1 649 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Uppgradera gammalt Tv nät till data nätverk?!
I huset har vi ett gammalt Tv nät, med uttag i nästan alla rum, som alla andra har vi ju digitaltv och detta nät är i dag helt överflödigt. Har därför funderingar på huruvida det går att uppgradera detta Tv nät till Datanätverk? Förr i tiden gick ju de flesta datanät på Coax kabel.
Konfigurationen ser ut som följer, vid en central kopplingspunkt sitter idag en antennförstärkare som tidigare var kobblad från en Tv antenn, från denna förstärkare går det sedan kablar ut till 6-7 punkter i huset. Teoretiskt borde det alltså gå att byta ut antenn förstärkaren till nånsorts data hub och sedan byta ut antennuttagen i varje rum mot RJ45 uttag som går på coax, eller ha en omkopplare mellan atenn uttaget och datan?! Är detta möjligt? Skulle en 20 år gammal antenn kabel rent hypotetiskt klara datatrafik med dagens krav?
Tacksam för hjälp...
Konfigurationen ser ut som följer, vid en central kopplingspunkt sitter idag en antennförstärkare som tidigare var kobblad från en Tv antenn, från denna förstärkare går det sedan kablar ut till 6-7 punkter i huset. Teoretiskt borde det alltså gå att byta ut antenn förstärkaren till nånsorts data hub och sedan byta ut antennuttagen i varje rum mot RJ45 uttag som går på coax, eller ha en omkopplare mellan atenn uttaget och datan?! Är detta möjligt? Skulle en 20 år gammal antenn kabel rent hypotetiskt klara datatrafik med dagens krav?
Tacksam för hjälp...
Det vore lite att svarva egna trähjul när man fått punka på cykeln 
Jag skulle säga att det inte ens är värt besväret för att skicka data i ett nätverk på det sättet, det är ingen vanlig hub, switch eller nätverkskort.
Att låta eländet ligga kvar i väggen och köra trådlöst draft-N nätverk eller riva ut gammal kabel och dra ny nätverkskabel för att få gigalan.
Jag skulle säga att det inte ens är värt besväret för att skicka data i ett nätverk på det sättet, det är ingen vanlig hub, switch eller nätverkskort.
Att låta eländet ligga kvar i väggen och köra trådlöst draft-N nätverk eller riva ut gammal kabel och dra ny nätverkskabel för att få gigalan.
Koaxnäten har en impedans på 50 ohm, din antennkabel har 75, så nej det kommer inte funka. Dessutom så var koaxnäten kopplade i serie eller ring. Om du ändå trotsar alla råd du kommer få här, har tid, lust och pengar så kan du ju aktivera nätet för returtrafik. Då får du ett nät som är otroligt mycket sämre och dyrare än om du tar bort koaxkabeln och stoppar i TP-kablage istället 
Det finns faktiskt datakablage på 75 ohm och man kan köra koax i hubstruktur men..... Nä, Skulle man ens lyckas få tag i prylarna idag så blir det max 10Mbit och det blir troligen till priser som gör att du kan leja nån att bygga om till TP nät och ändå få pengar över till julskinkan
Tack för alla svar. Om jag ens besvärar mig, så blir det nog ovanstående. Kabeln ligger så vitt jag kan se inte i några rör, utan löst under golvet. Erfarenheterna säger att det lär fastna både här och där om man försöker sig på bedriften att dra ny kabel. Men man kanske kan prova nånstans och avgöra vilka möjligheter man har.thewolf skrev:
/R
Klicka här för att svara