Hej igen!
Tack för engagemanget. Status på problemet är f n att den trådlösa anslutningen fortfarande inte funkar. Jag har reset:at och ominstallerat routern, utan resultat. Ping mot div nätplatser fungerar inte trådlöst. Jag har försökt koppla upp mig mot olåsta nätverk i grannskapet, men ej lyckats (dessa kan ju i och för sig vara brandväggsskyddade). Jag har försökt systemåterställning till ett datum för flera veckor sedan, men datorn svarar att återställning inte kan göras eftersom inget har ändrats (!).
Det som händer när jag trådlöst försöker gå ut på nätet är att web-läsaren visar "detecting proxy settings" och sedan "looking up www.dn.se" och sedan kommer felmeddelande att sidan inte kan hittas. Ikonen för det trådlösa nätverket visar fortfarande full styrka och "utmärkt signalkvalitet".
Sammanfattningsvis så måste det alltså röra sig om ett fel som BARA rör den trådlösa funktionen och BARA på min laptop (eftersom det fungerar perfekt att surfa trådlöst från den andra datorn i nätverket, och det fungerar lika perfekt att surfa trådbundet på laptop:en). Någon som har förslag på var jag skall fortsätta rota?
JBa: Hur kollar jag nätverkskortets config, och hur skall det se ut där? Var och hur skall jag kolla varför inte http-trafiken funkar på Pc:n?
Tack för engagemanget. Status på problemet är f n att den trådlösa anslutningen fortfarande inte funkar. Jag har reset:at och ominstallerat routern, utan resultat. Ping mot div nätplatser fungerar inte trådlöst. Jag har försökt koppla upp mig mot olåsta nätverk i grannskapet, men ej lyckats (dessa kan ju i och för sig vara brandväggsskyddade). Jag har försökt systemåterställning till ett datum för flera veckor sedan, men datorn svarar att återställning inte kan göras eftersom inget har ändrats (!).
Det som händer när jag trådlöst försöker gå ut på nätet är att web-läsaren visar "detecting proxy settings" och sedan "looking up www.dn.se" och sedan kommer felmeddelande att sidan inte kan hittas. Ikonen för det trådlösa nätverket visar fortfarande full styrka och "utmärkt signalkvalitet".
Sammanfattningsvis så måste det alltså röra sig om ett fel som BARA rör den trådlösa funktionen och BARA på min laptop (eftersom det fungerar perfekt att surfa trådlöst från den andra datorn i nätverket, och det fungerar lika perfekt att surfa trådbundet på laptop:en). Någon som har förslag på var jag skall fortsätta rota?
JBa: Hur kollar jag nätverkskortets config, och hur skall det se ut där? Var och hur skall jag kolla varför inte http-trafiken funkar på Pc:n?
Ok, knepigt att datorn ej tyckte något hade ändrats när du tidigare skrev att du installerat IE7? men det skulle kunna bero på DNS problem på det trådlösa kortet, ta och:
1. pinga 192.71.238.76 och 62.119.189.4 vilka är dn och aftonbladet, får du svar då ?
2. Klicka på startknappen - högerklicka på Den här datorn - välj Egenskaper - fliken Maskinvara - Enhetshanteraren - klicka på pluset vid raden Nätverkskort/Network Adapters - leta reda på din Broadcomadapter - högerklicka på den och välj Avinstallera samt OK - Stäng Enhetshanteraren- starta om datorn så kortet ominstalleras igen - funkar det?
3. leta reda på och installera uppdaterade drivrutiner på tillverkarens hemsida - funkar det?
OBS! Jag tar inget ansvar om datorn skär ihop eller kraschar under punkt 2&3 men detta brukar funka utan problem om datorn är i övrigt bra skick.
1. pinga 192.71.238.76 och 62.119.189.4 vilka är dn och aftonbladet, får du svar då ?
2. Klicka på startknappen - högerklicka på Den här datorn - välj Egenskaper - fliken Maskinvara - Enhetshanteraren - klicka på pluset vid raden Nätverkskort/Network Adapters - leta reda på din Broadcomadapter - högerklicka på den och välj Avinstallera samt OK - Stäng Enhetshanteraren- starta om datorn så kortet ominstalleras igen - funkar det?
3. leta reda på och installera uppdaterade drivrutiner på tillverkarens hemsida - funkar det?
OBS! Jag tar inget ansvar om datorn skär ihop eller kraschar under punkt 2&3 men detta brukar funka utan problem om datorn är i övrigt bra skick.
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Hade liknande problem med min laptop och en zyxel router.
Avaktiverade det trådbundna kortet och vips så fungerade det trådlösa. Dock efter omstart.
Det verkade som att det blev konflikt mellan dessa kort när båda var aktiverade. Detsamma kan hända om du har ett internt trådlöst samt ett ex. USB trådlöst kort. Som tidigare nämnts så skickas ett IP till varje kort. Detta strular till det.
Prova att avaktivera.
Avaktiverade det trådbundna kortet och vips så fungerade det trådlösa. Dock efter omstart.
Det verkade som att det blev konflikt mellan dessa kort när båda var aktiverade. Detsamma kan hända om du har ett internt trådlöst samt ett ex. USB trådlöst kort. Som tidigare nämnts så skickas ett IP till varje kort. Detta strular till det.
Prova att avaktivera.
Detta har antagligen inte med detta att göra, men:
En person jag känner har precis skaffat sig en mobiltelefon med wifi i, så han kan alltså surfa via trådlösa nätverk så fort det finns tillgängligt.
Förbluffande nog så är det ordentligt många som han kan få fatt i, och bara för att jäklas så brukar han även testa om det går att logga in i routrarna och konfigga om lite.
Det är sjukt många som inte ens satt lösenord på sina routrar, så då kan man logga in och jävlas hur mycket som helst.
Alltså, sätt lösen på routrarna, och aktivera något slags skydd för att spärra att obehöriga inte kan logga på ditt nätverk. Själv nöjjer jag mig med mac-address-filter då jag inte anser att jag behöver mer skydd.
En person jag känner har precis skaffat sig en mobiltelefon med wifi i, så han kan alltså surfa via trådlösa nätverk så fort det finns tillgängligt.
Förbluffande nog så är det ordentligt många som han kan få fatt i, och bara för att jäklas så brukar han även testa om det går att logga in i routrarna och konfigga om lite.
Det är sjukt många som inte ens satt lösenord på sina routrar, så då kan man logga in och jävlas hur mycket som helst.
Alltså, sätt lösen på routrarna, och aktivera något slags skydd för att spärra att obehöriga inte kan logga på ditt nätverk. Själv nöjjer jag mig med mac-address-filter då jag inte anser att jag behöver mer skydd.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hej jag har haft liknadne issues med min laptop och ett DELL pcmcia trådlöst kort. Jag har letat en del och det verkar som om många skumma problem med trådlösa nätverk beror på ett program som heter Wireless Zero Configuration - ett Windowsprogram som hjälper till med att sätta upp trådlösa nätverk.Boogieman123 skrev:Hej igen!
Om man bara får problem då och då kan man i vissa fall starta om denna tjänst (Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Tjänster(Services)->Wireless Zero Configuration -> Stop/Start
Annars kan man permanent stänga av den och välja att starta den manuellt (annars startar den automatiskt vid nästa omstart). Sedan använder man tillverkarens verktyg för konfiguration av nätverket. Jag har nu köpt ett modernare NetGear USB-wirelesskort och använder NetGears programvara - då funkar det.
Det konstiga med mitt problem är att det började uppträda efter ett par år, och efter en ominstallation av windows funkade det - i ca 8 månader - sen strulade det igen - så nu tröttnade jag...
/K
Jag har en netgear 624 trådlös router och har ibland stött på lite liknande problem. Då jag ibland har olika datorer igång i varierande ordning så registreras de om i netgears "device lista" dvs om jag öppnat port 80 för device 1 och port 8080 för device 2 så kan de byta plats i listan vilket gör att man portarna är blockerade från den dator man kör...
Usel förklaring ovan
men kontentan är iaf att du skulle kunna kolla att du har portarna öppna i brandväggen och att dina datorer tillåts köra på det trådlösa nätet (add device) och kolla som sagt tidigare att du inte har nån mac-adress låsning.
Sitter inte hemma just nu så jag kan ej kontrollera att jag använt rätt beteckningar för allt...
Lycka till!
Usel förklaring ovan
Sitter inte hemma just nu så jag kan ej kontrollera att jag använt rätt beteckningar för allt...
Lycka till!
Uppdatering: när jag inaktiverat den trådbundna anslutningen, och startat om upprättas den trådlösa anslutningen med full styrka, men jag kommer inte åt internet (som tidigare). Nu anges dock felmeddelandet "denna anslutning har ingen eller begränsad funktion" (eller något liknande), och när jag klickar mig fram når jag funktionen "reparera denna anslutning". När jag klickar här kan "reparationen inte slutföras p g a att anslutning till det trådlösa nätverket inte kan upprättas". I en bifogad statusruta för den trådlösa nätverksanslutningen står det "felaktig IP-adress".
Mina frågor är nu således:
1. Kan/skall jag påverka IP-adresstilldelningen? För närvarande erhålls den dynamiskt från ISP. Skall den vara statisk?
2. Var hittar jag ev MAC-adressfiltrering
3. Kan man överhuvud taget påverka DHCP-funktionen?
4. Om jag skulle leta bland inställningarna på själva laptop:en, vilken är er gissning att problemet ligger?
1. Kan/skall jag påverka IP-adresstilldelningen? För närvarande erhålls den dynamiskt från ISP. Skall den vara statisk?
4. Om jag skulle leta bland inställningarna på själva laptop:en, vilken är er gissning att problemet ligger?
------Boogieman123 skrev:Uppdatering: när jag inaktiverat den trådbundna anslutningen, och startat om upprättas den trådlösa anslutningen med full styrka, men jag kommer inte åt internet (som tidigare). Nu anges dock felmeddelandet "denna anslutning har ingen eller begränsad funktion" (eller något liknande), och när jag klickar mig fram når jag funktionen "reparera denna anslutning". När jag klickar här kan "reparationen inte slutföras p g a att anslutning till det trådlösa nätverket inte kan upprättas". I en bifogad statusruta för den trådlösa nätverksanslutningen står det "felaktig IP-adress".
1. Du får den troligast dynamiskt från din ISP, låt vara alltså.
2. I din routers websida, till höger under Advanced > Wireless Settings finns nåt som heter Setup Access List. Där specar du upp vilka macadresser som ska ha tillgång till trådlösa nätet (Det nollas om du resettar routern med ett gem i det lilla resethålet)
3. Ja, du kan sätta att routern dynamiskt tilldelar ipaddresser till dina lokala datorer, det är defaultläget.
Annars går du in igen i websidan och under Advanced > LAN IP Setup tar du bort krysset för "Use Router as DHCP Server" och sen hårdkodar du ipadressen på nätverkskortets TCP/IP inställning i Windows.
4. Se till att routern används som DHCP server, se punkt 3. Kolla att nätverkskortet är inställt på att få en automatiskt tilldelad ipadress. Det du kan hårdkoda är dock DNS serveradressen, som då ska vara samma IP som du har till routern. Troligast 192.168.1.1
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
1) Ja, du kan påverka adresstilldelningen. Det finns dock två olika adresser som du inte ska blanda ihop. Den adress som du får från ISP och den/de adresser som delas ut inom ditt eget nät. De har ingenting med varandra att göra. Rör INTE tilldelningen från ISP eftersom det funkar (från fast ansluten dator).Boogieman123 skrev:Uppdatering: när jag inaktiverat den trådbundna anslutningen, och startat om upprättas den trådlösa anslutningen med full styrka, men jag kommer inte åt internet (som tidigare). Nu anges dock felmeddelandet "denna anslutning har ingen eller begränsad funktion" (eller något liknande), och när jag klickar mig fram når jag funktionen "reparera denna anslutning". När jag klickar här kan "reparationen inte slutföras p g a att anslutning till det trådlösa nätverket inte kan upprättas". I en bifogad statusruta för den trådlösa nätverksanslutningen står det "felaktig IP-adress".
2) Mac-adressfiltreringen hittar du i routern. Om funktionen är aktiverad så är det en ID-lista på vilka nätverkskort som får ansluta till din router. Den funktionen är nog inte aktiverad eftersom du har resettat routern och dessutom funkar ju trådlåsa från din ME-burk. Alltså inte fel där heller.
3) Du kan påverka dhcp-funktionen dels genom att i routern ange vilket adressområde som den ska tilldela adresser mellan och dels i Windows där du anger om du vill använda dhcp eller inte. "Gluecifers" råd att stänga av dhcp i routern är helt onödigt. Det behöver du INTE göra eftersom det påverkar alla andra datorer i nätverket.
4) Min gissning är också att felet ligger i laptopens inställningar eftersom du har fått det att funka med annan trådlös dator. Har du verkligen markerat "erhåll adress automatiskt" för just DET nätverkskortet? Felet "begränsad anslutning" pekar just på att du har anslutning men inte har fått någon adress tilldelad.
Jag skulle prova att ominstallera drivrutinerna för Broadcom-kortet i datorn.
Det kan vara så enkelt att en granne har WLAN på samma kanal som du. Prova att byta kanal i routernes inställningar. Ta en kanal som ligger minst 3 nummer ifrån den nuvarande. Anslut sedan på nytt med datorn.
Bra verktyg är t ex NetStumbler http://www.idg.se/2.1085/1.81937
Lycka till
Bra verktyg är t ex NetStumbler http://www.idg.se/2.1085/1.81937
Lycka till
it-snubben skrev:1) Ja, du kan påverka adresstilldelningen. Det finns dock två olika adresser som du inte ska blanda ihop. Den adress som du får från ISP och den/de adresser som delas ut inom ditt eget nät. De har ingenting med varandra att göra. Rör INTE tilldelningen från ISP eftersom det funkar (från fast ansluten dator).
2) Mac-adressfiltreringen hittar du i routern. Om funktionen är aktiverad så är det en ID-lista på vilka nätverkskort som får ansluta till din router. Den funktionen är nog inte aktiverad eftersom du har resettat routern och dessutom funkar ju trådlåsa från din ME-burk. Alltså inte fel där heller.
3) Du kan påverka dhcp-funktionen dels genom att i routern ange vilket adressområde som den ska tilldela adresser mellan och dels i Windows där du anger om du vill använda dhcp eller inte. "Gluecifers" råd att stänga av dhcp i routern är helt onödigt. Det behöver du INTE göra eftersom det påverkar alla andra datorer i nätverket.
4) Min gissning är också att felet ligger i laptopens inställningar eftersom du har fått det att funka med annan trådlös dator. Har du verkligen markerat "erhåll adress automatiskt" för just DET nätverkskortet? Felet "begränsad anslutning" pekar just på att du har anslutning men inte har fått någon adress tilldelad.
Jag skulle prova att ominstallera drivrutinerna för Broadcom-kortet i datorn.
Mitt råd var inte alls att avaktivera dhcp. I punkt 3 beskrev jag bara var nånstans i gränssnittet man aktiverar/avaktiverar.
I punkt 4 som var mina egna tips hur jag skulle felsöka skriver jag däremot att man bör se till att routern används som dhcp-server.
Jag har samma typ av router som trådskaparen och således samma gränssnitt.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Ett enkelt litet tips värt att kolla iaf, kör du Service Pack 2 på XP? (antar du kör XP då du har uppgraderat till IE7)
Har man inte service pack 2 så kan det trådlösa strula otroligt, man får en anslutning, men det fungerar inte.
Vad kör du för slags kryptering på det trådlösa nätet? Kan vara det som strular också.
Har man inte service pack 2 så kan det trådlösa strula otroligt, man får en anslutning, men det fungerar inte.
Vad kör du för slags kryptering på det trådlösa nätet? Kan vara det som strular också.
Hej!
Tack för alla svar. Har testat det mesta av det som ni föreslagit, dock utan resultat. Om man googlar på "WGR614 +problem" så visar det sig att detta tycks vara ett mycket vanligt problem, och det tycks inte finnas annan bot än att man införskaffar en ny router. Denna kostar ju bara cirka 300 kronor, så det är väl ingen större fara. Dessutom har jag ju lärt mig en hel del om nätverkande på köpet.
Tack för alla svar. Har testat det mesta av det som ni föreslagit, dock utan resultat. Om man googlar på "WGR614 +problem" så visar det sig att detta tycks vara ett mycket vanligt problem, och det tycks inte finnas annan bot än att man införskaffar en ny router. Denna kostar ju bara cirka 300 kronor, så det är väl ingen större fara. Dessutom har jag ju lärt mig en hel del om nätverkande på köpet.
Jäkla elektroniska grejor, varför kan dom inte bara fungera !
Undrar hur många procent som har en smärtfri trådlös anslutning igentligen..
HP-datorer hade just ditt och klaskarlssons problem för ett par-tre år sedan och som jag kom ihåg så var lösningen just att byta ut routern för HPs ståndpunkt var att "nätverkskortet funkar ju", sändes datorn in för service så funkade det ju såklart att ansluta mot verkstans utrustning och kunden kunde inget göra.
Jaja, lycka till iallafall.
Undrar hur många procent som har en smärtfri trådlös anslutning igentligen..
HP-datorer hade just ditt och klaskarlssons problem för ett par-tre år sedan och som jag kom ihåg så var lösningen just att byta ut routern för HPs ståndpunkt var att "nätverkskortet funkar ju", sändes datorn in för service så funkade det ju såklart att ansluta mot verkstans utrustning och kunden kunde inget göra.
Jaja, lycka till iallafall.
Klicka här för att svara