Hej

Drar dubbla näverksuttag i alla rum med patchpanel nere i källaren. Där sitter en router kopplad till fiberboxen på väggen (CPS:en kallas den kanske). Routern har fyra portar och det räcker alldeles precis för nu och behöver jag mer jackar jag bara in en switch däremellan.

Har nu kopplat in en VOIP-box (Linksys SPA2102), den sitter i porten brevid routern, CPS:en har 8 portar, med lite olika grupper, har ingen aning om den egentligen bara är en enkel switch den också eller om det finns olika logik bakom grupperingarna.

VOIP-boxen som kom från Riksnet idag har bara 2st telefoniutgångar, gamla hederliga RJ11. Vad behöver jag för att istället kunna:

1. Koppla nätverksuttag vidare via patchpanel till telefoniuttag.
2. Kunna koppla in fler uttag än bara 2.

Tack!

Fråga 3. Vart hittar jag kablar med RJ45 i ena änden och RJ11 i den andra, för koppling mellan telefon och nätverksuttag? Det enda jag hittat är dyra Lexcom-kablar.

Man kan köra RJ11-RJ11. De passar fint men vill du ha en rj45-rj11 så 40-929 hos kjell och co tex :)

Ok, fast RJ11 till RJ11 blir svårt, i uttagen såväl som patchpanel är det RJ45.

Om jag vill ha fyra fasta telefoner, hur ska dessa kopplas vidare från patchpanelen? Telefonidosan har bara två uttag, finns det någon enkel splitter som delar upp dessa i fler uttag?

SPA2102 har 2 stycken rj11 uttag och dessa är 2 helt oberoende linjer som du kan ha 2 olika telefonnummer till. Om du "bara" har ett telefonnummer så använder du bara ett uttag. Sedan får du koppla alla dina telefoner "efter varandra".

Jag brukar koppla in några uttag i serie i patchpanelen där jag kopplar in telefonerna.
Hoppas att du förstår hur jag menar.

Seriekoppling, smart, vad behöver man för prylar till det?

Det kanske är en sån här jag letar efter?
http://www.kjell.com/?item=40351
med ännu hellre med en fyra-fem utgångar istället för tre.

Tack för kabeltipset ovan , isåfall skulle lösningen se ut såhär:

Telefon --> konvkabel RJ11-RJ45 --> nätverksuttag Cat6 --> patchpanel --> konvkabel RJ45-RJ11 --> Splitter i länken ovan --> VOIP-adapter --> Fiberbox/CPS

Finns bättre lösning?

Är inte helt införstådd i hur du vill koppla det, men om du nu ändå har uttag kopplade till en patchpanel så kan man väl sätta in rj11-kontakten direkt i uttaget?

Det är jag som är dålig på att förklara.

Uttagen i sovrum mm är RJ45, dvs den större, kopplat på cat6-kablage. Andra ändan mynner ut i patchpanelen nere i källaren, även där RJ45 naturligtvis.

Telefoniboxen kommer sitta nere i källaren den också, alldeles bredvis patchpanelen. Utmaningen/frågeställningen ligger nu i hur tusan jag kopplar in låt säga 5 telefoner (dvs 5st uttag i patchpanelen), eller snarare vart jag kopplar dessa, telefoniboxen har som sagt bara två st teleuttag RJ11.

Lyckades jag förtydliga?

Jasså det var grena ut jag ville, det lät omständigt, jag som hoppades på en färdig lösning ala plug and play. Har läst guiden men nu fick jag tydligen anledning läsa om den. Tackar.

Häng inte upp dig för mycket på RJ11 resp RJ45. En RJ11-kontakt passar direkt i ett RJ45-uttag. Konverterkabel är helt onödigt.

Om du följer Mats nätverksskola, som nämnts tidigare, så fixar du det lätt. Den innehåller allt du behöver veta om seriekopplingen som måste göras.

Den där telefonmodulen som någon rekommenderade om behövs inte... Behövdes inte innan patchpanelerna började användas för telefon och behövs inte nu heller...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.