Trädgård allmänt
50talshusBlg: Hej! Finns här någon som lagt mönstrad markbetong? Vad hade ni då för underlag till det? Typ någon form av dränerande skikt och isolering, för att undvika rörelser, eller behövs det inte? / räcker det med markisolering? MVH A-K
magnil: Gödsla och klipp ofta (robotgräsklippare?) är det som gäller. Mossan försvinner, behöver ej rivas bort etc. Har provat mossrivare, järnsulfat, vertikalskärare innan och det löser bara problemet tillfälligt.
Matti_75: Jag hade låtit entreprenören sanera sitt läckage. Hur mycket du måste gräva ur är svårt att säga, det beror på marken. Det är bara börja gräva ur och känna efter hur mycket jord som måste bort. Ingen i det att så gräs för att sedan upptäcka att det inte funkar, lättare att sanera från början.
mlkjhr: När jag var ung använde vi moped. En slang från avgasröret ner i hålen, täta med jord och så varvade vi utav helsicke. Effektivt var det.
Karriärmamman: Flyttar snart till nybyggt där tomten kommer vara lervälling och utan avskiljare mot väg och grannar. För ungarnas säkerhet söker jag enkla och billiga staket med liggande paneler på. var hittar jag det? Någon som vill bygga till mig för en billig peng?
Nimajneb: [citat] Går inte då utomhuskranarna inte går via vattenmätaren (egen brunn kommunalt avlopp)
bonnier: Det är ju PEM slang du ska ha, finns i alla byggvaruhus, men vilken dimension kan jag inte säga tyvärr. Det finns tabeller på nätet som man kan använda för att beräkna tryckfallet. Sent from my GT-I9300 using Byggahus
cecar33: Gör inte det för du kommer att ångra det så länge det finns plattor kvar. Först så kan det se bra ut men sedan spricker det i större bitar som kommer att vara otrevligt att gå barfota på, hamna under stolsben osv. Det kommer dessutom att bli mycket fult av det cementvatten som kommer att rinna ut över plattorna i början och det försvinner aldrig.
hahalj: Det finns ingen kalk i närheten där jag bor, västsvenskt urberg är det som samtliga bergtäkter erbjuder häromkring, dvs granit. Det lutar åt att det blir denna kubiserade variant, har kollat närmare på mitt nuvarande grus hemma och det är nog inte singel trots allt. Det är inte så mjukt och slipat som man skulle kunna förvänta sig av natursingel så det lär nog inte bli värre med
Jojx81: [citat] Tänkte inte på att tråden va så gamla, men när jag själv sökte svar hamnade jag i denna tråd. Så tänkte att det va smart att svara nu när jag vet. Får som sagt hoppas att Nacka redan fått svar, men det kanske är fel som undrar :D
jackt: Här finns en tutorials för att göra höjdskillnader. (http://www.wikihow.com/Make-Basic-Terrain-in-SketchUp) Gjorde en snabb google-sökning på "SketchUp Garden design" och fick lite olika träffar. Har tyvärr inte gjort något mer avancerat själv..
T-G-B: Jodå vi har även glasfiberpinnarna till nätet. De är ganska mjuka och svajar i vinden. Stolparna sitter inte fast ordentligt, vajern blir inte sträckt och nätet blir bubbligt. Kan vara så att nätet skulle sträckas mer när det monterades. Vi vill ändå ha förstärkt nedtill, så att inte nätet blir sönderklippt eller något stort springer igenom, det håller det inte för.
TorOdd: Tack igen för svar! Som sagt, behöver fatta mod för att våga mig på detta... Men blir det fel så kan man ju alltid ringa en yrkesperson ;-)
Nimajneb: [citat] Du kan ju alltid se till att citera mig korrekt om du ska peka finger. Mitt resonemang bygger på att man aldrig kan veta exakt vad sina grannar verkligen tycker, därför är det lika bra o strunta i det och agera på ett sätt som känns rätt. Detta betyder med all sannolikhet att man inte går åt några extrema håll.
Huntelaar: Ska du ha de snyggt får du använda avdragningsjärn och rättskiva.
crackerjack: OK Tack för svar. Botten är riktigt bra packad med makadam, så det borde vara sidorna. Får fixa det - tack!
Bricco: Ring ditt försäkringsbolag och berätta vad du säger här! De lär vara intresserade av att fixa det nu och inte senare. Bolaget som skickades ut får oavsett sina pengar av försäkringsbolaget så om du berättar du inte är nöjd ökar chansen att bolaget byter eller ger dom en känga.
Anna_H: Börja med att prata med dem när de är på plats i sommar och se vad de säger då, erbjud dem gärna att ta ner träden åt dem om de är med på problemet. Kolla med kommunen vilken adress de har, de lär ju skicka vatten- och sopräkning nånstans. Där kan du också be om hjälp med att bedöma om träden är farliga. De kan i så fall troligen göra ett vitesföreläggande om grannen inte
Forbo: Min erfarenhet är att jordankare är förvånansvärt stabila...men att det som sagt beror på jorden...och att hänga en ensam grind på det sätt du tänkt dig kommer garanterat resultera i att grinden hänger sig snabbt... Jag har för mig att tidningen Gör Det Själv www.gds.se hade någon artikel om hur man kunde lösa ett liknande problem för att få en grind stabil dock...minns tyvärr
LGG-01: Eller bära bort skiten och börja om på nytt. Skar fyrkantiga rutor i mossmattan, dit med dynggrepen (under), bryta loss från underlaget, sedan skaka ur jorden, jämna till, 7-10 cm jord på sanden, nytt gräsfrö. Den borttagna gräsmattan med inbyggda prästkragar förgyller nu en annan plats. [bild] Arbetet blev en nödvändighet p.g.a. att tidigare generationer (inkl undertecknad) bara
norrbottenstorpet: Vänta minst ett helt år, gör jobbet tidigast sommaren 2014. De grävningar jag gjort på tomten, bla värmekulvert har satt sig flera dm, men nu tredje sommaren hoppas jag att det ska vara hyfsat still.
Archangel_1: Skrev precis i på en annan tråd och tänkte att det är lika bra att klistra in svar här med angående gabioner, när jag ändå har det i dataminnet. VIKTIGT !!! Det alla missar när de köper gabioner är rostskyddet. Finns billiga kinagabioner som rostar efter en vinter eller efter något år eller 2, sedan finns det certifierade testade gabioner. A och B !!!! A = Rostskyddet !!!! 1:
billy_baver: http://www.bohusgranit.se/konsument/produkter/formgiven-utomhusgranit/stolpar-mobler/ http://www.nobleteam.se/utomhussten/grindstolpar http://www.stenbolaget.se/utomhusprodukter/stolpar-plintar/granitstolpar.html
Huntelaar: Ja visst kan du göra så om du föredrar en gång av singel etc.