Hej,

Vi bor ute i skogen och har en ganska stor tomt. Runt 10000m2. På olika ställen fiinns kantareller, något som ger oss stor lycka! Går man en normalrunda så hittar vi kanske 2 liter.
För att kantarellerna ska bli så fina som möjligt så rensar jag undan gräs och kvistar som ligger på dem. När de väl kommit till en lagom plockstorlek så skördar jag.
Nu har jag upptäckt att någon går in på vår tomt och tar kantarellerna (som jag har skött om ett par veckor). Jag är inte jätteledsen ur kullenarisk synvinkel, men därimot ledsen över hur grannarna i området kan göra så. (Det är inte mer än en handfull hushåll som har anledning till att gå förbi vårt hus).
De två ställena som främmande förbiströvande tjuvar mest svamp från är:
1. Innanför vårt staket, de måste öppna en grind och gå in och ta svampen. Väl synlig från vår privata väg.
2. Precis utanför vårt garage, väl inne på vår tomt.

Hur ska jag göra? Svälja och se glad ut, och plocka svampen tidigare? Eller har ni några tips på lämpligare åtgärder?
Skulle bland annat kunnat sätta upp en kamera innefrån garaget, som filmar det ena stället. Men frågan är om det gör mig lyckligare. Vill man veta vem svamptjuven är?

Mvh

Stefan

Misstänker att de som tar svampen kanske inte gör det med onda tankar i bakhuvudet, utan kanske inte riktigt tänker sig för helt enkelt. En skylt om att det är privat mark borde få svamptjuven att haja till och kanske tänka ett steg längre. Räcker inte det så får du väl gå vidare med andra knep om du orkar lägga energi på det.

Hoppas det löser sig! Kantarell-macka är gott!

pwrdesign skrev:
Misstänker att de som tar svampen kanske inte gör det med onda tankar i bakhuvudet, utan kanske inte riktigt tänker sig för helt enkelt. En skylt om att det är privat mark borde få svamptjuven att haja till och kanske tänka ett steg längre.
Jo, men man tycker ju att de borde ha hajat till när de passerat en grind och står utanför ett garage? :@

Jag tror att det handlar om jävligt fräcka människor bara.

Men om man nu skall lägga sig an en "tänka_väl_om_alla_medmänniskor"-sida kan det ju vara vara så att "tjuvarna" inte tror att ni vet om eller bryr er om kantarellerna. D.v.s. det ni inte vet om tar ni heller ingen skada av?

Då kan ju pwrdesigns förslag om en skylt vara bra. Men istället för att skriva att det är privat område, kan ni ju skriva något i stil med "Lisas kantareller" eller liknande... Se bara till att skylten inte syns från vägen eftersom det lika gärna kan fungera som en reklamskylt för fräcka kantarelltjuvar.

Är det inte nära huset så får de enligt allemansrätten plocka hur mycket svamp de vill.

Det där hänger ju lite på hur tomten ser ut och hur nära huset det är, för på såpass stora tomter gäller oftast allemansrätten. Vid vår sommarstuga som även den är på ca 10 000 kvm kan folk utan att bryta mot vare sig lag elelr alelmnsrätt gå i "trädgården" och plocka blåbär, svamp, tranbär och hjortron, bara ingen är hemma. Är vi hemma får de "nöja sig" med tranbär och hjortron, detta då hela tomten utom kanske 100 kvm precis runt stugan är naturtomt.

Vid garaget låter ju alltså tveksamt, men direkt innaför grinden "synligt från vägen" låter i mina öron fullt tillräckligt långt från huset, då du inte nämner synbarheten från huset.

Men går det att sätta upp en liten skylt är det ju värt ett försök ialllafall.

Taggtråd och elstängsel borde göra susen...det klart att dom vet att dom är på tomten...dom bara skiter i det....

Mikael_L
Allemansrätten gäller väl i hela Sverige och undantas endast vid "hemfridszonen" närmast husen. Tomtgränsen är inte gränsen för hemfridszonen. Taggtrådsstängsel är inte heller en juridisk gräns för hemfridszon.
Däremot är denna zon väl rätt dåligt definierad också.

Vi får se om t.ex. gråsten lägger sig i lite här, jag har för mig att h*n har rätt bra koll på detta.

Sätt ett staket av plast runt om med en barnsligt skriven skylt där det står tex emmas svampland, gärna med stavfel. inte tar väl någon lilla emmas svampar?

• Gilla
Tunatuna
  • Laddar…
Rådjur i området? Jag har sett rådjur stå och äta svamp på min gräsmatta. Förra hösten hade jag ett långt besök i trädgården av en get med två kid, och jag följde dem genom fönstren en bra stund. Först ett skrovmål under äppelträdet, sen runt till baksidan och svamp till efterrätt.

I alla fall ett alternativ att ta med i beräkningen innan man anklagar grannarna...

Tack för alla idee´r och förslag!

Båda dessa svamställena ligger bredvid garaget, ett bakom vårt trästaket (måste öppna en grind) en utanför, fast precis bredvid garaget, man måste gå 3-4 meter upp från vägen genom vår tomt för att komma till stället.

Det var en bra ide´ med "Emmas Svampställe". Har ju numera en liten kille vid namn Karl-Alfred. Han kan kanske få pryda en skylt på något sätt. Det lär ju trigga folks empati om inte annat.

Rådjur är ju ett alternativ, som inte låter helt ologiskt. Vi har mycket rådjur här. Lite konstigt att de bara tar de största svamparna dock, och lämnar alla småttisar. Tror inte att rådjur är kräsna. Men omöjligt är det inte.

3-4 meter in på en 10 000m2 stor tomt behöver ju inte betyda att man inte skulle få plocka svamp där. Vi har ju allemansrätten på gott och ont, framförallt gott. Så länge de inte stör din hemfridszon så får man passera grindar om man är noga att stänga efter sig osv. Sen kan jag såklart hålla med om att det känns fräckt.

Du kan inte slänga upp ett par bilder så man ser omgivningarna?

Om det hade gällt odlad gröda skulle saken varit glasklar: Den som pallar exempelvis äpplen eller potatis gör sig skyldig till stöld, alternativt skadegörelse. Talar vi om vilt växande svamp blir rättsläget ett annat.

Det enda lagliga stöd man kan hämta för att freda sin svamp är lagstiftningen mot hemfridsbrott. Om svampplockaren blir tvungen att kränka hemfriden för att komma åt svampstället kan man hindra honom. Annars icke.

I det konkreta fallet verkar svampplockaren inte kränkt hemfriden värre än att trådstartaren upptäckt plockningen först i efterhand. Därmed blir det givetvis lite svårare att hävda att man blivit "störd" av inkräktarens närvaro.

För övrigt handlar hemfrid mer på avstånd än på tomtens yta. I öppen terräng brukar man tala om en hemfridszon på högst 75 meter från boningshus. Ligger svampstället längre bort än så blir det svårt att tala om hemfridsbrott.

Hej,
Är tveksam till om detta är olagligt. Det spelar inte så stor roll i och med att jag inte tänker dra det till rätten. Tycker dock att det är moraliskt tveksamt.
Tror det är runt 50 meter till svampställena från husväggen. Man ser inte huset ifrån dem. Eller jo, kanske från det ena. Från det andra blockerar garaget synfältet.

Angående odlat eller inte. En liten notis bara:
Det ena stället tror vi att vi har odlat. Vi slängt ut allt rens från våra övriga svampletarturer på ett ställe. Nu i år har det kommit svamp där. Kan vara så att det funnits svamp där innan utan att vi vetat det, eller att vi lyckats odla kantareller :)

Ska försöka ta mig ut och fota det hela, dock är även sådana här småjobb svåra nu när man har en nyfödd som kräver ständig uppmärksamhet :)

Spännande! Hur odlar man kantareller?

billy_baver skrev:
Spännande! Hur odlar man kantareller?
Jag vet faktiskt inte, är inte påläst i ämnet, men min fru bestämde sig för ett par år sedan att slänga ut alla rensrester från alla kantalreller vi hittade på ett ställe som såg ut att vara ett bra "kantarellställe". Mycket lågt gräs, lagom mycket ljus osv. I renset ingick även alla rotbitar som följer med upp när man tar svampen.
I år fanns det en hel del svamp där (fanns, i och med att svamtjyven var framme :)). Vet inte om det beror på att vi försökt odla svamp eller om det funnits där innan (men vi inte har sett det under de 3 åren som vi bott här)

Mvh

Stefan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.