C
cecar33: Makrolon är materialet som du söker om du inte vill ha glas
6 svar · 13,4k läst
S
shadowfire: Milda Matilda, köpte kåken för 2,5 år sedan och har inte märkt ett smack av detta, men aja, har man inte nog med jobb så äre väl lika bra o gräva upp halva tomt#@!% också då, gnnnnnnnn, vars e bettskenan.... :) Polska asfaltsläggare får inte plinga på dörrn nu...
12 svar · 15,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Det är säkert bra att lägga ut ett par såna där armeringsstegar annars får du kanske lika många betongkakor som stenar...
7 svar · 4,4k läst
N
Nagnud: Tack för era svar! Tänkte köpa stolpar som är 175cm långa. Stängslet är 1m högt så de kommer komma ner en rejäl bit.
3 svar · 10,1k läst
N
norrbottenstorpet: Vad har du för markförhållanden? Brukar det tjälskjuta, är marken väldränerad i övrigt? Skulle gräva bort gräsmatta och matjord. Ca 20-40 cm. Sedan markduk, 0-32 bärlager som paddas ordentligt. Slutligen kan det toppas med ett tunt lager av 8-16, men inte mer än någon enstaka cm (typ 3) annars blir det lätt "rulligt".
1 svar · 3,5k läst
M
Micro: magda136 kolla på cheapy dom har flera trägrindar...kanske finns någon som faller dig i smaken... Annars får ni sätta dom små liven i löplina så dom inte smiter för er.:D
5 svar · 26,4k läst
Huntelaar
Huntelaar: Proton: Granitstenen är ruskigt stabil och passar bra beroende på hur övriga trädgården ser ut. Ska du ha böjar och sånt finns de även i radie vilket är kanon. Hoppas för övrigt du får hjälp med dom, de är tunga, och saxlyft är att rekommendera. http://www.rehnmans.com/v-kantstenssax.html
14 svar · 79,9k läst
·
S
slaneby: Beroende på stensort och höjd, skulle jag byggt upp 2-3 lager och sedan följt upp med drängrus och jord allt eftersom. Glöm inte geotextil som avsiljare. Mvh
2 svar · 6,3k läst
C
Cnil72: Hej! Ska lägga betong marksten och mur typ byasten runt huset efter en dränering 65 kvm + 17 m stödmur typ (3 sten högt) så nu undrar jag var som är ett rimligt pris per kvm för allt inklusive rivning och bortforsling av befintlig mur? Har fått en offert på 90 000:- slutsumma efter rot avdrag 55 000:- (har kollat med Skatteverket rot gäller 6 månader efter utförd dränering) Bor i
0 svar · 6,0k läst
B
billy_baver: [citat] Mitt förslag: Se till att stolparnas underkant hamnar helt över nya markytan. Man får kapa dem och förankra dem i nya beslag på ett eller annat sätt. Kostar en slant och lite tankemöda. Men du slipper att ständigt rensa "spottkopparna", och riskerar inte att marken börjar växa fast i stolparna.
38 svar · 15,2k läst
·
B
billy_baver: Vill bara försiktigt varna för att det kan kosta en rejäl slant att deponera rötter kommunalt. Ett alternativ till detta är - som någon föreslog - att leja en stubbfräsare, som bryter ner stubbarna på plats. Kostar också en slant, men kanske inte lika mycket. Har man lite större tomt blir det billigaste att låta grävaren ta upp en försvarlig grop på lämplig plats, där man sänker
7 svar · 2,0k läst
D
dsub: Haha, ja en kanske räcker.
9 svar · 5,6k läst
·
cust3000
cust3000: Gräv ur ett par decimeter där slipersen har legat. Enligt alla studier sprider sig kreosot relativt begränsat. "Alla studier som gjorts visar att kreosot rör sig väldigt lite i marken, bara några decimeter från fundamentet," http://www.lantbruk.com/lantbruk/markagare-har-hort-av-sig-och-ar-oroliga
1 svar · 5,9k läst
JoakimJohansson
JoakimJohansson: Flexibel fog låter ju intressant! Men funkar de bra som sagt?:)
3 svar · 2,5k läst
O
ollo: [citat] Jovisst är muren ok, men den är både murad av sprängsten ifrån 2 kilos till 200 kilos sten och granit block lite här och där, men kommunen behövde endast riva ca 15m av totalt 80m men de tyckte att när de ska bygga upp en ny mur så tar de allt. Muren är ca 60 år och håller på att rasa (ingen dränering bakom) så ska de bygga upp den gamla så blir det endast på de 15m de
4 svar · 6,0k läst
E
etiol: Hej .. så här har jag tänkt mig att göra när jag bygger min jordkällare .. Eur pall med plyfa som håller gruset, så man får en snygg valvning.. avståndet mellan pallarna ca. 20 cm, där man lägger mindre plyfabitar som då blir lätta att slå undan när gruset skall bort. Avståndet mellan mittreglarna , så skottkärran får plats.. -- ett rejält regelverk under som stöd. [bild]
10 svar · 7,5k läst
·
J
j-o75: Nej detta är precis rakt åt söder. Hur gör man lite mer konkret? Jag antar att man måste få muren att stå still på något sätt för övervåningen trycker ju på en del.
2 svar · 1,8k läst
K
KB81: Tack, Nej, dom mår inte toppen där nere i hörnet. kanske inte syns på bilden men dom är inte vackra på nära håll. Ska kolla upp om jag hittar en fin björk!
2 svar · 2,2k läst
·
Huntelaar
Huntelaar: Salt ska man inte använda på marksten eller betongplattor. Ska man rensa från ogräs är det till att köpa en billig kniv på jula och skrapat bort allt i fogarna. Sedan strö på med ny mjöl och sopat i. Den ruggar även till ytan lite och får den att se som ny ut.
10 svar · 14,7k läst
·
S
Skånetösen: Jag skulle vilja anlägga en mindre basketplan till mina grabbar i trädgården. Platsen där jag tänkte att den ska vara är nu bara gräsmatta. Är det någon som har tips eller idéer på vad man ska använda för material? Jag skulle gärna ha en sån där mjukare matta som de har på vissa lekplatser, men gissar att det kan bli ganska dyrt och har inte tänkt lägga en förmögenhet på
0 svar · 5,1k läst
H
hempularen: Priset på 1000 kr / kvm, om det skulle vara en schablon så lär det inte gälla en mur som är 80 cm tjock. Spontant tycker jag det låter som de jobbat snabbt. Om du här i Sverige skulle anlita ngn. för att bygga en 80cm tcjock stenmur på 3x3 m så skulle jag gissa på att du får betala typ 50 000 i arbete, och ytterligare 10 - 20 000 i maskinhyra, ställningshyra osv.
8 svar · 4,7k läst
·
Niteowl
Niteowl: Om man bygger en utegrill som man samtidigt tänkt att använda som vanlig eldstad behöver man bygga någon form av skorsten då? Har tänkt bygga en grillplats med bänkskiva och ho som man kan koppla på vattenslangen men även använda den som vanlig eldstad utan att grilla.
8 svar · 29,3k läst
Robert 75
Robert 75: Kolla in och kontakta http://www.kulturjern.se/ Har bla handlat urnor där och sett att de har staket. Genuina produkter.
2 svar · 6,3k läst
Staffans2000
Staffans2000: I Oslo lägger de ner elvärme i trotoarerna i parti och minut. Men där är det legio med direktverkande elvärme, även i lägenheter och hotell. staffan
17 svar · 11,1k läst
Demmpa
Demmpa: Sök på "måla asfalt", "återfå glans asfalt" eller liknande så borde du få träff
3 svar · 6,0k läst
Michael-H
Michael-H: (sent svar) Stefan_hallsberg: okey tack för tipset =) har suttit och filurat ett tag nu på hur jag skall göra med infarten med både markarbetet och grindsystem. jag kommer att skippa plattläggnigen och köra singelgrus istället samt förbereda med rör i marken för framtida stolp- och grindbelysning.
5 svar · 5,3k läst
a2011
a2011: Hej, Mitt fritidshus har gräsmatta som slutar ca 50 m från vattnet och sedan går det en upphöjd gräsgång genom blöt, vassbevuxen mark ut till bryggan. Det är 50 år sedan gången gjordes och den har sjunkit ihop så pass mycket att vatten kommer upp över den delar av året. Jag vill alltså höja gången med ca 30-40 cm men är osäker på vilken typ av fyllnadsmassa/jord jag skall
0 svar · 2,5k läst
bumpaberra
bumpaberra: Lite gammal tråd men jag tog idag ner typ 15 fullvuxna tallar mycket ris och lite annat skräp. Betalade 15000 inklusive bortforsling av allt, stammar, ris grenar etc. Helt soprent när jag kom ut på eftermiddagen. Man får dock lite ångest när det blir sådan stor förändring sådär på en gång, men men. Nu slipper man oroa sig att de ska falla över mitt eller grannars hus. Har dock en
31 svar · 23,6k läst
sir_daniel
sir_daniel: Nu är det perfekt att slå ner ett eller flera järnrör långt ner i boet och låta kylan lösa det hela. Skotta gärna bort snön runt om så den inte isolerar mot kyla
49 svar · 62,1k läst
D
dhanjel: Ja gatan är ganska smal så plats för gäster är helt klart inte fel, vi kör på alternativ 1. Tack för alla tips och åsikter!
18 svar · 6,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.