landet, gräsmatta framför och åker bakom häcken som behöver avvattnas. Det är hela scenariot. Plus en hemskans massa vatten alltså som ingenstans har att ta vägen.
Så det där med stenkista lät inte alls dumt. Inte alls, faktiskt. Funderar på om man kan göra hela avvattningen som en enda lång stenkista, istället för att lägga dräneringsrör?
Stenkista - varför tänkte jag inte på det?
Björk - aha, dricker björkar mycket vatten? Det visste jag faktiskt inte.
Finns inte så mycket mer att berätta egentligen, det är liksom just det som är problemet. Ingen lutning på tomten någonstans, lite sly på ömse sidor om häcken, inget dagvattennät ty vi bor på landet, gräsmatta framför och åker bakom häcken som behöver avvattnas. Det är hela scenariot. Plus en hemskans massa vatten alltså som ingenstans har att ta vägen.
Så det där med stenkista lät inte alls dumt. Inte alls, faktiskt. Funderar på om man kan göra hela avvattningen som en enda lång stenkista, istället för att lägga dräneringsrör?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En god början kan vara att gräva en grop!
Då får du en visuell bekräftelse på att det verkligen går att få undan vattnet med hjälp av en stenkista.
Om du alltså gräver en 1 - 2 meter djup grop, och den inte står vattenfylld efter varje regnskur,
så vet du att det finns en möjlighet att bli av med vattnet på plats.
En stenkista är ju bara en övertäckt grop, där stenen/makadamen ger lite större yta för vattnet att dräneras på.
Om jordlagren nere i marken är så ogenomträngliga, eller grundvattnet står så hög, att vattnet i gropen inte rinner undan efter regn, har du två alternativ:
1) Leda undan vattnet någon annan stans
2) Byt Thujan mot näckrosor
Det här ser väl ut som lite lösa spekulationer.
Men det är i alla fall så jag uppfattar situationen.
Då får du en visuell bekräftelse på att det verkligen går att få undan vattnet med hjälp av en stenkista.
Om du alltså gräver en 1 - 2 meter djup grop, och den inte står vattenfylld efter varje regnskur,
så vet du att det finns en möjlighet att bli av med vattnet på plats.
En stenkista är ju bara en övertäckt grop, där stenen/makadamen ger lite större yta för vattnet att dräneras på.
Om jordlagren nere i marken är så ogenomträngliga, eller grundvattnet står så hög, att vattnet i gropen inte rinner undan efter regn, har du två alternativ:
1) Leda undan vattnet någon annan stans
2) Byt Thujan mot näckrosor
Det här ser väl ut som lite lösa spekulationer.
Men det är i alla fall så jag uppfattar situationen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden