Byggahus.se

Bredbands-TV via eljacket?

1. B
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Har nappat på Telias erbjudande om gratis bredbands-TV inkl modem och alla avgifter under ett år. Risken är nu stor att grejerna bara blir stående eftersom Telia-boxen kräver trådkoppling till router, i sin tur kopplat till modem vid 1:a-jacket. Det blir i vårt fall en riktigt lång kabel upp till TV-rummet.

En smidig lösning vore ju ifall man kunde sända TV-signalen via sådan eljacks-switch som man kan använda för att distribuera bredbandssignalen i huset. Enligt Telia så skickade man under en mycket kort period i december ut sådana switchar till vissa kunder i testsyfte, men nu hade man inga kvar, och kunde inte heller garantera att det skulle funka med andra än just dessa.

Någon som provat?

2. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Först...Teliaboxen kräver koppling direkt till modemet, inte via routern.

Det är fullt möjligt att köra digital-tvn via elnätsbrygga och även via trådlöst. Förutsättningen är att utrustningen du använder vidarebefordrar multicast och det skulle jag tro att en elnätsbrygga gör. I övrigt är det vanlig nätverkstrafik.

Fast personligen skulle jag dra kabel om det inte är "helt" omöjligt.

3. B
    Medlem Nivå 4
    Kan nu meddela att det funkade utmärkt. Kopplade - som IT-snubben påpekade: modem port 2 - LAN-kabel - elnätsbrygga - elnätsbrygga - LAN-kabel - Digitalbox - TV.

Nästa fråga: kan man köra internet parallellt via elnätet, eller låser man elnätet till en viss typ av datadistribution?

IT-snubben: varför skulle du föredra lång kabel före elnätslösningen?

4. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Jodå, du kan använda flera elnätsbryggor för att köra det vanliga nätverket parallellt på samma elnät om det finns möjlighet att separera trafiken. Det vet jag att åtminstone Netgears kan. Där ger man varje brygga ett nätverks-ID som gör att bryggan bara kommunicerar med andra bryggor med samma ID och det går att ha flera nätverks-IDn i samma elnät.

Kabel är alltid smidigast, driftsäkrast och ger bäst prestanda. Så går det att dra en kabel så gör jag det.