Byggahus.se

Diktafon / musikinspelare mp3-format

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hej, detta känns lite offtopic, det har alltså inte så väldigt mycket med hus att göra, men jag tänker att det kan finnas någon här som kan ge mig ett tips.

Det jag söker är alltså en typ diktafon som kan spela in tal eller musik via mic.
    Många mp3-spelare har denna funktion, men de flesta (alla?) verkar bara spela in wav-ljud i låg sample-rate dvs rätt risig ljudkvalite för allt utom rent tal.

Det jag söker ska alltså helst spela in ett bättre frekvensomfång, det behöver väl inte nå 20kHz, men bättre än 3kHz som jag tror de mp3-spelare jag kollat har som gräns.
    Sen vill jag dessutom att den spelar in ljudet direkt till mp3.
    Valbart spela in tal / musik känns som ett extra plus.
    Mikrofoningång känns också som ett plus.
    Portabel ska den givetvis vara, helst inte större än ett cigarettpaket eller så ...

Priset? Jag är inte superpriskänslig, visst, inte hur mycket som helst. Men jag inser att jag söker en smal produkt, och då får man ofta betala lite mer.

ps. Jag kom på varför frågan platsar på forumet.
    Bra att ha igång när man pratar med hantverkarna och kommer överens om priset och utförandet ....
    :D :rolleyes:

2. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Att du inte hittar någon som spelar in direkt till mp3 kan bero på licenskostnader. Fraunhofer är inte sena på att skinna företag som vill använda deras produkt.
    Annars finns det riktigt bra mickar till Apples iPod. Griffins iTalk Pro kostar 500:- och spelar in i 16-bit/44,1kHzn stereo. Även med extern mic.

3. TCM
    Medlem Nivå 3
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu måste jag svara, det är väl ohövligt annars om inte annat... ;)

Jag har börjat kolla lite på tipsen, tack förresten.

Johan, den lösningen fixar allt jag önskar förutom att det inte blir mp3 direkt. Det går givetvis enkelt att koda om senare. Det är väl mest inspelningstiden som jag varit oroad att den blir lidande. Men nuförtiden får man ju många GB för nästan inga pengar alls, så jag är beredd att tänka om.

TCM, tack för de bra länkarna, nu måste jag börja kolla upp lite produkter. :surprised: