Hej på er! Jag har sökt på forumet och funnit mycket intressant information. Har dock ett par frågor jag inte hittade några (definitiva) svar på, hoppas att kunna få svar på dem med :)

Investerade för ett tag sen i ett PC1616-LEDkit med 18 magnetbrytare, tre fyrtrådsrökdetektorer, en siren/blixtljus och en extra LED-map.

De 18 magnetbrytarna skall fördelas på samtliga öppningsbara fönster och dörrar i huset, målet är alltså ett skalskydd som man alltid kan ha på. En map skall sitta vid ytterdörren och en i garaget. Har även funderat på att investera i en LCD-variant att montera på övervåningen där vi mest vistas för att det skall bli lättare att få information om vad som hänt, när det händer(räknar med att det händer på natten).. Huvudenheten skall sitta i en garderob i sovrummet och via hålkälslister och väggar skall EKKX dras till varje enhet/detektor. (Se bild nedan)

Efter att ha läst bra inlägg på forumet hade jag tänkt mig att seriekoppla brytarna vid huvudenheten, dvs ett trådpar in i magnetbrytarna och ett par ut för att sedan seriekoppla vid huvudenheten. Här kommer vi till fråga ett:
1. Skall de två balanseringsresistorerna då sitta på sista magnetbrytaren i kedjan?

Har även läst att man ska/bör(?) inte ha fler än 3 enheter per sektion om man skall koppla dubbelbalanserat - vilket jag tänkt. (Så här i efterhand borde jag köpt en större huvudenhet direkt)
2. Behöver jag då ett expansionskort iom att de tre rökdetektorerna tar upp tre sektioner(vill veta exakt var det brinner om det skulle uppstå) och då hamnar vi ju på 6 magnetbrytare per map och kvarvarande sektion.. Det kostar ju inte mycket via alarmsystemsstore och jag tror på att göra jobbigt och rätt än att ångra sig i 25 år.. Man vill ju ha det någorlunda lättfelsökt.
[Edit:] Om jag nu skall investera i ett expansionskort, behöver jag extra strömförsörjning till systemet?

3. Som synes på bilden har jag även två fönster som inte är öppningsbara, dessa tänkte jag inte på som fönster när jag beställde sakerna men har däremot funderat lite på dem nu på sistone - kanske värt att investera ett par kronor i trådbundna glaskrossensorer där?

4. En generell larmfråga, eller? Om jag förstått detta rätt stödjer 1616 sex zoner/sektioner och två larmområden. Innebär detta att sektionerna tilldelas en av de två områdena? T.ex. har jag tänkt mig följande uppdelning (ungefär). Vad tror ni?
[ sektion , larmområde]
- rökdetektor 1, ovanvåning
- rökdetektor 2, markvåning
- rökdetektor 3, markvåning
- magnetbrytare, markvåning
- magnetbrytare, markvåning
- magnetbrytare, ovanvåning

5. En annan sak jag tänkt lite löst på är att köpa en MAP med trådlös nod i, RFK5500 tex. Tanken är då att sätta en trådlös magnetbrytare i varje förråd också. Nackdelen är att det är mellan 20-40m mellan huset och förråden, åt olika håll..

Hoppas ni har några tankar och råd att komma med, allt välkomnas ;) Tack för mycket information hittills!

• hus.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För det första. 1616 klarar 16 sektioner + 16 trådlösa. totalt 32 sektioner om man så önskar. Men bara 6 sektioner i grundutförande. Vill man ha fler sektioner måste man kompletera med ett sektionskort.
Men annars är det rätt med 2 områden

Som jag trodde då. Lika bra med ett expansionskort om jag tolkar dig rätt? För att få ned antalet sektioner och underlätta felsökning och larmning..

helt korrekt.. eftersom som du tänker ha såpass mycket på din central är det att föredra att använda den såpass mycket den tillåtet, men säg att du sparar 1-2 sektioner för framtiden. mindre saker per sektion underlättar felsökningen framöver.

Kloka ord, då verkar det som om det blir en expansion ändå. Synd att jag inte tog reda på detta INNAN jag handlade... för roligt med leksaker ;)

Är det rätt uppfattat att en map tar upp en sektion, sedan kan man koppla tre magnetbrytare till varje map? Är det för mycket med tre mapar på ett sådant system? Skulle kunna spara in en i garaget egentligen men jag vill ( i efterhand såklart) gärna ha en lcd-map för att lättare programmera..

Är det något mer jag behöver beställa om jag skall köpa expansion? Köper isf monteringsskåpet också som det länkats till i flera trådar, behöver jag mer strömförsörjning(köper isf i sverige)?

Kom på en sak till, kan jag sätta expansionskortet externt någon annanstans i huset där det lämpligen finns många brytare, på undervåningen t.ex?

nja. I Mapen kan du koppla en såkallad mapsektion, igentligen att du flyttar ut inkopplingspunkten till dörren. ett sätt att spara kabel på. Men i ditt fall så köper du ett expantionskort med 8 sektioner, då får du 6+8 i centralen. sen har du möjlighet att koppla in 2 extra via maparna som du sätter upp.

Och helt rätt uppfattat, exp-kortet måste inte sitta i centalen, det kräver enbart 4 trådar för spänning och com. Så visst för att minimera kabeldragning så sätter du detta på ett mer lämpligt ställe än just i centalen.

sri skrev:
5. En annan sak jag tänkt lite löst på är att köpa en MAP med trådlös nod i, RFK5500 tex. Tanken är då att sätta en trådlös magnetbrytare i varje förråd också. Nackdelen är att det är mellan 20-40m mellan huset och förråden, åt olika håll..
Svårt att svara på då varje plats är unik.
Hur ser terrängen ut mellan huset och förråden, bergknallar, träd?
Ute på landet så har vi trådlöst ut till gäststugan ca 30-40m bort. Radiomodulen sitter på bottenvåningen på gaveln bort från gäststugan d.v.s. radiosignalerna får gå igenom hela huset (10m timmerhus) inkl skorstensstock sedan vidare (fri terräng) till och igenom gäststugan.
Har aldrig haft några problem med störningar eller för svag signal.

Det enda problemet jag upplever med trådlöst i en gäststuga/förråd är att det blir många batteribyten på vinterhalvåret. Vi har inte stugan uppvärmd. Brukar få byta batterier ca 2ggr på en vinter.

nja. I Mapen kan du koppla en såkallad mapsektion, igentligen att du flyttar ut inkopplingspunkten till dörren. ett sätt att spara kabel på. Men i ditt fall så köper du ett expantionskort med 8 sektioner, då får du 6+8 i centralen. sen har du möjlighet att koppla in 2 extra via maparna som du sätter upp.
Jag är nog väldigt trög men förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att det då i praktiken blir 6+8 "fysiska" sektioner och 2 "virtuella" eller vad man ska säga? Tar inte map:arna upp en sektion var? :confused: :rolleyes:

Och helt rätt uppfattat, exp-kortet måste inte sitta i centalen, det kräver enbart 4 trådar för spänning och com. Så visst för att minimera kabeldragning så sätter du detta på ett mer lämpligt ställe än just i centalen.
Hur sätter man det om man vill ha det i centralen? I "dörren"?

Svårt att svara på då varje plats är unik.
Hur ser terrängen ut mellan huset och förråden, bergknallar, träd?
Ute på landet så har vi trådlöst ut till gäststugan ca 30-40m bort. Radiomodulen sitter på bottenvåningen på gaveln bort från gäststugan d.v.s. radiosignalerna får gå igenom hela huset (10m timmerhus) inkl skorstensstock sedan vidare (fri terräng) till och igenom gäststugan.
Har aldrig haft några problem med störningar eller för svag signal.

Det enda problemet jag upplever med trådlöst i en gäststuga/förråd är att det blir många batteribyten på vinterhalvåret. Vi har inte stugan uppvärmd. Brukar få byta batterier ca 2ggr på en vinter.
Nja mellan hur och förråd är det rent, ena förrådet ligger visserligen högre upp (souterräng) än markplan på huset, men inget mellan mer än ca 30m luft åt vardera håll.

Jag insåg även att jag har två stängda fönster som inte är skyddade, det finns ju en glaskrossdetektor på alarmsystemsstore men den är akustisk och jag vill gärna kunna vara hemma och tappa ett glas utan att skrämma slag på mig själv och grannarna... finns någon som hanterar vibrationer istället?

Så som det ser ut nu är inköpslistan följande;
- PK/RFK5500
- expansionskort 5108
- <glaskrossdetektorer>

1. Precis, 6 sektioner på moderkortet + 1 sektion per MAP. En MAP tar ingen sektionsplats, utan kopplas in på DATAKOM.

2. Sektionskortet (expansionskort) kan med fördel placeras i centralkapslingen, finns små fina hål bl.a. i sidan på kapslingen för att fästa kortet i.

3. Låter som om det trådlösa bör fungera. I värsta fall så kan man sätta in ett PC5320 kort, vilket möjliggör att man kan ha flera radiokort.

4. Det är inte helt lätt att lösa ut en akgd av misstag. Har aldrig lyckats med det på alla år trots att både det ena och det andra har farit i golvet. Tycker inte att det är något du ska bekymra dig över.

• Gilla
Krk
  • Laddar…
sri skrev:
Jag är nog väldigt trög men förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att det då i praktiken blir 6+8 "fysiska" sektioner och 2 "virtuella" eller vad man ska säga? Tar inte map:arna upp en sektion var? :confused: :rolleyes:

Hur sätter man det om man vill ha det i centralen? I "dörren"?
Mapperna tar inte upp en sektion i normala fall. Men väljer du att koppla in Map-sektionen så måste du tilldela denna sektion ett nummer. Men eftersom centralen "bara" har 6 sektioner som standard utan exp-kort så har du 2 sektioner som går att tilldela mapsektioner utan att du "förlorar" några fysiska i centralen eller exp-kortet.

Mapparna samt exp-kortet kopplar man på Com-bussen.
Sen kopplingsmässigt kan du göra såhär,
Central -------- Exp-kort-------------Map
|
----------------Map

------ = busskabel

Så rent konkret så kan du sätta exp-kortet i en låda någonsans i närheten av en map. sen gå från den lådan med 4 tråd ner till mappen.

Aha ok! :)

En orelaterad fråga; vad är skillnaden mellan programmerbar (5500) och ickeprogrammerbar(5501) map? Kan man inte döpa om sina sektioner? Är det enda skillnaden?

Edit: Och hur gör jag med LED-map:arna, de har ju bara 8 sektioner, kan de informera om mer än så?

Edit2: Nu när jag har 17st MK440 hemma blev jag såklart nyfiken och intresserad av infällda kontakter typ http://www.acist.se/Shop/Index.php?iId=614&sReferal=Shoppinghuset, hur monteras de? Borrar man ett hål och skruvar i dem som en skruv? Kan de dubbelbalanseras även fast de redan har kabel, känns som att balanseringen inte blir helt hundra då?

Redigerat:
Ingen med tips om hur man gör med LED-mapparnas 8 sektioner? :)

LED-map:en kan bara visa sektion 1-8.
Har aldrig själv provat med en LED8-map i ett större system.

Eventuellt så skulle du kunna placera LEDmap i garaget, programmera det som ett eget område och dedikera sektion 1-8 för det området.
Någon annan som provat just detta?

Har dragit kabel på undervåningen nu och monterade magnetbrytare för garagefönster och garageport igår.

Började titta även på rökdetektorn (FSA-410) och i kopplingsschemat visades det hur man seriekopplar flera detektorer. Inga problem för det ska jag inte göra, jag har tänkt sätta varje rökdetektor (3st) på en dedikerad sektion för att veta exakt var det brinner och isf kunna jaga på med brandsläckare om möjlighet finns..

Dessutom hade de i kopplingsschemat en modul "RM-2" i slutet på kedjan men jag kunde inte hitta någon information om vad det var för något ? Antog att det är den externa LED:en det skrivs om som tillval (den var streckad, inte heldragen) men jag fick aldrig klart för mig ifall jag behövde ha EOLR över rökdetektorn eller inte?

Och ang. magnetbrytarna; för dubbelbalansering skall jag montera en resistor både i serie över +-ledare och en parallellt över anslutningen, dvs mellan de två ledarna vid varje magnetbrytare?
([Edit:] Hittade en lysande tråd: http://www.byggahus.se/forum/teknik/103137-dsc-resistorfraga.html)

Redigerat:
Hej på er! Long time no see.. :)

Efter bergvärme, fasadrenovering, larminstallation och säkert fler grejer jag glömt har jag iaf fått tummen ur att koppla in larmen.

Blev mäkta förvånad när MAP:arna började blippa till så fort jag slog på strömmen, hade räknat med mer problem...

Nåväl, efter att jag gått över MAP:arna och registrerat dem stod i båda databladen (för LED5511 och RFK5500) att man skulle slå in sekvensen *8[inst-kod]902* (ungefär), efter detta får jag hela tiden följande text på RFK'n när jag trycker på <>:
1 2 3 4 5 6 7 8
N N - - - - - -

Bläddrar jag med <> kan jag välja "System" eller "Partition 2" med "*", trycker jag på "*" står det "Selecting Partition 2" t.ex. och så piper det tre gånger.

Men efter någon minut om jag trycker på <> igen så får jag samma fråga..

Vad innebär detta?

Dessutom har jag två fel:
Service Req Sup
Communications

Antar att jag kopplat telefontrådarna fel inne i huvudenheten då färgerna inte stämde mot kretskortet (hade ju inte garanterat att det var rätt ändå iofs), någon som har något bra tips på hur man kollar vilket tråd som skall vart?

Har för mig att jag har ett till Service Req-fel men glömt bort vad det står nu.

Någon som har någon bra idé? Tycker jag har försökt allt..

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.