Byggahus.se

Installation DSC larm

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har kopplat in en rökvarnare DSC FSA-410 till mitt befintliga larm, Power 832/PC5015. För att en ny sektion skall fungera krävs enligt installationsanvisningen att denna programmeras. Jag har kopplat in rökvarnaren på sektion 6 och vill att sektionen skall fungera som en ”Brandsektion, standard” vilket enligt anvisningen är talet 08. Jag programmerade därför enligt följande : [*] [8][Installatörskod][001][06][08]. Detta fungerade dock inte utan ställde till det hela på andra olika sätt. Är det någon som vet hur man programmerar med sekvenser, sektioner, sektionstyper och liknande.

2. E
    Medlem Nivå 12
    okej, jag tror jag vet vilket fel du gör.
    När du ska ändra i en sekvens, så måste du trycka alla siffror i en sekvens.

du ska trycka.

[*] [8] [installatörskod] [001] [01][04][03][03][03][08][03][03] sedan [#]

[*] [8] [installatörskod] =för att komma in i programmeringsläge

[001] =för att ändra i sekvens 001 som är funktoner på sektion 1-8

[01] = för att ställa sektion 1 i "fördröjd sektion1"
    [04] = för att ställa sektion 2 i "passersekton"
    [03] = för att ställa sektion 3 i "direktlarmande sektion"
    osv... till
    [08] = för att ställa sektion 6 i "brandsektion,standard"

Varje gång du ska ändra parametrar för en sekvens måste du trycka alla siffror, tills det piper 4 gånger. (har för mig att det är 4 pip)

ex. sekvens 009 måste du trycka ex. [009] [18] [17] sedan kommer 4 pip.
    sekvens 009 beskriver vad dom programera bara utgångarna ska göra.

/Hoppas du fick lite hjälp.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Tack el_richard!

Nu fungerar allt som det ska.

Tänk vad lätt när man väl vet hur man skall göra, men varför står inte detta i installationsanvisningen.

4. E
    Medlem Nivå 12
    Ja du, dom som skriver bruksanvisningar tänkte sig nog inte för...

Första gången jag installerade ett DSC, då vart man lite frustrerad, står ingenstans hur man skall göra.....

Kul att man kunde hjälpa dig.

5. F
    Medlem · Nivå 10
    Är ju så att dessa larm är inte gjorda för en lekman utan för yrkesfolk, som går de kurser som man behöver alt lär sig av andra inom företaget. Men isåfall ska du va glad att du inte har att göra med Bosch. Där du har 2 manualer 1 för att programera och 1 för att förklara den första.