Untitled22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag har försökt höra mig runt hur man ska få till sin gräsmatta när väl nybygget är klart (bygger nytt Eksjöhus på en åkerplätt). Marken är en leråker med stor del siltig morän och inslag av sand och sten.

Efter först haft planer på att lägga rullgräs har jag börjat omvärdera detta alternativ. flera jag pratat med säger att det här inte är något större problem - utan att när huset väl står klart kan man be någon med traktor "jämna" ut och sedan klipper man det ofta med gräsklippare och voila - så har du tillslut gräs.

Är det verkligen såhär enkelt? Måste jag inte lägga ut gräsfrön eller något efter jag jämnat ut marken?

Bifogar en bild på åkerbiten. Bilden "ljuger" lite, då det ser ut att vara finare gräs än vad det är. Det är väldigt grovt och åkeraktigt gräs....

Tacksam om tips och råd, som får mig in på rätt bana...

Johan

Redigerat:
Du bör nog mylla ner ordentligt med torvmull och se till att marken har avrinning. Traktorn kan ju göra grovjobbet. Plöja, harva och välta. Sedan får du med handkraft rensa sten. Kratta, kratta, kratta, trampa, kratta. Man får jättefina muskler och solbränna av detta. :)
Gräset du har är säkerligen stor andel vitgröe och kvickrot, vilket är det sista man vill ha in i en gräsmatta.

Johan Gunverth skrev:
Du bör nog mylla ner ordentligt med torvmull och se till att marken har avrinning. Traktorn kan ju göra grovjobbet. Plöja, harva och välta. Sedan får du med handkraft rensa sten. Kratta, kratta, kratta, trampa, kratta. Man får jättefina muskler och solbränna av detta. :)
Gräset du har är säkerligen stor andel vitgröe och kvickrot, vilket är det sista man vill ha in i en gräsmatta.
Oj, det var många begrepp i samma mening jag inte har någon aning om vad dom betyder... :) Mylla? Torvmull?
Du menar att jag måste lägga på ett lager av något, jag kan alltså inte använda mig av den jord som redan finns där?

Och vad gäller avrinning - du menar att jag måste lägga in dräneringsrör i hela åkern? Det låter hiskeligt dyrt och jobbigt med tanke på att det är 7000kvm. :(

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.