Byggahus.se

Fotoutskrift i en viss storlek

1. G
    Medlem Nivå 8
    Hur skriver jag ut en bild i storlek 12x17cm? (Ska passa en ram)
    Jag brukar använda XP's egen bildvisare som är superenkel när man vill ha full A4 eller mindre fasta mått tex. 13x18, 10x15 och plånboksstora kort.

Men vilket program kan man använda för att få just 12x17?

Har scannat in ett fotografi som är ca. ett A4 stort, och resultatet blir jättebra vid utskrift, så jag vill alltså bara ha rätt storlek nu.

2. Rogz
    Medlem Nivå 2

Bildbehandling

Du kan alltid testa med gimp. Finns att hämta gratis på http://www.gimp.org

3. G
    Medlem Nivå 8
    Testar med en gång :)

4. D
    Medlem Nivå 3
    Jag brukat infoga bilden i Word, där kan man skriva in exakt storlek.
    Jag vet inte om detta försömmrar bilden men det funkar kannon i alla fall.

Emil

5. Rogz
    Medlem Nivå 2

Alla sätt är bra...

... brukar det ju heta.

Gimp ger dig fler möjligheter till redigering än du får i Word. Förutom att du kan skala bilden som du själv behagar kan du t.ex labba med upplösningen för att bättre passa din skrivare.

Därmed inte sagt att Word är en dålig lösning. Om du är nöjd med Word, fortsätt att använda det.

6. M
    Medlem Nivå 6
    Jag brukar köra all min beskärning i FastStone Image Viewer. Snabbt, litet och gratis. Där kan man ställa vilket förhållande man vill ha mellan bredd och höjd och sedan snabbt beskära ett stort antal bilder.
    För kontroll av utskriftsstorlek använder jag också Word efter det att jag beskurit till önskade proportioner.

/m

7. G
    Medlem Nivå 8
    Wordalternativet var ju väldigt bra måste jag säga, lätt att vrida bilden och få in två stycken på ett A4.
    En annan bra grej var ju att alla alternativ för att välja rätt slags fotopapper etc, ja allt som ingår i skrivarens drivrutin fanns med vid utskriftsalternativet sen.

Kanske det gör i Gimp också givetvis.

8. Kalleman
    Medlem Nivå 7
    Varför ett rent bildredigeringsprogram är att föredra är att man direkt kan se vad bildens upplösning blir efter att man har skalat om den. Inte så viktigt när man förminskar bilder men desto mer när man förstorar dem. Man bör eftertsträva att hålla upplösningen runt 300dpi för bästa resultat.

Att komma ihåg också är att man kan säga åt programmet att göra en bild på 5x8cm med 72dpi till t.ex. 50x80cm med upplösningen 300dpi, men att detta inte på något sätt förbättrar bildens kvalitet eller originalupplösning. Vad programmet gör är att det lägger till en massa pixlar med interpolerade värden mellan de pixlar som fanns från början, alltså programmet kan inte tillför detaljer som inte redan finns på bilden. Så tänk på hur många pixlar ni hade från början och låt det vara en gräns för hur stor den kan bli vid utskrift. Att lägga till pixlar förbättrar ej kvaliteten på bilden.

9. F
    Medlem Nivå 10
    Bäst resultat får man om man använder ett riktigt bildbehandlingsprogram, t ex Gimp eller Photoshop Elements. Vid omskalning av bilder till andra storlekar ska man använda "bikubisk" interpolering (går att välja i programmet).

Man ska välja dpi efter utskriftsmetoden. Om skrivaren har 200 dpi ska man alltså inte välja 300 dpi. Skickar man in bildfiler till fotolab bör man ta reda på vilken dpi de skriver ut i.

Efter att man skalat om bilden till rätt storlek och bestämt dpi bör man göra en skärpning med t ex Oskarp mask eller Smart sharpen för att få riktigt bra resultat. Om man bara skalar om i Word görs inte det och bilden blir därför alltid aningen suddig.

10. Kalleman
    Medlem Nivå 7
    Här kan man se skillnaden mellan att enbart förstora bilden 500% och att förstora 500% med bikubisk interpolering. Skillnaden blir som synes mindre "pixlig" på den interpolerade men den blir inte skarpare vilket var min poäng i förra inlägget. Den interpolerade har även smart sharpen filter.

300dpi är, tycker jag, ett bra riktvärde att ha i huvudet för att få bilder i så hög utskriftskvalitet som möjligt på en skrivare. De flesta skrivare har 300dpi som inställning för "fotoutskrift" eller "högsta" kvalitet. Sedan är det klart att man ska ställa in allt i förhållande till skrivaren också. Gå från RGB till CMYK t.ex. och kontrollera färgerna i bilden. Man kan ställa in skärmens färgåtergivning i förhållande till skrivaren också, men det kanske är lite overkill för den vanliga dödlige.

11. G
    Medlem Nivå 8
    Om jag har ett färgfoto i A4 storlek som jag vill scanna in, förminska till 10x15 och skriva ut:
    Hur ska jag välja att scanna in den från början? 200dpi, 300dpi? Programmet kan "bara" scanna in i jpeg och tiff, då är väl tiff att föredra?

12. F
    Medlem Nivå 10
    Det är bäst att scanna i så hög upplösning som möjligt och sedan förminska i datorn. Tiff är bättre men jpeg med högsta kvalitet är i praktiken lika bra.

13. Kalleman
    Medlem Nivå 7
    Problemet med jpeg är att den komprimerar bilden barje gång man sparar den, vilket innebär att man förlorar data som inte går att återfå. Även om du bara roterar bilden och sedan sparar den så har du försämrat kvaliteten. Även jpeg med högsta kvalitet försämrar kvaliteten på bilden. Bättre är att spara en masterkopia som TIF och att sedan spara jpeg kopior från den om man behöver. TIF-formatet innehåller så mycket information som möjligt vilket är bra, men tar kanske upp till 10 ggr så mycket plats.

Det går även att komprimera TIF, skillnaden är att ingen information går förlorad men detta sker till priset att bilden inte går att komprimera lika mycket som med jpeg-komprimering.