nikasp
nikasp: Det kunde jag nästan lista ut själv ;) Den får vara fullängd, kanske ordnar en koppling till kökskranen så jag kan roa mig på uteplatsen också. Classe tog för övrigt 149 spänn för ett väldigt likadant Hozelock-kit som jag köpte på Hornbach för 79 bagare. Var bara en lite koppling extra i Classes paket.
7 svar · 3,9k läst
·
Blindnit
Blindnit: Jag hade gjort ungefär som prototypen sa. Ta en 45x45 och en handslägga och slå ner jorden runtom så gott det går. Finns lust, ork och utrymme så fortsätt med något grövre tills du har ett hållbart "dike" runt ankaret. Dutta sen i lite oblandad cement och jord ovanpå och packa det. Sen är det bara att invänta regnen och låta naturen ha sin gång. Men alla tips beror ju egentligen
7 svar · 14,4k läst
F
Fenmund: Hej! Lånar även jag denna tråd lite. Jag ska lägga plattor och enligt instruktionen ska man lägga bärlager bestående av stenkross 0-32 och sedan 3 cm stenmjöl som sättsand. Min stenkross räckte dock inte riktigt till så jag skulle behöva lägga cirka 6 cm stenmjöl för att komma till rätt nivå. Vad tror ni om detta?
12 svar · 29,0k läst
P
PST: Eller gör som jag, pinka på gräsmattan, (& låt vitklövern frodas i den, klövern binder kväve direkt från luften mha sina bakteriekolonier på rötterna). Under eldningssäsongen strör jag ut björkvedsaska på gräset.. Askan bidrar troligen en hel del med kalium och troligen även fosfor? samt en hel del andra spårämnen. Gräsklippet blir väldigt frodigt..och i princip kan man nog
6 svar · 11,2k läst
M
Matt23: Skall du "bara" ha den 50-60 cm hög så låter det som om det räcker med det du tänkt. Jag gjorde min mur i Starkas byamur för 3 år sedan, 90 cm hög och liknande arbetssätt. Inga problem alls (än så länge :)) Makadam närmast muren på insidan är nog nyckeln, så man inte för jordförflyttningar vid kraftiga regn. Lycka till!
2 svar · 4,2k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Jo, men du ska inte använda Roundup om det finns risk för regn inom ett visst antal timmar. Gör som du vill. Om du sprutar så får gräset bättre chans att hävda sig från början. Om du inte sprutar kommer det till en början se förfärligt ut, men så småningom kommer de flesta ogräsen försvinna när du börjar klippa. OM du bestämmer dig för att spruta så är det en god idé att
25 svar · 16,4k läst
·
T
tinatorn23: Började som planerat nu i söndags.Inte behövde det vattnas inte...Dock gick jag på sten ganska ofta så det blev inte så rakt som jag hade önskat plus att det får bli en grind mitt på där det var stört omöjligt att få ner stolpar.Men det blir nog fint med en grind..Började fel 2 ggr.Gick in o kolla på nätet ( igen...). Bara jag kom på hur man började och inte försökte lägga
17 svar · 15,1k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Vet ej var du tänker dig göra detta,men om det finns lite exklusiva sommarhus med trädgårdstomt så har du definitivt en målgrupp. Jag tror de vanliga villaägarna gärna själva sköter sin trädgård, men just sommarhusen är svårt att sköta trädgård på några futtiga semesterveckor.
20 svar · 8,3k läst
D
dunken: Hej Är bara för att markera tomtgränsen. Sent from my GT-I9100 using Byggahus
2 svar · 4,9k läst
L
Liemannen: Tror faktiskt inte det funkar speciellt bra, så länge du inte sätter nån form av ordentlig ljuddämpning på planket. Ni har inte funderat på en liten damm med en fontän i, eller nåt annat som låter. Jag har värmepumpen till poolen mellan mig och grannen, och när den går så är det omöjligt att höra vad dom säger på andra sidan. Så nån typ av ljud/oljud tror jag mer på..
1 svar · 2,3k läst
Dalbotant
Dalbotant: Ts har fått svar på sin fråga så jag stänger tråden.
17 svar · 8,5k läst
·
Johan mlg Karlsson
Johan mlg Karlsson: Något som fungerade för mig på den tiden jag bodde i villa var att sätta upp en liten manick som hade en rörelsesensor i sig. När ett djur kom i närheten så började den sända ut infraljud, vilket skrämde bort i alla fall grävlingar och rådjur. Vildsvin har jag, som tur var, aldrig råkat ut för. :)
2 svar · 2,2k läst
·
K
kia2: Tack alla! Jag skruvade upp. Hittade inte något fel. Skruvade tillbaka. Och det löste problemet :)
5 svar · 6,3k läst
whork
whork: Ser ruskigt bra ut Stefan! Ikväll blir det nog till att plåga kroppen med någon timmes grävning igen. Ska bara överleva dagens arbetspass först. Målet är att få ut marktäckväven så jag kan åka och köpa täckbark på tisdag..
15 svar · 10,5k läst
·
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Marlene och jag har slutat släpa med systemkameran och tar alla bilder med iphonen. Och visst blir bilderna bra. Ibland upplever jag de till och med blir bättre än med systemkameran. Jag använder "bildströmsfunktionen" som gör att jag kan komma åt mina 1000 senast tagna bilder även i min dator. Det tycker jag funkar ganska bra, förutom att bildströmmen kräver wifi och att det tar lite
23 svar · 12,7k läst
·
yonna
yonna: Gjut ett snyggt brunnslock själv!
2 svar · 2,5k läst
slacker
slacker: Jag har en sån här som sväljer dynorna till Lougegruppen samt de 8 dynorna till matgruppen utan problem. Helt skyddat mot väta och passar perfekt bakom min altandörr. Hjul i ena änden så den går hyfsat lätt att dra runt.
10 svar · 35,7k läst
N
Noseone: Hade du sökt lite på forumet så hade du hittat: http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/193416-vilken-batteridriven-grastrimmer-har-langa-kanter.html
4 svar · 4,0k läst
Kattvovven
Kattvovven: Bäst är väl hamparep eftersom dom är väldigt motståndskraftiga mot röta?
3 svar · 4,9k läst
H
Helioz: Nej det bör inte vara några problem alls om man är lite försiktig när man bilar. Det är sedan bara att jämna av trappan med en betongslip med grov diamantklinga alternativt spackla för att till sist prima och mura på plattorna. Bör max ta ca två dagar om trappan inte är extremt stor.
1 svar · 2,1k läst
sir_erken
sir_erken: Finns det Solcellsspotlights/strålkastare som räcker för att lysa upp ett litet träd effektfullt? Är lite knöligt att dra fram el där jag vill ha belysning men jag gillar inte de vanliga klena glödljusen som säljs på typ rusta billigt..
0 svar · 1,5k läst
M
Magnus_Andersson: Huset är från -51, så lite gammal trädgård är det ju. Min fru rörde runt i rabatten i höstas, så hon kanske väckte liv i några gamla lökar, varav den ena råkade hamna på komposten.
5 svar · 1,3k läst
·
M
Micro: Tänk på att katter är jätteduktiga på att klättra... dom klättrar utan problem upp flera meter bara dom får i klorna i en trästolpe. Tänkte bara så dom inte rymmer för dig.:confused:
1 svar · 1,9k läst
D
durdens: Jo absolut måste du padda, räcker med en mindre padda om det nu bara är en gång.
6 svar · 5,3k läst
B
byggankan: Det skulle ju vara ganska praktiskt med tanke på att vi av någon anledning har en hög med väldigt fint grus som ligger på vår tomt som vi inte riktigt vet vad vi ska göra av... Ett av alternativen vi funderar på att ha i gången är krossad skiffer. Funkar det? Enligt säljarnas egna hemsidor funkar det bra till gångar men då jag inte lyckas hitta några bilder där det faktiskt
5 svar · 7,2k läst
yonna
yonna: Murgrönan skadar tegelväggens fogar på sikt. Teglet brukar klara sig om det är av god kvalitet - fasadtegel är naturligtvis mer känsligt - men den dag man vill ta bort murgrönan upptäcker man att sugrötterna/murgrönans fästen har fastnat i teglet och det blir hart omöjligt att pilla bort dessa. Det är inte vackert med en tegelvägg full av torkade rester av sugfästen. Inte ens
1 svar · 11,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.