4 402 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Besviken på Samsung DVD
Men vilket tjafs, klart han har rätt att lämna tillbaka varan om den är felaktig - och när är den det ?
http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=147
http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=147
När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
- den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
- bruksanvisning saknas.
Varan är dessutom felaktig om:
- den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
- den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
- den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
- säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
- den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
- säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
- den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
Tack "Norell"!
Här kan man tydligt se att varan är felaktig, t.o.m. på flera punkter.
Även om vissa TV handlare här inte håller med, givetvis.
Konsumenten har ett mycket starkare skydd än vad han många ggr är medveten om.
Har ringt handlaren idag och han håller med om att spelaren är "felaktig" med hänsyn till konsumentverket.
Får en ny i morgon, nu med digitalbox som sig bör eller en sparat box!
Tack för mig!
(Och jodå, "ordain", det finns seriösa handlare upplyser om att TVn behöver en digitalbox om sådan inte är inbyggd.)
Här kan man tydligt se att varan är felaktig, t.o.m. på flera punkter.
Även om vissa TV handlare här inte håller med, givetvis.
Konsumenten har ett mycket starkare skydd än vad han många ggr är medveten om.
Har ringt handlaren idag och han håller med om att spelaren är "felaktig" med hänsyn till konsumentverket.
Får en ny i morgon, nu med digitalbox som sig bör eller en sparat box!
Tack för mig!
(Och jodå, "ordain", det finns seriösa handlare upplyser om att TVn behöver en digitalbox om sådan inte är inbyggd.)
Förstår inte hur du tänker här.......Canuto skrev:Köpte en DVD inspelare Samsung med HD 250 Gb.
Egenligen är jag besviken eftersom det visar sig att den innehåller bara en analog mottagare. Den är ju fullkommligt värdelös eftersom ananloga sändningar tillhör det förflutna och således att sälja en DVD inspelare som man inte kan spela in några program från TV på tycker jag är väldigt tveksamt. Får man verkligen göra så utan att upplysa om sådant?.
Kan man ansluta en dgitalbox och spela in från den när man tittar på ett annat program från den inbyggda digitalboxen i TV´n?
Eller skall man låta köpet gå tillbaka?
Bör man begära att få en digitalbox gratis så att man ev. kan använda inspelaren som det är tänkt?
Kollar du inte upp vad det är du köper innan du handlar? Hur svårt är det?
Om du vill ha en DVD-inspelare med inbyggd DVB-T mottagare så går du väl inte och köper en med bara analog mottagning för att sedan hävda att du fått en felaktig vara.
Ansvaret ligger helt hos dig. Förutsatt att du inte specifikt frågat säljaren och han sedan hänvisat till ovanstående maskin.
P.
Här har du en lista på DVD-inspelare med inbyggd DVB-T mottagare.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v576#rparams=k=s13142791
Enkelt va?
Konstigt, i min närmaste familj som består av fem hushåll fungerar denna DVD inspelare i fyra av dessa. Hur kan det komma sig?Canuto skrev:
/Gojan
(som inte kunde låta bli)
Jag anser nog fortfarande att den gör vad den ska iom att den kan spela in från analoga källor. Dit hör som sagt de flesta kabeltv nät. Samtliga videoapparater och många videokameror tex.
Att bygga in en DVB-T mottagare hanterar förvisso de hushåll som har den svenska varianten på DVB-T men då skulle apparaten tex inte funka i Norge eller hos mig iom att jag har satelit och därmed behöver DVB-S istället. Därmed är det fullt förstålligt att tillverkarna håller sig till den gemensamma analoga standarden.
Att bygga in en DVB-T mottagare hanterar förvisso de hushåll som har den svenska varianten på DVB-T men då skulle apparaten tex inte funka i Norge eller hos mig iom att jag har satelit och därmed behöver DVB-S istället. Därmed är det fullt förstålligt att tillverkarna håller sig till den gemensamma analoga standarden.
Vi löste problemet med en liten separat box.
En annan fråga slog mig idag:
Den analoga mottagaren som finns inne i DVD inspelaren:
Hur ser den ut? Är det bara ett ipluggat kort och i så fall: Borde det då gå att byta ut mot ett annan plugin kort med digitalmottagre?
Eller är det till att förenkla problematiken?
En annan fråga slog mig idag:
Den analoga mottagaren som finns inne i DVD inspelaren:
Hur ser den ut? Är det bara ett ipluggat kort och i så fall: Borde det då gå att byta ut mot ett annan plugin kort med digitalmottagre?
Eller är det till att förenkla problematiken?
Klicka här för att svara