Har funderat på en mediamaskin för 1080p till TV'n. Sneglat på Popcorn Hour c-200 och Tvix. Men jag vill surfa också, och då ligger en ps3 eller xbox bra till.

Nu har jag hittat en mini-pc vid namn fit-PC2 som är stor som 3 cd-skivor. Klarar Windows 7, XP och linux. Det sitter en atom Z530 processor i den och 1 gb minne. Nackdelen är ljudet som ansluts med en 3,5 mm plugg.
http://www.fit-pc.se/fit-pc2.html

Nu är en ny modell på gång under namnet fit-PC2i med 2 gb minne och 5.1 Channels S/PDIF ljud. Den släpps i januari 2010. Det blir nog att vänta på den.

CPU: Intel Atom Z5xx 1.1 GHz to 2 GHz
Chipset: Intel US15W SCH
Memory: 1 GB DDR2-533 on-board (Optional 2 GB)
Storage: Internal bay for 2.5? SATA HDD, miniSD socket, On-board 4 GB Flash (optional)
Display & Graphics: Intel GMA500, DVI Digital output up to 1920 x 1200
Audio: Line-out, line-in, mic, 5.1 Channels S/PDIF
Networking: 2x 1000 BaseT Ethernet, 802.11b/g WLAN
USB: 4 USB 2.0 High Speed ports
Serial: RS232 full UART
Operating Systems: Windows Server, Windows 7, Windows XP, Ubuntu Linux
Mechanical and Environmental
Case: 100% aluminum die-cast body
Dimensions: 101 x 115 x 27mm / 4? x 4.5? x 1.05?
Weight : 370 grams / 13 ounces – including hard disk
Operating Temperature: 0 – 45 deg C with hard disk, 0 – 70 deg C with SSD
Power: 12V single supply, 8-15V tolerant
Power Consumption: 6W at low CPU load, 8W at full CPU load, <1W at standby
Availability
fit-PC2i will be available in Jan. 2010
Är det någon som har erfarenhet av den nuvarande modellen?

Redigerat:
Har bara sett den på Engadget, skulle vara intressant som lekburk för någon *nix dist. Som htpc tror jag att den är för klen, GMA500 tillsammans med en singel-core Z5xx cpu har inte tillräckligt med pulver.

Du har väl sett maskiner som Aspire Revo (går att köpa för cirka 2kkr ink frakt på e-bay, finns trådar med länkar på minhembio), Asrock Ion och Sydney Point of View?

Lägg lite mer pengar om du vill ha en HTPC, tänk på att det är lättare att få en lite större dator tyst.

Det är helt sant att går man upp i storlek får man mer pang för mindre pengar. Men storleken tilltalar mig. Och jag vill inte ha en Asrock Ion eller liknande maskin på väggen. Däremot ser Aspire Revo tilltalande ut.

Det bli nog en hel del surfande och nån film ibland. Sen kan man ju lätt att lägga in olika applikationer som torrentclient, och kanske köra svtplay och voddler. Blir väl att skaffa en blu-ray spelare med tiden. Tröttnar man så är den smidig att ha som köks-pc.

Att den sedan bara drar 6-8 watt är ingen nackdel.

Apple Mac mini är både snygg och klarar både hårdvaru- och mjukvarukraven. Enklaste modellen räcker.

Johan Gunverth skrev:
Apple Mac mini är både snygg och klarar både hårdvaru- och mjukvarukraven. Enklaste modellen räcker.
Nu är jag ingen vän av Apple, men den här ser faktiskt riktigt trevlig ut. Dock saknar den blu-ray spelare och bara analog 3,5 mm ljud-kontakt.

Edit: Ser att det går att köpa en pirat blu-ray spelare till den. Dock krävs windows i burken eftersom inte mac os har stöd för blu-ray.

Redigerat:
Snorunge skrev:
Nu är jag ingen vän av Apple, men den här ser faktiskt riktigt trevlig ut. Dock saknar den blu-ray spelare och bara analog 3,5 mm ljud-kontakt.

Edit: Ser att det går att köpa en pirat blu-ray spelare till den. Dock krävs windows i burken eftersom inte mac os har stöd för blu-ray.
Det finns digital utgång på minin. Den ska dra 14w i idle-läget.

Jag är väl partisk eftersom jag säljer Apples prylar, men minst hälften av mac mini går till personer som skall ha den till HTPC. Flera av dem kör dessutom någon Windows- eller Linux-variant på den.
Det finns också optisk digital utgång i 3,5mm-jacket. Med enkla övergångar även HDMI via DVI eller DisplayPort-utgången.

Fysisk distribution av media är redan dött. H.264 via Internet är framtiden. Digital-TV blir med h.264 från 2015. Idag bär man hem en skiva, rippar den och spelar via en mediapelare. Varför måste jag köpa via fysiskt media?
Dessutom vägrar Apple att inkludera BluRay-stöd i kerneln vilket filmbolagen kräver innan Apple får några nycklar till spelaren. Dödläge.

Redigerat:
Efter lite funderande blev det en mini mac. Köpte den på Tradera. Får man bara trycka in ett Bill OS så blir det nog dator av den också. :)

Redigerat:
Snorunge skrev:
E...Får man bara trycka in ett Bill OS så blir det nog dator av den också. :)
Fy skäms! ;)

Du kan också köra Boot Camp (inbyggt i Mac OS X) så har du båda möjligheterna, men ej samtidigt.

Lycka till!

Bygg in datorn i TV-bänken? Så slipper du se den =)

Själv byggde även in en 19" touch screen så jag kan använda TV-bänken som jukebox m.m. när TVn är avstängd.

bootroos skrev:
Bygg in datorn i TV-bänken? Så slipper du se den =)

Själv byggde även in en 19" touch screen så jag kan använda TV-bänken som jukebox m.m. när TVn är avstängd.
Vill inte ha en TV-bänk. Ska bara ha en liten hylla att sätta mina små maskiner på.

TV'n och högtalaren ska sitta på väggen. Bara subben står på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.