14 840 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Häckklippning, när ?
Normalt sett klipper man ned den till ca 15 cm efter plantering. Nästa år klipper man ned den kraftigt under vinterhalvåret för att den skall förgrena sig ordentligt från basen.
Efterföljande år behövs den endast beskäras för att hålla formen, och det kan man göra ungefär var sjätte vecka, lite beroende på var den växer och hur snabbt den växer. Vi klipper vår häck i början av juni, och putsar till den i augusti.
Efterföljande år behövs den endast beskäras för att hålla formen, och det kan man göra ungefär var sjätte vecka, lite beroende på var den växer och hur snabbt den växer. Vi klipper vår häck i början av juni, och putsar till den i augusti.
Det normal med häckar är väl att man vinterbeskär dem tills man har nått önskad höjd, därefter övergår man till normal klippning två gånger om året. Tanken med att bara vinterbeskära i början är att man ska tvinga plantan att grena sig, men inte störa den så att den kan samla maximalt med kraft under sommaren.
Men med hagtorn kan man ju frestas att övergå till vanlig klippning lite tidigare. Klipper man vår och höst hinner det inte bildas tornar på grenarna och då blir den mycket trevligare att handskas med. (Jag har själv vanlig trubbhagtorn, crataegus mongyna, på tillväxt, och jag har tappat räkningen på hur många gånger vinterskurna grenar har gett mig punktering på skottkärrorna.)
Men med hagtorn kan man ju frestas att övergå till vanlig klippning lite tidigare. Klipper man vår och höst hinner det inte bildas tornar på grenarna och då blir den mycket trevligare att handskas med. (Jag har själv vanlig trubbhagtorn, crataegus mongyna, på tillväxt, och jag har tappat räkningen på hur många gånger vinterskurna grenar har gett mig punktering på skottkärrorna.)
Kapar tråden lite istället för att starta en ny.
Jag undrar om man kan klippa ner häcken denna tid på året? Vi har haft några enstaka frostnätter och löven börjar gulna och falla av från vår lövhäck. Den skulle dock behövas tas lite på höjden. Är det riskfritt eller bör jag avstå?
Jag undrar om man kan klippa ner häcken denna tid på året? Vi har haft några enstaka frostnätter och löven börjar gulna och falla av från vår lövhäck. Den skulle dock behövas tas lite på höjden. Är det riskfritt eller bör jag avstå?
Varför då inte lika gärna vänta till vårvintern när beskärning stimulerar skottillväxt?
Dåligt är om du låter bli att klippa på en hel sommar och sedan försöker kraftigt ta ner den. Blir sällan snyggt. Men nu är ju sommaren redan gången, häcken fortsätter inte att växa något mer nu. Däremot är det fuktigt och dant vilket gör att svampsporer och sjukdomar få fäste i snittytorna. Om du vill göra en kraftig beskärning så vänta till vårvintern (dvs. våren men innan saven börjat stiga). Det är den rätta tiden för sådant arbete.
Jo frisera går. Om du tycker du vill snygga till formen inför vintern.
Klicka här för att svara