2 634 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
HTPC i en fit-PC2 mini PC ?
Har funderat på en mediamaskin för 1080p till TV'n. Sneglat på Popcorn Hour c-200 och Tvix. Men jag vill surfa också, och då ligger en ps3 eller xbox bra till.
Nu har jag hittat en mini-pc vid namn fit-PC2 som är stor som 3 cd-skivor. Klarar Windows 7, XP och linux. Det sitter en atom Z530 processor i den och 1 gb minne. Nackdelen är ljudet som ansluts med en 3,5 mm plugg.
http://www.fit-pc.se/fit-pc2.html
Nu är en ny modell på gång under namnet fit-PC2i med 2 gb minne och 5.1 Channels S/PDIF ljud. Den släpps i januari 2010. Det blir nog att vänta på den.
Nu har jag hittat en mini-pc vid namn fit-PC2 som är stor som 3 cd-skivor. Klarar Windows 7, XP och linux. Det sitter en atom Z530 processor i den och 1 gb minne. Nackdelen är ljudet som ansluts med en 3,5 mm plugg.
http://www.fit-pc.se/fit-pc2.html
Nu är en ny modell på gång under namnet fit-PC2i med 2 gb minne och 5.1 Channels S/PDIF ljud. Den släpps i januari 2010. Det blir nog att vänta på den.
Är det någon som har erfarenhet av den nuvarande modellen?CPU: Intel Atom Z5xx 1.1 GHz to 2 GHz
Chipset: Intel US15W SCH
Memory: 1 GB DDR2-533 on-board (Optional 2 GB)
Storage: Internal bay for 2.5? SATA HDD, miniSD socket, On-board 4 GB Flash (optional)
Display & Graphics: Intel GMA500, DVI Digital output up to 1920 x 1200
Audio: Line-out, line-in, mic, 5.1 Channels S/PDIF
Networking: 2x 1000 BaseT Ethernet, 802.11b/g WLAN
USB: 4 USB 2.0 High Speed ports
Serial: RS232 full UART
Operating Systems: Windows Server, Windows 7, Windows XP, Ubuntu Linux
Mechanical and Environmental
Case: 100% aluminum die-cast body
Dimensions: 101 x 115 x 27mm / 4? x 4.5? x 1.05?
Weight : 370 grams / 13 ounces – including hard disk
Operating Temperature: 0 – 45 deg C with hard disk, 0 – 70 deg C with SSD
Power: 12V single supply, 8-15V tolerant
Power Consumption: 6W at low CPU load, 8W at full CPU load, <1W at standby
Availability
fit-PC2i will be available in Jan. 2010
Redigerat:
Har bara sett den på Engadget, skulle vara intressant som lekburk för någon *nix dist. Som htpc tror jag att den är för klen, GMA500 tillsammans med en singel-core Z5xx cpu har inte tillräckligt med pulver.
Du har väl sett maskiner som Aspire Revo (går att köpa för cirka 2kkr ink frakt på e-bay, finns trådar med länkar på minhembio), Asrock Ion och Sydney Point of View?
Du har väl sett maskiner som Aspire Revo (går att köpa för cirka 2kkr ink frakt på e-bay, finns trådar med länkar på minhembio), Asrock Ion och Sydney Point of View?
Det är helt sant att går man upp i storlek får man mer pang för mindre pengar. Men storleken tilltalar mig. Och jag vill inte ha en Asrock Ion eller liknande maskin på väggen. Däremot ser Aspire Revo tilltalande ut.
Det bli nog en hel del surfande och nån film ibland. Sen kan man ju lätt att lägga in olika applikationer som torrentclient, och kanske köra svtplay och voddler. Blir väl att skaffa en blu-ray spelare med tiden. Tröttnar man så är den smidig att ha som köks-pc.
Att den sedan bara drar 6-8 watt är ingen nackdel.
Det bli nog en hel del surfande och nån film ibland. Sen kan man ju lätt att lägga in olika applikationer som torrentclient, och kanske köra svtplay och voddler. Blir väl att skaffa en blu-ray spelare med tiden. Tröttnar man så är den smidig att ha som köks-pc.
Att den sedan bara drar 6-8 watt är ingen nackdel.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Apple Mac mini är både snygg och klarar både hårdvaru- och mjukvarukraven. Enklaste modellen räcker.
Nu är jag ingen vän av Apple, men den här ser faktiskt riktigt trevlig ut. Dock saknar den blu-ray spelare och bara analog 3,5 mm ljud-kontakt.Johan Gunverth skrev:
Edit: Ser att det går att köpa en pirat blu-ray spelare till den. Dock krävs windows i burken eftersom inte mac os har stöd för blu-ray.
Redigerat:
Det finns digital utgång på minin. Den ska dra 14w i idle-läget.Snorunge skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Jag är väl partisk eftersom jag säljer Apples prylar, men minst hälften av mac mini går till personer som skall ha den till HTPC. Flera av dem kör dessutom någon Windows- eller Linux-variant på den.
Det finns också optisk digital utgång i 3,5mm-jacket. Med enkla övergångar även HDMI via DVI eller DisplayPort-utgången.
Fysisk distribution av media är redan dött. H.264 via Internet är framtiden. Digital-TV blir med h.264 från 2015. Idag bär man hem en skiva, rippar den och spelar via en mediapelare. Varför måste jag köpa via fysiskt media?
Dessutom vägrar Apple att inkludera BluRay-stöd i kerneln vilket filmbolagen kräver innan Apple får några nycklar till spelaren. Dödläge.
Det finns också optisk digital utgång i 3,5mm-jacket. Med enkla övergångar även HDMI via DVI eller DisplayPort-utgången.
Fysisk distribution av media är redan dött. H.264 via Internet är framtiden. Digital-TV blir med h.264 från 2015. Idag bär man hem en skiva, rippar den och spelar via en mediapelare. Varför måste jag köpa via fysiskt media?
Dessutom vägrar Apple att inkludera BluRay-stöd i kerneln vilket filmbolagen kräver innan Apple får några nycklar till spelaren. Dödläge.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Vill inte ha en TV-bänk. Ska bara ha en liten hylla att sätta mina små maskiner på.bootroos skrev:
TV'n och högtalaren ska sitta på väggen. Bara subben står på golvet.
Klicka här för att svara