2 298 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Telefoni (VOIP) switch?
Hej
Drar dubbla näverksuttag i alla rum med patchpanel nere i källaren. Där sitter en router kopplad till fiberboxen på väggen (CPS:en kallas den kanske). Routern har fyra portar och det räcker alldeles precis för nu och behöver jag mer jackar jag bara in en switch däremellan.
Har nu kopplat in en VOIP-box (Linksys SPA2102), den sitter i porten brevid routern, CPS:en har 8 portar, med lite olika grupper, har ingen aning om den egentligen bara är en enkel switch den också eller om det finns olika logik bakom grupperingarna.
VOIP-boxen som kom från Riksnet idag har bara 2st telefoniutgångar, gamla hederliga RJ11. Vad behöver jag för att istället kunna:
1. Koppla nätverksuttag vidare via patchpanel till telefoniuttag.
2. Kunna koppla in fler uttag än bara 2.
Tack!
Drar dubbla näverksuttag i alla rum med patchpanel nere i källaren. Där sitter en router kopplad till fiberboxen på väggen (CPS:en kallas den kanske). Routern har fyra portar och det räcker alldeles precis för nu och behöver jag mer jackar jag bara in en switch däremellan.
Har nu kopplat in en VOIP-box (Linksys SPA2102), den sitter i porten brevid routern, CPS:en har 8 portar, med lite olika grupper, har ingen aning om den egentligen bara är en enkel switch den också eller om det finns olika logik bakom grupperingarna.
VOIP-boxen som kom från Riksnet idag har bara 2st telefoniutgångar, gamla hederliga RJ11. Vad behöver jag för att istället kunna:
1. Koppla nätverksuttag vidare via patchpanel till telefoniuttag.
2. Kunna koppla in fler uttag än bara 2.
Tack!
Ok, fast RJ11 till RJ11 blir svårt, i uttagen såväl som patchpanel är det RJ45.
Om jag vill ha fyra fasta telefoner, hur ska dessa kopplas vidare från patchpanelen? Telefonidosan har bara två uttag, finns det någon enkel splitter som delar upp dessa i fler uttag?
Om jag vill ha fyra fasta telefoner, hur ska dessa kopplas vidare från patchpanelen? Telefonidosan har bara två uttag, finns det någon enkel splitter som delar upp dessa i fler uttag?
SPA2102 har 2 stycken rj11 uttag och dessa är 2 helt oberoende linjer som du kan ha 2 olika telefonnummer till. Om du "bara" har ett telefonnummer så använder du bara ett uttag. Sedan får du koppla alla dina telefoner "efter varandra".
Det kanske är en sån här jag letar efter?
http://www.kjell.com/?item=40351
med ännu hellre med en fyra-fem utgångar istället för tre.
Tack för kabeltipset ovan , isåfall skulle lösningen se ut såhär:
Telefon --> konvkabel RJ11-RJ45 --> nätverksuttag Cat6 --> patchpanel --> konvkabel RJ45-RJ11 --> Splitter i länken ovan --> VOIP-adapter --> Fiberbox/CPS
Finns bättre lösning?
http://www.kjell.com/?item=40351
med ännu hellre med en fyra-fem utgångar istället för tre.
Tack för kabeltipset ovan , isåfall skulle lösningen se ut såhär:
Telefon --> konvkabel RJ11-RJ45 --> nätverksuttag Cat6 --> patchpanel --> konvkabel RJ45-RJ11 --> Splitter i länken ovan --> VOIP-adapter --> Fiberbox/CPS
Finns bättre lösning?
Det är jag som är dålig på att förklara.
Uttagen i sovrum mm är RJ45, dvs den större, kopplat på cat6-kablage. Andra ändan mynner ut i patchpanelen nere i källaren, även där RJ45 naturligtvis.
Telefoniboxen kommer sitta nere i källaren den också, alldeles bredvis patchpanelen. Utmaningen/frågeställningen ligger nu i hur tusan jag kopplar in låt säga 5 telefoner (dvs 5st uttag i patchpanelen), eller snarare vart jag kopplar dessa, telefoniboxen har som sagt bara två st teleuttag RJ11.
Lyckades jag förtydliga?
Uttagen i sovrum mm är RJ45, dvs den större, kopplat på cat6-kablage. Andra ändan mynner ut i patchpanelen nere i källaren, även där RJ45 naturligtvis.
Telefoniboxen kommer sitta nere i källaren den också, alldeles bredvis patchpanelen. Utmaningen/frågeställningen ligger nu i hur tusan jag kopplar in låt säga 5 telefoner (dvs 5st uttag i patchpanelen), eller snarare vart jag kopplar dessa, telefoniboxen har som sagt bara två st teleuttag RJ11.
Lyckades jag förtydliga?
Aha, Du behöver alltså grena ut lite. Inga problem det heller. Enklast utnyttjar man lite tomma platser i en kk panel och grenar där
Det har jag skrivit lite om i min nätverksskola http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html
Det har jag skrivit lite om i min nätverksskola http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Häng inte upp dig för mycket på RJ11 resp RJ45. En RJ11-kontakt passar direkt i ett RJ45-uttag. Konverterkabel är helt onödigt.
Om du följer Mats nätverksskola, som nämnts tidigare, så fixar du det lätt. Den innehåller allt du behöver veta om seriekopplingen som måste göras.
Om du följer Mats nätverksskola, som nämnts tidigare, så fixar du det lätt. Den innehåller allt du behöver veta om seriekopplingen som måste göras.
Klicka här för att svara