Hej!

Jag har ett gammalt plommonträd på tomten. Igår sågade jag av en del grenar som var för låga, så att man kan klippa gräsmattan lättare under trädet. Borde jag pensla de större ytorna där jag sågat bort grenar? De största grenarna jag sågade bort kanske var 5cm i diameter. Med vad i så fall?

Trädet är även ganska bevuxet med lava. Jag började borsta bort den så att det inte kan hålla till en massa fukt och otyg under lavan. Det har jag för mig att jag sett på Gröna Rum eller något liknande program att man ska göra. Det borde väl vara rätt eller hur? På en del ställen märktes det verkligen att det var fuktigt under lavan. På ett ställe nere på stammen hittade jag en större skada/spricka. Där bodde en massa sniglar och gråsuggor. Jag tog bort en del av den murkna barken och rensade så att det inte kan gömma sig en massa otyg inne i gömslet. Det är ganska mycket sprickor på barken. Borde man försöka skära bort skadad bark så att det blir färre gömslen för fukt och småkryp? Ska man pensla på något även där?

Borde jag beskära päronträdet mer än att jag tar bort de grenar som växer för långt ner och är i vägen?

MVH
Ziro

Förr så tätate man alltid med lackbalsam, men det gör man oftast inte nu. De flesta är överrens om att det bara är större risk för rötskada under ett tätt lager och att det är bättre om trädet själv få läka över skadan, då producerar trädet eget skydd typ kåda. När det gäller lavar och mossa på stammar så är det också omtvistat , antroprosoferna i Järna (och andra ställen) håller på och borstar bort det och lägger på lervälling (som de visade i gröna Rum), men träden har samexisterat med lavar i några 100 miljoner år.

Om man rensar bort lös bark så skall man ta det mycket försiktigt, det är vanligt att man tar bort alltför mycket bark. Läs gärna "Nya Beskärningsboken" av Klaus .Vollbrecht

Jag hörde någonstanns att man beskär just plommon och körsbär (stenfrukter) på hösten för att de "blöder" och att de då hinner läka innan trädet går i vila...de sa inget om att hjälpa läkningen på traven.....

Aja

Frågan är om det är plommon eller päron du har???

Du skriver olika nämligen;)

Ha, en ordmärkning! ;D

He he PLOMMON ska det vara! Jag vet inte varför jag envisas med att skriva/säga päron titt som tätt! ;-)

Då låter jag plommonträdet vara och penslar inte på nått.

/Ziro

Är plommonträdet väldigt gammalt kanske det är dags att sätta ett nytt? Plommonträd brukar inte bli bättre ju äldre det blir ... päronträd däremot kan bli ruskigt gamla ;).

Kurts förslag att läsa Vollbrechts bok är mycket bra. Vollbrecht är en av de absolut främsta trädguruna vi har i vårt land idag.

"Kurts förslag att läsa Vollbrechts bok är mycket bra. Vollbrecht är en av de absolut främsta trädguruna vi har i vårt land idag. "

Efter dig då Yonna  :D

tur vi har dig Yonna.. hur skulle trädgården annars se ut  :-/

keep ut the good work  ;)

kurt skrev:
Förr så tätate man alltid med lackbalsam, men det gör man oftast inte nu. De flesta är överrens om att det bara är större risk för rötskada under ett tätt lager och att det är bättre om trädet själv få läka över skadan, då producerar trädet eget skydd typ kåda. När det gäller lavar och mossa på stammar så är det också omtvistat , antroprosoferna i Järna (och andra ställen) håller på och borstar bort det och lägger på lervälling (som de visade i gröna Rum), men träden har samexisterat med lavar i några 100 miljoner år.

Om man rensar bort lös bark så skall man ta det mycket försiktigt, det är vanligt att man tar bort alltför mycket bark. Läs gärna "Nya Beskärningsboken" av Klaus .Vollbrecht
Plommon skall du beskära på våren ;)

swede skrev:
Plommon skall du beskära på våren ;)
Nej det ska du inte, plommon och körsbär skall beskäras juli-september då de annars riskerar att "blöda" för mycket och ta skada :)

//Christina.

Nja, det beror ju lite på vad vi kallar vår: Byggimperts vårsäsong är inte precis densamma som min vårsäsong ;D ;D ;D.

Nu tar vi det igen: stenfruktsträd (plommon, körsbär) har en benägenhet att blöda. Därför är lämpligaste beskärningstiden antingen direkt efter blomningen eller direkt efter skörden.

Byggimperts blomning sker ju när jag har sommar 8).

*Citat*När ska de olika fruktträden beskäras?

Hej!
Jag har ett par fruktträd: äpple, plommon och bigarråer. När ska dessa olika träd beskäras? Hur mycket vågar man beskära? Vad får beskärningen för konsekvenser på nästa års fruktskörd?

Jonas

PS. Jag bor i zon 2.

Plommon och körsbär skall beskäras i höst medan äppleträden kan vänta till vårvintern. Skörden påverkas efter som du skär bort blomanlag som redan nu är bildade inför vårens blomning. Beskärningen görs för att forma och gallra träden och förhoppningsvis ge bättre kvalitet på skörden. Beroende på hur täta träden är kan du ta bort olika mycket. Dock inte mer än en tredjedel av kronan på en gång.

Du får bestämma dig för vad du vill uppnå och lägga upp en plan för hur mycket du ska ta bort. Detta om träden är mycket täta.

Göran

Hej Sylvia?
jag vill gärna veta hur och när man beskär plommonträd (Victoriaplommon). Trädet planterades för 1,5 år sedan.

Annette Gasslander

Kärnfrukter, d v s plommon och körsbär, beskäres på hösten efter skörden.

Sylvia
*slut Citat*

Detta är taget från "odla.nu" avdelning "Fråga experterna" där det fö. finns massor med matnyttigt.

Jag ifrågasätter verkligen inte dina kunskaper Yonna, för de är ju ovärderliga för oss amatörer här på forumet :D men jag hade faktiskt inte (tills nu) varken hört eller läst någon annan rekommendation än hösten dvs. efter skörd, när det gäller beskärning av stenfruktsträd (plommon, körsbär) oavsett vilken del av landet man bor i.
Sen är ju körsbär och plommonträd inte allt för vanliga i zon 5 och däröver så jag tänker att de rek. som finns gäller nog (som vanligt ;)) mellersta och södra Sverige i huvudsak.
Men kanske de överdriver "blödningsrisken", du har ju praktisk erfarenhet, vilket inte jag kan säga att jag har (ännu ;)), så funkar det i praktiken då får väl teorin/teoretikerna rätta sig efter det ;) :D

MVH/Christina.

byggimpert skrev:
Nej det ska du inte, plommon och körsbär skall beskäras juli-september då de annars riskerar att "blöda" för mycket och ta skada :)

//Christina.
Hej
Då har jag fått helt fel uppgifter av min trädgårdsmästare, han står fast att plommon alltid skall beskäras på våren
Må de lärde ha rätt ;)

Det där med beskärningstider är så överdrivet. Min teori: Det meste går att beskära när som helst. Man ska undvika beskärning veckorna före, under och strax efter knoppsprickningen, dvs april, maj, juni. Köldkänsliga växter ska man helst låta bli under höst och vinter. Barrväxter kan bli ganska fula om de klipps inför eller under köldperioder. (men blir snabbt fint igen under våren. Träd och buskar som savar mycket, (saven droppar ur såren, sk. blödarväxter) beskärs inte efter nyår. Det är inte så farligt, de dör inte men såren kan bli riktig fula och har svårt att växa igen. Plommon och körsbär är inga blödarträd. Har någon sett att det droppar sav från ett plommonträd någongång? Däremot ser man rätt ofta klumpar av kåda på grenar och stam hos stenfrukter. Detta kallas gummiflöde och har inte direkt med beskärning att göra. I boken 'Växtskydd i trädgård' beskriver Maj-Lis Pettersson det som en stressymptom som uppkommer när trädet inte mår bra av annan anledning.
Över lag är bästa beskärningstiden straks efter blomningen, men det fungerar inte alltid tex om man vill ta vara på frukten.

Redigerat:
Plommon och körsbär tål beskärning sämre än äpple och päron. På ett nyplanterat träd beskär man för att bygga upp en stabil krona. Efter de första årens uppbyggnadsbeskärning behöver man inte skära något mer i ett plommonträd.

Om ett gammalt plommonträd blivit alltför risigt kan man försiktigt gallra ur grenverket. Lämpligtvis under månaderna juli, augusti, september då trädens förmåga att läka sår är som bäst.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.