8 827 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Köpa LCD tv. Vad ska man tänka på?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har inte skaffat någon plattv ännu, men jag har ju sett att när jag på min gamla darorskärm (1280*1024) och då kunde jag ju inte se nån skillnad på en 720p film och en 1080p film (av förklarliga skäl), men nu när jag har en 1920*1200 skärm till datorn så ser man ju en väldig skillnad på dem, ser man 720p över hela skärmen så ser man ju att det inte är så hög upplösning, och kör man pixelmappat så ser det ju skarpt ut, men bara drygt hälften av bildytan täcks ju då.
jo men du måste räkna in avståndet till skärmen också. Självklart ser man skillnad med näsan i skärmen. Tidningen LjudochBild har i flera nummer illustrerat detta på ett bra vis, senast i senaste numret har jag för mig.Snailman skrev:Har inte skaffat någon plattv ännu, men jag har ju sett att när jag på min gamla darorskärm (1280*1024) och då kunde jag ju inte se nån skillnad på en 720p film och en 1080p film (av förklarliga skäl), men nu när jag har en 1920*1200 skärm till datorn så ser man ju en väldig skillnad på dem, ser man 720p över hela skärmen så ser man ju att det inte är så hög upplösning, och kör man pixelmappat så ser det ju skarpt ut, men bara drygt hälften av bildytan täcks ju då.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jo, jag är medveten om det, Ville bara påpeka att det är en oerhörd skillnad mellan 720p och 1080p, även om man inte ser den
(pga avståndet till skärmen)
Så jag hade väl närmast tänkt skaffa en projektor för att visa filmer, och de som klarar 1080 känns väl dyra fortfarande.
Hur tv bilden (pal upplösning alltså) blir struntar jag i, kastade ut tv:n för flera år sedan...
råkade i tiden sammanfalla med att alla betalkanaler bytte kodningssystem...
om jag skaffar lcd först, så ska den klara inte bara 1080i utan även 1080p (pixelmappat), så jag slipper koda om de filmer jag har. Har väl något hundratal filmer i 720 och 1080 format. tv:n bör oxå klara diverse olika frekvenser som tex 24 bilder per sekund.
Så jag hade väl närmast tänkt skaffa en projektor för att visa filmer, och de som klarar 1080 känns väl dyra fortfarande.
Hur tv bilden (pal upplösning alltså) blir struntar jag i, kastade ut tv:n för flera år sedan...
om jag skaffar lcd först, så ska den klara inte bara 1080i utan även 1080p (pixelmappat), så jag slipper koda om de filmer jag har. Har väl något hundratal filmer i 720 och 1080 format. tv:n bör oxå klara diverse olika frekvenser som tex 24 bilder per sekund.
Jag håller helt med. Skillnaden mellan 720p och 1080p är ju informationsmässigt avsevärt större än skillnaden mellan dvd-kvalitet och 720p.Snailman skrev:Jo, jag är medveten om det, Ville bara påpeka att det är en oerhörd skillnad mellan 720p och 1080p, även om man inte ser den(pga avståndet till skärmen)
Problemet med LCD och plasma apparater är att de flesta bara klarar uppdateringfrekvenser av jämna multipler av 30 (upp til 3 eller 4). Vilket gör att allt filmmaterial ser hackigt ut, video däremot blir bra. Nya apparater ska klara 120Hz som är en jämn multipel av både 30 och 24 vilket borde borga för ryckfri bild. Så det kan vara värt att vänta lite.
Många av de Blu-ray och HD spelare som finns idag konvererterar från 24 till 30 redan på utsignalen vilket gör att de alltid hackar. Skulle aldrig köpa en sån.
Sen kan man ju tycka att detta inte är något problem, men det får ju var och en avgöra.
Någon frågade om filmer från nätet blir bra på en Full-HD-skärm, svaret är ja, det blir kanon, men tänk på att en HD-film ligger på mellan 30-40GB.....
Många av de Blu-ray och HD spelare som finns idag konvererterar från 24 till 30 redan på utsignalen vilket gör att de alltid hackar. Skulle aldrig köpa en sån.
Sen kan man ju tycka att detta inte är något problem, men det får ju var och en avgöra.
Någon frågade om filmer från nätet blir bra på en Full-HD-skärm, svaret är ja, det blir kanon, men tänk på att en HD-film ligger på mellan 30-40GB.....
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
För dem som vill se själva så finns det här små snuttar att ladda ner (helt lagligt)
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx
finns både 720 och 1080
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx
finns både 720 och 1080
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Här finns en hel del aktuella filmer i 720p och 1080p. Helt lagligt också. 
http://www.apple.com/trailers/#section=justhd
http://www.apple.com/trailers/#section=justhd
Köpte själv billigaste 37" Andersson på NetOnNet och är fullständigt nöjd. En kompis tjej berömde bildern jämfört med deras "dyrtv".
Fjärren är usel pga att man måste rikta den noga mot TVn annars funkar den bra. Det och lite sega menyer är väl det som är mest ner annars är det en bra TV tycker jag. Vägg/bords-stativ medföljer vilket kapar kostnaden mot andra TVs.
Fjärren är usel pga att man måste rikta den noga mot TVn annars funkar den bra. Det och lite sega menyer är väl det som är mest ner annars är det en bra TV tycker jag. Vägg/bords-stativ medföljer vilket kapar kostnaden mot andra TVs.
Klicka här för att svara