Byggahus.se

Besviken på Samsung DVD

1. C
    Medlem Nivå 7
    Köpte en DVD inspelare Samsung med HD 250 Gb.
    Egenligen är jag besviken eftersom det visar sig att den innehåller bara en analog mottagare. Den är ju fullkommligt värdelös eftersom ananloga sändningar tillhör det förflutna och således att sälja en DVD inspelare som man inte kan spela in några program från TV på tycker jag är väldigt tveksamt. Får man verkligen göra så utan att upplysa om sådant?.
    Kan man ansluta en dgitalbox och spela in från den när man tittar på ett annat program från den inbyggda digitalboxen i TV´n?
    Eller skall man låta köpet gå tillbaka?
    Bör man begära att få en digitalbox gratis så att man ev. kan använda inspelaren som det är tänkt?

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Går säkert helt utmärkt att spela in från scart precis som vilken gammal VHS. Synd att du trodde att det satt en digital tuner i men hade det gjort det så hade säkert priset varit anorlunda.

3. F
    Medlem · Nivå 10
    Gamal teknik hmm ja. Men den har vart högaktuell fram tills för några mån när det analoga nätet stängdes ner.

Regeln man alltid skall gå på är att står det inget så kan man aldrig förvänta sig att det senaste skall finnas med.
    Och sen om det skulle ta imot digitalt så betyder det att den måste ha en digitalmotagare. Vilket vi idagsläget har 3 olika typer av DVB-T, DVB-C och DVB-S ingen av dessa är kompatibla med varandra.
    Och ja det är så illa att köper du vanliga saker så kan du idagsläget glömma allt vad olika program på olika tv-apparater, titta på ett spela in på andra om du inte investerar i tvillingkort. Visst det finns produkter som löser en del av dessa problem. Men eftersom du inte vet om att istort sett alla DVD spelare med inspelning enbart har analoga motagare så känns det inte så givande för min del att försöka gå in på hur man gör. Eller om man anser att det är ekonomiskt försvarbart. Eller att det i vissa fall även är olagligt alt en gråzone

4. M
    Moderator · Nivå 18
    Finns ju dessutom massvis med analoga kabeltv nät kvar så helt död är inte analogtekniken ännu.

Gråzonen runt ev "fiffiga" kortlösningar skippar vi då forumreglerna sätter tvärstop för den biten

5. C
    Medlem Nivå 7
    Jag bor i villa och har inget analogt kabelnät.
    Alltså har jag köpt en produkt som inte går att använda enl. tillverkarens specifikation. D.v.s. spela in från den inbyggda TV tunern eftersom inga analogsändningar finns kvar i Sverige..
    Nog kan man väl kräva att den uppfyller specifikationen?

6. F
    Medlem · Nivå 10
    Nej det tycker jag inte du kan kräva när du köper en konsumentprodukt.

Du får göra som alla andra. antenn in i boxen vidare till DVDn sen till tv. Så problem löst.
    Vill du spela in och titta på annat samtidigt, skaffa tvillingkort alt så får du nöja dig med vad boxer har att erbjuda med digitalmotagare med inbyggd HDD.
    Du är inte unik om du tror det Men tekniken är ny, vi har just dödat en gammal teknik till förmån för nyare. Det tar tid innan det finns lösningar så att allt fungerar som det gjorde förr. Men det är något du isåfall ska ta med våra folkvalda samt våra kära leverantörer av utbudet. Då dessa inte gillar att man numera kan spela in program med bra kvalité, eller rättare sakt. Du kan få spela in, men glöm att du får bränna ut det.

7. C
    Medlem Nivå 7
    Det finns väl inget tvång att abonnera på Boxer eller Comhem bara för att man har köpt en DVD inspelare?
    Jag har inte någon av dem eller annan och vill inte ha det heller för den delen.
    Vad jag vill se är de fria kanalera SVT och andra, men som är omöjligt nu med denna Samsung, trots man hävdar att man kan spela in TV program..
    D.V.S. man har sålt en produkt som inte uppfyller vad man lovar, utan att jag som köpare nu måste komplettera med en ny box för en tusenlapp. Falsk reklam och olagligt hävdar jag.!
    God Jul på er alla!

8. G
    Medlem · Nivå 6
    Hej Varför kollade du inte Innan du köpte den ? det är bara att fråga nasaren..
    Är det så svårt att fråga..
    //Goerana

9. F
    Medlem · Nivå 10
    Canuto: Nu agerar du Exakt som den värsta typen av kund man kan tänka sig. Kunden som tror att allt serveras på silverfat och om det inte är som kunden tycker så är det falsk marknadsföring.

Så nej du kan ALDRIG någonsin få det till falsk marknadsföring. Det är ingen hemlighet att man numera minst måste ha en fribox för att kunna ta imot en digital sändning. Numera börjar det dyka upp fler å fler tv-apparater endel med bara DVB-T och några med Både DVB-T och DVB-C

Så visst hävda du att det är falsk reklam och olagligt, men mer fel änså kan du inte ha.

När du väl inser hur fel du har och att du Måste tänka om både 1 och 2 ggr så tror jag det kommer fungera kanon för dig sen.
    Men inse att tv-tittandet fungerar inte som det gjorde för.

10. pefo
    Medlem Nivå 10
    Finns väl inget krav på att du måste skaffa något abonnemang om du bara vill se de fria marksända kanalerna. Däremot har du som uppgift att som köpare förvissa dig om att du köper rätt saker! Är man osäker frågar man i butiken. De vanligaste mottagartyperna just nu är satellit, marksänd digital och analogt och/eller digitalt via kabelnäten. Fiber och ADSL ökar. Så om du hävdar att du ska kunna gå in i en butik och välja vilken inspelare som helst och det bara ska fungera så tycker åtminsonde jag att du är ute på väldigt tunn is.

Det riktiga för dig att göra är att ta tillbaka varan till butiken och förklara ditt felköp och förvissa dig om att du byter ut inspelaren till en med de egenskaper du behöver.

11. C
    Medlem Nivå 7
    Det är alltså OK att ,citat:
    "Med den inbyggda TV tunrn kan du spela in ett TV program samtidigt som du ser på ett annat. Dessutom kan du använda s.k. timeslip för att inte missa ett pågående program om du skulle behöva att gå ifrån under pågående sändning".
    Detta fungerar alltså inte och är således falskt.
    Tror också att jag är "den värsta kund" som som TV nasaren kan tänka, eftersom jag avslöjar deras bluffrar!
    Klart att jag lämnar tillbaka spelaren och informerar till konsumentverket om denna pågående bluff.

12. F
    Medlem · Nivå 10
    Canuto: För Mig fungerar det utmärkt.. Men så sitter jag som flera miljoner andra gör i hus med Kabeltv. Vi har ett kombinerat Analogt/digitalt nät. Vissa kanaler går analogt i nätet dom behövs ingen box för medans andra måste ha box eftersom de är kodade och i digital form. Så visst gnäll du hur mycket du vill det är ingen skildnad på det du säger idag än för 1 år sen. Eftersom alla som har kört med parabol har haft samma problem som vi har fått iåmed analoga släckningen.

Så det känns som du inte riktigt vet vad du pratar om och gärna tolkar saker som du själv vill.
    Eftersom den text du citerar, finns inte en lögn i den.
    Men vi kan absolut plocka ner den i bitar,
    "Med den inbyggda TV tunern (Det har den som vilken videobandspelare som hellst. Dock analog eftersom det står inte spec att det är digital. Då måste man förutse att det är en analog)
    kan du spela in ett TV program samtidigt som du ser på ett annat. Dessutom kan du använda s.k. timeslip för att inte missa ett pågående program om du skulle behöva att gå ifrån under pågående sändning". (Jajamen sålänge du på något sätt får in en analog antennsignal kan du göra detta.)

Avslöjar man nasarnas bluffar så råkar man inte ut för att saker å ting inte fungerar med varandra. Så enkelt är det.
    Går jag å köper en TV på siba, onoff eller liknande så vet jag redan innan vilken tv jag skall ha, vad den har för funktioner och vad den kan klara av. Finns inte ett säljsnack som fungerar på mig. Och även därför jag aldrig någonsin köper en "tilläggs försäkring" heller För börja med att läs det finstilta, dessa försäkringar täcker inte på långa vägar allt som de säger å framförallt inte på de sätt som de vill framställas att göra.

Så skall man summera det du skriver så låter det som om du inte har förstått vad nasaren har sakt till dig u butik och således blivigt blåst. Och nu är du frustrerad över att det inte fungerade som du blev lovad.

Så Byt in skiten, köp en som klarar det du vill. Lär garanterat bli dyrare men du kommer fortfarande bara kunna spela in från antingen en fri kanal och titta på en kodad, eller spela in från en kodad och titta på en annan fri kanal eller spela in från en fri och titta på en annan fri.

13. C
    Medlem Nivå 7
    Visst är det skillnad idag och för ett år sedan.
    För ett år sedan fungerade apparaten som man lovade och som man fortfarande lovar idag, men vilket den ju inte gör.
    Men det finns tydligen de som accepterar detta. En profesionell och serös handlare informerar naturligtvis köparen om fakta.
    Dessutom är jag inte ett dugg frustrerad, bara arg på oseriösa försäljare som i många fall vet mycket lite om de produkter de säljer..
    Givetvis lämnar jag tillbaka den, inga som helst problem. Det är ju liksom inte det som är problemet, vilket förhoppningsvis är förstått. Blir det dyrare med en som håller specifikationen, spelar det ingen roll.
    Dessutom:
    "men du kommer fortfarande bara kunna spela in från antingen en fri kanal och titta på en kodad, eller spela in från en kodad och titta på en annan fri kanal eller spela in från en fri och titta på en annan fri."
    Javisst, det är ju precis det jag vill, finns det fler alternativ ?

14. F
    Medlem · Nivå 10
    Grejerna fungerar Fortfarande som de är utlovade. Att man fortarade säljer grejer som bara fungerar med analoga nät beror på att det digitala är Nytt det tar alltid tid innen ett teknikskifte sker. De finns fortfarande en marknad för sakerna eftersom miljontals fortfarande använder dessa. Men på dig verkar det som om dom saker du vill ha skall finnas direkt. Och helt ärligt vem tror att man går från en stor elektronik-kedja utan att bli blåst? Att gå in på ett sådant ställe å tro att man ska få experthjälp av personal som kan sina saker de e ju lite som att tro att varje trisslott som säljs har en vinst på 1000000. Vill man ha ärliga och kunniga svar går man till mindre butiker som lever på återkommande kunder. Där personalen brinner för sitt jobb å inte jagar kickback penger från försäkringar.

Och ja det finns fler alternativ. Spela in från 2 kodade kanaler och titta på en 3e..
    Sen finns det lösningar med att titta på vilken kanal du vill på vilken tv du vill med bara en box. Hur tänker jag inte ens gå in på då det inte är tillåtet att diskutera den lösningen här.

15. O
    Medlem Nivå 9
    Beroende på var du köpt den så är det ju mycket möjligt att du kan lämna tillbaka den om du är missnöjd.

Men, med ditt resonemang, att en tv-inspelare måste ha stöd för DVB-T för att fungera, menar du också att det ska vara förbjudet att sälja TV-apparater som inte kan ta in DVB-T (utan som kräver digital-box) utan att explicit skriva ut att det behövs en extra box till för att titta på digital-TV? De "fungerar" ju inte med ditt sett att se det hela på, eftersom man med den inbyggda tv-tunern inte kan ta in digital-TV.