2 295 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hallonbuskar
Vi har massa hallonbuskar på en stor del av tomten, ca 400m2.
Vi tog in en grävfirma för att få ett pris för att jämna ut marken då den är väldigt ojämn där buskarna finns.
Grävarn tyckte man skulle gräva bort en bit av jorden(för att få bort hallonbuskarna) sen lägga duk och på det sprängsten och sedan ev duk igen och sedan jord.
För detta trodde han att det skulle kosta ca 70-80.000.
Men jag och frugan har diskuterat om trädäck på tomten och då slog det oss att bygga trädäcket över denna del av tomten då den ändå ser ut som den gör men frågan är hur ska vi göra med hallonbuskarna? Om vi lägger duk över och sprängsten över och sedan trädäck över kommer hallonbuskarna kunna växa ändå? Jag menar de får ju noll med solljus? Eller har ni nåt annat vettigt tips, tex kan man elda upp det?
Tacksam för tips!
Vi tog in en grävfirma för att få ett pris för att jämna ut marken då den är väldigt ojämn där buskarna finns.
Grävarn tyckte man skulle gräva bort en bit av jorden(för att få bort hallonbuskarna) sen lägga duk och på det sprängsten och sedan ev duk igen och sedan jord.
För detta trodde han att det skulle kosta ca 70-80.000.
Men jag och frugan har diskuterat om trädäck på tomten och då slog det oss att bygga trädäcket över denna del av tomten då den ändå ser ut som den gör men frågan är hur ska vi göra med hallonbuskarna? Om vi lägger duk över och sprängsten över och sedan trädäck över kommer hallonbuskarna kunna växa ändå? Jag menar de får ju noll med solljus? Eller har ni nåt annat vettigt tips, tex kan man elda upp det?
Tacksam för tips!
Är man lagd åt det giftiga hållet finns ju alltid roundup eller liknande. Hallon är fantastiskt livskraftiga. Jag har hittat långa vita grenar som kommit upp ur rotskott i den nästan helt mörka krypgrunden och dragit ut en nästan 2 meter lång gren som hittat in bakom en planka i fasaden.
Det kanske kan räcka med ditt förslag.
Det kanske kan räcka med ditt förslag.
Har köpt och sprayat dessa, tänkte spraya igen om 2 veckor sen i vinter kapa ner allt i vinter och till våren spraya igen.
Ska få död på dessa!
Ska få död på dessa!
Roundup ger bäst effekt när växterna befinner sig i tillväxtfas. Dvs det är tämligen bortkastad att spruta nu när växterna är på väg in i sin vintervila. Vänta till våren, eller rättare sagt försommaren eftersom R tas upp via bladmassan. Ju mera bladmassa en växt har i förhållande till roten, desto bättre effekt av giftet. Därför bortkastat att spruta alltför tidigt på våren.
Klicka här för att svara