Har tänkt köpa en LCD tv 32 eller 37 tum. Det enda viktiga jag vet är att responstiden ska vara så låg som möjligt. Vad mer kan vara värt att jämföra?

Vga eller s-video vilka fördelar?

Om någon som kan lite om detta vill hjälpa mig så vore jag tacksam.

Vga ger betydligt bättre bild än svideo. Detta på grund av att vga använder flera ledare för att skicka olika delar av signalen medan svideo klämmer in allt i fyra ledare.

Dock brukar det vara dvi/hdmi på en platttv och dessa standarder är bäst då de är digitala och överför bildsignalen utan förlust. Sen kan jag bara rekommendera provtittning. Det är era ögon som ska gilla tv:n :)

Tack för ditt snabba svar. Ska nog ge mig ut i tv djungeln imorrn.

Tänkte du köpa till en HD-DVD/Bluray eller kanske en PS3 så kan det vara värt att köpa en som har stöd för Full HD, annars räcker det gott med en som "bara" är HD Ready (vilket dom flesta är i dag).
Se till att den har hdmi-anslutning, det börjar jag sakna jag på min två år gamla lcd.

Vissa modeller har inbyggd digitalbox, finns både för och nackdelar med det....

jilted skrev:
Tänkte du köpa till en HD-DVD/Bluray eller kanske en PS3 så kan det vara värt att köpa en som har stöd för Full HD, annars räcker det gott med en som "bara" är HD Ready (vilket dom flesta är i dag).
Se till att den har hdmi-anslutning, det börjar jag sakna jag på min två år gamla lcd.

Vissa modeller har inbyggd digitalbox, finns både för och nackdelar med det....
Använder du en 37" märker du ingen skillnad på hd-ready och full-hd, det är upp mot 46" över som skillnaden märks.

ollebanan skrev:
Använder du en 37" märker du ingen skillnad på hd-ready och full-hd, det är upp mot 46" över som skillnaden märks.
...eller för att förtydliga det: på normalt betraktningsavstånd 3-5meter spelar det ingen roll med med FullHD på 46" eller mindre.

Inbyggd digitalmottagare anser jag vara ett måste.

Kan berätta att vi importerade vår 47" full HD från tyskland och det blev 16 000kr billigare ( inklusive frakta) än om vi köpt den i sverige. Vi betalade i julas 23 000kr totalt för en tosiba som såldes då i sverige för 39000kr.

Hitta en TV som du gillar, sen kan du kolla användares omdömen på http://www.minhembio.com/forum/
Jag själv har ännu inte hittat en platt-tv som ersätter min fina 100 hz tv med bildrör, det är helt enkelt sämre bild på dem.

Tack för era tips. Det blev en Samsung 37 tum full HD med inbyggd box.

haddirajan skrev:
Hitta en TV som du gillar, sen kan du kolla användares omdömen på [länk]
Jag själv har ännu inte hittat en platt-tv som ersätter min fina 100 hz tv med bildrör, det är helt enkelt sämre bild på dem.
Det där kan jag absolut inte hålla med om! När jag matar min min Samsung 32" med 720p från min HTPC via DVI/HDMI befinner sig min gamla 32" bildrör på medeltiden! SVTs marksända HDTV-sändningar ger också riktigt bra bild! Den skärpan, stabiliteten och färgåtergivningen skulle en bildrörsTV aldrig kunna slå. Problem med dålig svärta och kontrast för LCD-TV tillhör det förgångna vilket gör att bildrör känns än mer passé.

Gratuerar till din Samsung. Jag är säker på att du blir nöjd! :-)

Så sant, om man bara har den förmånen att kika på HD-utsändningar så är de bra, men att använda som traditionell TV med "vanlig" utsändning så är de underlägsna.

är helnöjd med min samsung 37 lcd, inköpt för ett par dagar sedan. Allmänt, kolla så att alla tänkbara anslutningar finns med. HDMI, yes, om du planerar nya prylar såsmåningom, vga, yes, om du vill koppla datorn, löljigt bra bild. inbygd digitalbog, bra om du inte har sat eller typ com hem. Digitala utgångar inte fel till stärkaren heller. Så köp en tv med ett överflöd med in/utgångar så slipper du oroa dig...

Full hd, nja, bara om du är extremt noggrann med bilden och vill lägga en massa stålar på perfekt bild. Full hd dvd/blue ray kostar än så läng typ 4000-8000 mer än en vanlig dvd, och utbudet är bergränsat.

Skulle nog hellre prioritera dubbla dvi/hdmi framför vga. Iom att hdmi/dvi är digitala så ger de överlägsen bild mot vga och dvi har varit datorstandard i ganska många år nu. Skulle det vara så att man inte har DVI på datorn så finns det rätt billiga uppgraderingskort vid behov.

Fotnot: DVI och hdmi har delvis samma signaler så däremellan gäller det bara att ha rätt kabel så funkar det oavsett vilken kontakt det är

Fast för mig var VGA viktigt iom att jag ansluter min laptop, utan HDMI. Inte lätt/billigt vad jag vet att uppdatera en laptop med HDMI utg. Så för mig var dubbla HDMI + VGA ett krav. Kan även koppla in via Svideo, men betydligt sämre bild. Så massa ingångar/utgångar är bra, man vet ju inte riktigt vilka krav/möjligheter som tillkommer senare.

opps :eek:
Tänkte smallspårigt där och såg bara bygda htpc burkar framför mig.
Vet inte om det finns någon tv som har det men på datorsidan är det rätt vanligt med kombikontakter. DVI standarden innehåller nämligen en substandard -A som motsvarar stiften i en vga, klarar tv:n det så är det bara en vga-dvi kabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.