5 129 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Ta ned (många och stora) träd?
Sida 1 av 2
Vet inte om detta är en trädgårdsfråga egentligen, för träden det handlar om står inte i trädgården, utan i en hage som gränsar till vår trädgård, men i brist på annat alternativ lägger jag det här ändå.
Det är så att gränsande till vår trädgård växer det en hel massa björkar som börjar bli obehagligt stora (de största växer knappt någon meter från vår tomtgräns och är säkert 30 m höga). Dels skuggar de hela vår tomt och dels släpper de en massa skräp och löv överallt. Utöver detta så ligger vårt hus och vår gäststuga väldigt risigt till om något av träden skulle välta. Vi skulle därför vilja ta ned dessa björkar, eller åtminstone rätt så många av dem. Träden står på grannens mark men vi är rätt säkra på att vi kan komma överens med honom om någon lämplig lösning för att få ta bort träden. Frågan är bara hur man bär sig åt? Eftersom det handlar om rätt många (STORA!) träd så känns det inte helt överkomligt att göra jobbet själv "för hand" utan det kommer att krävas maskiner (typ traktor och lastare av något slag, har ingen större koll på sådant...) för att klara av det. Vart vänder man sig för att hitta någon som har sånt? Eftersom det är stora fina björkar det handlar om antar jag att det kan finnas ett visst värde i dem (ved/virke?), men detta antar jag att grannen i så fall vill ha viss ersättning för. Vet inte ens i vilken ände jag ska börja dra i detta och skulle därför vara tacksam för tips!
Det är så att gränsande till vår trädgård växer det en hel massa björkar som börjar bli obehagligt stora (de största växer knappt någon meter från vår tomtgräns och är säkert 30 m höga). Dels skuggar de hela vår tomt och dels släpper de en massa skräp och löv överallt. Utöver detta så ligger vårt hus och vår gäststuga väldigt risigt till om något av träden skulle välta. Vi skulle därför vilja ta ned dessa björkar, eller åtminstone rätt så många av dem. Träden står på grannens mark men vi är rätt säkra på att vi kan komma överens med honom om någon lämplig lösning för att få ta bort träden. Frågan är bara hur man bär sig åt? Eftersom det handlar om rätt många (STORA!) träd så känns det inte helt överkomligt att göra jobbet själv "för hand" utan det kommer att krävas maskiner (typ traktor och lastare av något slag, har ingen större koll på sådant...) för att klara av det. Vart vänder man sig för att hitta någon som har sånt? Eftersom det är stora fina björkar det handlar om antar jag att det kan finnas ett visst värde i dem (ved/virke?), men detta antar jag att grannen i så fall vill ha viss ersättning för. Vet inte ens i vilken ände jag ska börja dra i detta och skulle därför vara tacksam för tips!
Vet inte hur centralt du bor, men ifall det är lite på landet så borde det inte vara svårt att hitta någon närboende bonde som har utrustning för att göra ved. (Jag antar att grannen som äger dem inte har det!) I så fall är det inte omöjligt att han/hon har lust att ta ner dem åt dig mot att få veden. Men det kan behövas lite övertalande, min erfaranhet är att de inte riktigt tycker det är värt besväret.
Är det riktigt mycket kanske värdet på träden gör det svårt för grannen att "ge" bort dem, men i så fall kanske grannen kan ta ned dem, eller leja ut det? Speciellt om det är en risk för ert hus (jag antar att det vore deras ansvar ifall något händer).
Vad värdet är på ett sådant träd vet jag inte, men av en 30 meters björk blir det några kubikmeter ved. Jag tog ner en i våras, det var 5 (visserligen korta) dagars arbete på två man och en traktor! Det krävde ett extralångt svärd till motorsågen med.
Är det riktigt mycket kanske värdet på träden gör det svårt för grannen att "ge" bort dem, men i så fall kanske grannen kan ta ned dem, eller leja ut det? Speciellt om det är en risk för ert hus (jag antar att det vore deras ansvar ifall något händer).
Vad värdet är på ett sådant träd vet jag inte, men av en 30 meters björk blir det några kubikmeter ved. Jag tog ner en i våras, det var 5 (visserligen korta) dagars arbete på två man och en traktor! Det krävde ett extralångt svärd till motorsågen med.
Fast jag tror inte att de vanliga "trädfällarna"/arboristerna är förstahandsvalet i det här fallet. De brukar ta åtskilliga tusenlappar per träd de tar ned och här handlar det kanske om minst 30-talet träd som står i en hage. Tänkte snarare om det går att hitta folk som sysslar med avverkning av skog eller liknande. Alltså sådana som har intresse av att ta tillvara träden (som virke eller ved). Tror att det är enda sättet att få ett någorlunda hanterbart pris. (Nog för att detta är viktigt för oss, men 100 000:- har vi inte att lägga på trädavverkning...). Men det kanske trots allt är för få träd för att någon "skogshuggare" ska ha intresse av att ta sig an ett sådant här projekt..? Grannen har själv pratat om att ta ned dessa träd (för att göra ved av) men det har han pratat om i 10 år nu och ännu inte hunnit med så vi skulle vilja skynda på processen lite och då vore det ju bra att veta vad det finns för alternativ.
Jodå, grannen har utrustningen, han har bara inte haft tiden än så länge. (se mitt svar nedan...)arkTecko skrev:Vet inte hur centralt du bor, men ifall det är lite på landet så borde det inte vara svårt att hitta någon närboende bonde som har utrustning för att göra ved. (Jag antar att grannen som äger dem inte har det!) I så fall är det inte omöjligt att han/hon har lust att ta ner dem åt dig mot att få veden. Men det kan behövas lite övertalande, min erfaranhet är att de inte riktigt tycker det är värt besväret.
Är det riktigt mycket kanske värdet på träden gör det svårt för grannen att "ge" bort dem, men i så fall kanske grannen kan ta ned dem, eller leja ut det? Speciellt om det är en risk för ert hus (jag antar att det vore deras ansvar ifall något händer).
Vad värdet är på ett sådant träd vet jag inte, men av en 30 meters björk blir det några kubikmeter ved. Jag tog ner en i våras, det var 5 (visserligen korta) dagars arbete på två man och en traktor! Det krävde ett extralångt svärd till motorsågen med.
Vet inte hur det ligger till med ansvarsfrågan egentligen. Om det är så att det är grannens ansvar om något händer så kanske det kan skynda på processen, men jag undrar om det verkligen är så att han kan hållas ansvarig om ett av hans träd välter?
Medlem
· Västra Götalands län
· 57 inlägg
Det bästa är enligt mig om det är minst 10 träd att ta kontakt med något av de lokala skogsbolagen. De har kunskap och kontakter med duktiga entreprenörer som enkelt fixar en sådan trädfällning.
Är det sedan minst 10 kubikmeter ved så köper bolaget det av dig.
Var i landet bor du, jag kan rekommendera några olika bolag som du kan kontakta.
Är det sedan minst 10 kubikmeter ved så köper bolaget det av dig.
Var i landet bor du, jag kan rekommendera några olika bolag som du kan kontakta.
Ja, mer än 10 träd är det definitivt, och om en rejäl björk kan bli några kubikmeter ved så kan det bli det långt mer än 10 kubik ved. Skulle man kunna tänka sig en lösning i form av att jag köper träden "på rot" av grannen tro, och sedan låter ett skogsbolag ta hand om avverkningen och därmed får ett par kronor för veden av dem? Antar att jag måste lägga några kronor emellan med den varianten, men handlar det bara om en något så när rimlig summa så är det ok. Hellre det än att vänta 10 år till på att grannen ska få tid att göra det själv. Det bästa vore ju om man kunde få grannen att själv ta hand om det, men jag vill ha en "back-up lösning" i bakfickan när jag pratar med honom, om han inte känner att han har tid eller lust att ta tag i det.
Vi bor i Bohuslän, så har du några bra tips tar jag gärna dem!
Vi bor i Bohuslän, så har du några bra tips tar jag gärna dem!
Om grannen kan, vill och har utrustning för att ta ned träden men saknar tiden så är det kanske en komponent som du kan bidra med? Nu säger jag inte att en oerfaren person ska köra stora skogsmaskiner hur som helst, men att fälla trädet brukar inte vara det som tar längst tid utan det är allt jobb före men framförallt efter. Erbjud dig att göra det slitet så kanske en lösning är nära.
Det kanske kan vara en lösning. Inte för att vi har speciellt mycket tid heller (håller på med totalrenovering av huset också) men allt är ju en fråga om hur man prioriterar.Korvgubbe skrev:Om grannen kan, vill och har utrustning för att ta ned träden men saknar tiden så är det kanske en komponent som du kan bidra med? Nu säger jag inte att en oerfaren person ska köra stora skogsmaskiner hur som helst, men att fälla trädet brukar inte vara det som tar längst tid utan det är allt jobb före men framförallt efter. Erbjud dig att göra det slitet så kanske en lösning är nära.
Medlem
· Västra Götalands län
· 57 inlägg
Alternativt är att du föreslår grannen ta kontakt med nått skogsbolag så delar ni jämt på kostnaden?camli skrev:Ja, mer än 10 träd är det definitivt, och om en rejäl björk kan bli några kubikmeter ved så kan det bli det långt mer än 10 kubik ved. Skulle man kunna tänka sig en lösning i form av att jag köper träden "på rot" av grannen tro, och sedan låter ett skogsbolag ta hand om avverkningen och därmed får ett par kronor för veden av dem? Antar att jag måste lägga några kronor emellan med den varianten, men handlar det bara om en något så när rimlig summa så är det ok. Hellre det än att vänta 10 år till på att grannen ska få tid att göra det själv. Det bästa vore ju om man kunde få grannen att själv ta hand om det, men jag vill ha en "back-up lösning" i bakfickan när jag pratar med honom, om han inte känner att han har tid eller lust att ta tag i det.
Vi bor i Bohuslän, så har du några bra tips tar jag gärna dem!
Hur som helst jag skickar PM till dig med förslag bolag.
Tänk på att kolla upp hur försäkringar fungerar om ni ger er på detta själva. För en erfaren huggare är det inga större problem att fälla trädet dit man vill, men även för sådana kan det gå snett ibland.
Jag skulle inte ge rådet att oerfaren ger sig på att fälla 30 meter höga björkar.... Både motorsågen och träden är potentiellt livsfarliga.
Jag skulle inte ge rådet att oerfaren ger sig på att fälla 30 meter höga björkar.... Både motorsågen och träden är potentiellt livsfarliga.
Mexitegel har helt rätt, och det framgick kanske inte tydligt nog i mitt tidigare inlägg.
Men det finns mycket man kan göra som amatör. Se till så att grannen kan komma åt att fälla, efter det kan man ta hand om träden efteråt. Rensåga stockar, ta hand om ris, stycka upp, forsla bort och kanske även klyva åt grannen. Rejäla skyddskläder är inte speciellt dyra (för att citera min far, "det finns inget som är så billigt som skyddsutrustning" om det inte går att låna av grannen, men väldigt viktiga att ha. En motorsåg är ju trotts allt ganska farlig...
Men det finns mycket man kan göra som amatör. Se till så att grannen kan komma åt att fälla, efter det kan man ta hand om träden efteråt. Rensåga stockar, ta hand om ris, stycka upp, forsla bort och kanske även klyva åt grannen. Rejäla skyddskläder är inte speciellt dyra (för att citera min far, "det finns inget som är så billigt som skyddsutrustning" om det inte går att låna av grannen, men väldigt viktiga att ha. En motorsåg är ju trotts allt ganska farlig...
Skadar du fastighetsbyggnad så gäller försäkringen i teorin men aktsamhetskravet sänker ersättningen med 25, 50, 75 och ända upp till 100 %. Om man varit synnerligen oaktsam, vilket det kan tolkas till i detta fallet, så blir kontentan att ersättning nedsätts till 0 kr.mexitegel skrev:Tänk på att kolla upp hur försäkringar fungerar om ni ger er på detta själva. För en erfaren huggare är det inga större problem att fälla trädet dit man vill, men även för sådana kan det gå snett ibland.
Jag skulle inte ge rådet att oerfaren ger sig på att fälla 30 meter höga björkar.... Både motorsågen och träden är potentiellt livsfarliga.
Om man råkar fälla på ett eget fordon med vagnskadeförsäkring så gäller denna med vanlig självrisk.
Skadar du annans egendom gäller ansvarsförsäkringen.
Förenklat så är det ungefär så försäkringarna gäller
Olycksfallsförsäkringar gäller generellt sett utan restriktioner för någon sådan här utövning såvida det inte görs som yrkesutövning