Mikael_L
Mikael_L: Nu måste jag svara, det är väl ohövligt annars om inte annat... ;) Jag har börjat kolla lite på tipsen, tack förresten. Johan, den lösningen fixar allt jag önskar förutom att det inte blir mp3 direkt. Det går givetvis enkelt att koda om senare. Det är väl mest inspelningstiden som jag varit oroad att den blir lidande. Men nuförtiden får man ju många GB för nästan inga pengar
3 svar · 4,3k läst
pefo
pefo: Någon som har kört en sådan, typ Buffalo eller Maxtor, ihop med tex en PS3:a? :D Erfarenheter?
0 svar · 3,0k läst
Sökarn
Sökarn: Det ena är ledljus, flämtar det på fullt lär bandidos avvika.
16 svar · 18,4k läst
·
M
Mats: analog telefoni är ju rent elektriskt busenkel. två trådar och växelström så det kvittar vem som är vem av dem också. Det ska bara vara att parrallellkoppla uttagen i en panel och tuta och köra. Någon switch eller annan dyr pryl krävs inte.
7 svar · 3,9k läst
I
imported_peter: Det låter ju kanon. för en sån har jag köpt... :-) jag har bara beställt de saker som dem sa jag behövde. så jag har inte riktigt koll på alla saker. det var några saker som jag inte riktigt var med på vad jag skulle ha dem till. men det verkar ju som detta kommer att lösa sig... tack...
2 svar · 2,6k läst
V
Vika: Fast TV som sänder via bredband/fiber, kommer att börja sända HD-TV under första kvartalet 2008, enligt e-post från deras kundtjänst till undertecknad... ;) Vika
14 svar · 4,2k läst
M
Mats: eller riktig kabelsmörja
3 svar · 4,7k läst
M
M
Mats: Sen finns det leverantörer som bara levererar en kanla/tv dosa i taget men det är för det mesta affärsmässiga beslut och inte tekniska anledningar bakom det
2 svar · 3,6k läst
N
Nuno: Det är bara att hoppas att Telia har en bra dag på julafton då.... Själv har vi hängslen och livrem med televerket och vanlig antenn, fast sannolikheten för ett strömavbrott lär nog vara större. Peppar peppar så har Telia skött sig bra det senaste halvåret.
9 svar · 2,8k läst
M
mrfrenzy: Inte från telia nej, men det finns ju många andra leverantörer av ip-telefoni som dessutom är billigare än Telia. Själv använder jag Digisip på grund av att jag ringer lite och dom har 0:- i månadskostnad, ringer man mycket finns det andra som är bättre, tex rix Och ska man ha iptelefoni som är pålitlig på något sätt måste man ha en router som prioriterar telefonin. Många av
6 svar · 4,6k läst
J
JOS81: Fick igång det till slut. innan jag hunnit läsa era svar Jag öppnade upp för trafik mellan mina interna ip nummer i routern. Sen var det inga problem. Tack ändå för hjälpen!
3 svar · 3,8k läst
J
jon_h: En tråd i varje ämne tack. Den här räcker: http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/80714-svetskurs.html Låser denna.
3 svar · 2,6k läst
·
E
el_richard: [citat] Håller med dig, men en typisk villa innehåller oftast fönster, som i sin tur innehåller glas, och glas i villor brukar inte innehålle laminat eller ha galler framför sig. grann samverkan och ordenlig utomhusbelysning, samt larm. Dom flesta inbrott sker ju på dagtid, så då kan ju belysning kännas lite fel, men ändå.
23 svar · 7,7k läst
E
el_richard: Dra allt till en plats, då finns alltid möjligheterna att koppla hur man vill.
10 svar · 8,0k läst
·
hkkv
hkkv: Det ska vara byglat i bägge jacken, dvs de övre skruvarna. Om det inte är byglat och plastpiggen i proppen sätts in i jacket så bryts signalen som ska gå vidare till nästa jack. Och man ska inte klippa av plastpiggen! Det finns två varianter gällande kopplingar i mellanprppar, En som är "pri tel" dvs. telefonen som sätts i mellanproppen är före anslutningen i kabeln som går ifrån
2 svar · 12,1k läst
·
M
Mats: 1. På samma sätt :). Det är de fyra polerna i mitten som gäller oavsett antal poler i kontakten 2. Ja. Inkommande på de två mittersta polerna och retur på de två utanför 3. Ja men det behövs inte. 4&6 pol kontakter passar i 8 pol jack direkt. 4. Skulle tro att du behöver en tunnare kabel då. Två tp kabel plus en tele går ner så en tunn anten borde funka. När det gäller
3 svar · 1,9k läst
T
tracker: köp en siemens logo liten plc som har årsur timers, logikfunktioner mm. har en egen liten display gratis program finns att hämta från siemens, superlätt att programmera använd den till utebelysningen markiser motorvärmaruttag mm. 8 ingångar 4 utgångar med möjligheter att utöka vid behov
2 svar · 2,9k läst
M
Mats: Jag börjar skamlöst med att göra reklam för min egen nätverksskola http://forum.byggahus.se/teknik/23919-mats-naetverksskola.html som är tänkt som en grund för hur man kan/bör bygga nät i hem. Sen finns det en massa matnyttigt i kommentarstråden också http://forum.byggahus.se/teknik/23879-kommentarer-till-naetverksskolan.html Jag hoppas att de kan ge dig en liten start och sen är det
1 svar · 3,6k läst
·
K
kkkenttt: Håller på och försöker att få telefon och eventuellt i framtiden oxå bredband till rummen. Vart i mediacentralen ska man sätta in inkommande telekabel och hur gör man för att få telefon till rummen? Har försökt på en del sätt men ej lyckats. Ska det vara några fler grejer i skåpet som man ska koppla till? Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig Oteknisk!
0 svar · 2,7k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Ja eller så finns ju bl.a. Telia DigitalTV via ADSL eller fiber.
5 svar · 2,3k läst
AstaS
AstaS: VI är inne på Telia eller Glocalnet (bredbandsbolaget lägger på 60 kr extra för underleverantör) - båda får skäll så jag förmodar att de är ganska lika. Beroende på vad man skall ha blir det inte så stora prisskillnader när man slår ut det över tiden. Men vi har inte bestämt oss ännu för vilken av dem. Flyttar inte förrän i januari.
4 svar · 4,1k läst
Sökarn
Sökarn: Funderar på nattbelysningen ute för bekvämlighet och säkerhet. Å ena sidan ska vi spara el, å andra sidan tror jag banditer hellre jobbar i mörker med egen lampa än att vara upplysta hela tiden. Eller lockar upplysta dörrar, vad vet du? Till 2 dörrar har vi redan Skymningsrelä, nu funderar vi på den tredje med 3 lampor, som bara har en strömbrytare med en kabel genomdragen. Det
0 svar · 2,2k läst
·
K
Krumeluren: Fanns lite olika tekniker i slutet av sjuttitalet. CD4, SQ, QS och allt vad de "quadrofoniska" teknikerna nu hette... Har för mig de flesta teknikerna byggde på specialgraverade spår på vinylerna varför man även behövde speciella (dyra) pickuper. Dog snabbt ut... Gissar att lampan på din kompis anläggning blinkade för störningar som burken tillfälligt tolkade som fyrkanalsinformation.
3 svar · 4,2k läst
J
Johannor: Kolla på Blocket efter beg. minne. 128 Mb SDRAM-minnen får man för en 50-lapp eller mindre. Jag tror 256 meg är att föredra i en XP-burk. Om det krångar med presentationerna är det nog nyttigt för nerverna om det inte är allt för segt.
15 svar · 3,9k läst
P
ppalm: Då kan du nog spåra office paketet till hyrdatorn via din support om du har tur.
9 svar · 3,9k läst
P
Pankis79: Plugga i en kontakt i TV-utgången i det uttag du tänker gå vidare från och gör din installation vidare därifrån. Det är väll inte det optimala, men då kan du göra hur du vill utan att det påverkar resten av nätet. Som skrevs i föregående inlägg är det ingen höjdare att ge sig in i ett kabelTV nät och koppla, allra hellst om det är retutrafik typ Comhem. Då kan man störa ut
2 svar · 9,7k läst
S
Sirfatsoo: Hej! Jag vill bara tacka alla som svarat på frågor i denna tråd. Tack vare er så har jag ett fungerande stjärnnät för både satellit- och terrestrial-tv. Den smala KTV 0.5/2.2 kabeln från elfa gjorde kabeldragningen mycket enkel. =) MVH Jonas
19 svar · 6,7k läst
M
Mats: Aedwall: Jag har refererat till PTS regulatoriska beslut och gällande lagstiftning som i sin tur är baserat på gällande EU lagstiftning. PTS har även fastslagit att svartfiber från ändstationer upp till överliggande nivå ingår i EU lagstiftningen om bitströmm. Därav kommer de fiberinvesteringarna att hanteras genom reglering om det inte sker på frivillig väg. På stomnätsnivå
57 svar · 7,9k läst
M
Mats: Klara poäng på POE drivningen av switchen TrollMann. Mycket smidig lösning och praktiskt om den nu behöver startas om
22 svar · 14,9k läst
·
F
frohike: Har aldrig hört talas om det, har inte sett några installationer med det. Microsec är inget stort märke som många jobbar med. Inte i gbg ivfall Vad jag har fått fram så är Concept 4000 ett intergrerat system för både larm och passer. Vilket helt klart är overkill om du inte har tänkt att sätta in motorlås för dryga 10000 kr st i dina dörrar. Då finns det bra mycket bätttre
2 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.