1 609 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
tips om hemnätverk!!
Hej!
Håller på att bygga och undrar om man kan fåp lite tips på olika alternativ gällande hemnätverk.
Jag har dragit dubbla vp20 rör till varje ställe där jag kan tänkas ha tv elle data, dom har varsin dosa.
snälla ge mig lite tips vilket som e bäst...billigast...osv
MVH Peter
Håller på att bygga och undrar om man kan fåp lite tips på olika alternativ gällande hemnätverk.
Jag har dragit dubbla vp20 rör till varje ställe där jag kan tänkas ha tv elle data, dom har varsin dosa.
snälla ge mig lite tips vilket som e bäst...billigast...osv
MVH Peter
Hejsan!
Jag skulle nog satsa på att bara köra trådlöst.
Många leverantörer erbjuder ju IPTV, alltså tv genom internet.. Och framtiden ligger ju garanterat där och då slipper du ha massa kablar i väggen utan att de används.. Nu är ju de trådlösa routrarna så pass stabila så att det inte direkt märks någon skillnad mot kabel. Sen så kan du ju ändra dej och flytta tv till andra sidan rummet utan att du behöver dra dit en antenn/eller lan kabel. (Ström behövs ju endå naturligtvis)
Vi hade IPTV genom telia tidigare och de tyckte ja funka skitbra! Och vi körde ofta två tv-apparater(man fick köpa till en extra box för att kunna ha de igång på två tv:ar samtidigt men så gör ju i stort sett alla operatörer) och två datorer igång samtidigt, allt trådlöst.. och de hackade inget alls och då hade vi bara 8Mbit. Att streama film från internet va inte heller nått problem. (Ja tror även telia pumpar ut mer om man har IPTV) Nu kan vi tyvärr inte ha de för vi har flyttat ut på landet och här finns de tydligen inte adsl!! Så vi kör på trådlöst bredband..
Det är inte direkt dyrare heller om du ska ha tex tv från boxer, bredband från glocalnet.. Plus att dom slänger på IP telefoni på de..
Så de skulle ja göra om ja kunde
och slänga bort den fula antennen på taket 
Jag skulle nog satsa på att bara köra trådlöst.
Många leverantörer erbjuder ju IPTV, alltså tv genom internet.. Och framtiden ligger ju garanterat där och då slipper du ha massa kablar i väggen utan att de används.. Nu är ju de trådlösa routrarna så pass stabila så att det inte direkt märks någon skillnad mot kabel. Sen så kan du ju ändra dej och flytta tv till andra sidan rummet utan att du behöver dra dit en antenn/eller lan kabel. (Ström behövs ju endå naturligtvis)
Vi hade IPTV genom telia tidigare och de tyckte ja funka skitbra! Och vi körde ofta två tv-apparater(man fick köpa till en extra box för att kunna ha de igång på två tv:ar samtidigt men så gör ju i stort sett alla operatörer) och två datorer igång samtidigt, allt trådlöst.. och de hackade inget alls och då hade vi bara 8Mbit. Att streama film från internet va inte heller nått problem. (Ja tror även telia pumpar ut mer om man har IPTV) Nu kan vi tyvärr inte ha de för vi har flyttat ut på landet och här finns de tydligen inte adsl!! Så vi kör på trådlöst bredband..
Det är inte direkt dyrare heller om du ska ha tex tv från boxer, bredband från glocalnet.. Plus att dom slänger på IP telefoni på de..
Så de skulle ja göra om ja kunde
Tillägg:
Om du har IPTV kan du oxå hyra film direkt till tv:n.. och de är ju sjuukt smidigt.. Du har även tillgång till alla "Play"-kanaler som endel stationer lägger ut på internet gratis i tv:n (tex svt play)
Om du har IPTV kan du oxå hyra film direkt till tv:n.. och de är ju sjuukt smidigt.. Du har även tillgång till alla "Play"-kanaler som endel stationer lägger ut på internet gratis i tv:n (tex svt play)
Jag, och en del andra, tycker precis tvärtom: kör trådat i första hand och trådlöst i nödfall. Visserligen har dagens trådlösa nät mycket bra prestanda i gynnsamma lägen men i praktiken blir det inte alltid så bra. Det finns mycket som kan störa.
Med två dosor med dubbla VP20 så finns det nog ingen begränsning på vad du kan dra fram till respektive ställe. Bra tänkt!
Generellt så bör du dra fram dubbla Cat 6-kablar och (minst) en koax till varje punkt, från en central plats där du kan koppla ihop allt.. Det beror bl a lite på vilken TV-lösning du har tänkt.
Med två dosor med dubbla VP20 så finns det nog ingen begränsning på vad du kan dra fram till respektive ställe. Bra tänkt!
Generellt så bör du dra fram dubbla Cat 6-kablar och (minst) en koax till varje punkt, från en central plats där du kan koppla ihop allt.. Det beror bl a lite på vilken TV-lösning du har tänkt.
Haha
så du har fler som tycker som du.. kul 
Nämen självklart så får man ju mer prestanda med kabel.. Inge snack där
Men för "vanlig" användning så duger ju helt klart trådlöst nätverk.. Tycker jag iallafall.. Och om det skulle vara dålig mottagning nånstans i huset (typ i källarn eller så) så äre ju bara att slänga upp en accesspunkt.
Sen så som sagt så ligger ju framtiden där.. Om några år så kommer nog trådlösa nätverk vara i stort sätt lika stabila som de med kabel..
Sen äre ju sååå mkt smidigare.. De flesta har väl i dagsläget bärbara datorer, och den blir ju inte alls särsklit bärbar om man måste pula i en nätverkssladd hela tiden.. Nu går de väl att ha både och men om endå tekniken finns där så varför inte utnyttja den?
Sen så får man ju ha grejer som är av lite kvalite.. Min första trådlösa router ja köpte som va nån D-link historia för 6-7år sen funka inte alls bra.. då bröts hela tiden och sånt å de suger ju. Men de senaste ja har haft har alltid funkat klockrent.
Nämen självklart så får man ju mer prestanda med kabel.. Inge snack där
Sen så som sagt så ligger ju framtiden där.. Om några år så kommer nog trådlösa nätverk vara i stort sätt lika stabila som de med kabel..
Sen äre ju sååå mkt smidigare.. De flesta har väl i dagsläget bärbara datorer, och den blir ju inte alls särsklit bärbar om man måste pula i en nätverkssladd hela tiden.. Nu går de väl att ha både och men om endå tekniken finns där så varför inte utnyttja den?
Sen så får man ju ha grejer som är av lite kvalite.. Min första trådlösa router ja köpte som va nån D-link historia för 6-7år sen funka inte alls bra.. då bröts hela tiden och sånt å de suger ju. Men de senaste ja har haft har alltid funkat klockrent.
Skulle precis som Bergling rekommendera tråd i väggen, billy bragg har visserligen rätt i att trålöst är stabilare nu än tidigare men.... Väljer du att dra in kabel nu kan du välja att byta till eller komplettera med trådlöst, Väljer du trådlöst blir det ett mindre h-vete att få till trådbundet sen om behovet finns. Som jämförelse kan man ju se att Cat 6 kabel täcker Gigabitnätverk medan trådlöst N ligger på teoretiskt 600 Mb.
Sen beror det ju på hur ditt hus ser ut, mycket betong och armering förbättrar ju inte mottagningen.
Så följ Bergling rekommendationer av kabel så är du hyfsat framtidssäker och med rören i väggen kan du enkelt bygga fibernätverk den dag den blir prisvärd....
Sen beror det ju på hur ditt hus ser ut, mycket betong och armering förbättrar ju inte mottagningen.
Så följ Bergling rekommendationer av kabel så är du hyfsat framtidssäker och med rören i väggen kan du enkelt bygga fibernätverk den dag den blir prisvärd....
Skall man roa sig med att strömma bild är tråd definitivt att föredra, ljud funkar oftast. Trådlöst kan ha lite darrig funktion utan att vanlig surf störs nämnvärt, men strömmande media är ofta känsligare för ojämn förbindelse. Sagt med tanke på att IPTV rekommenderades tidigare i tråden.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Det är väl lite off att rekommendera trådlöst när trådskaparen uttryckligen skriver att han för ändamålet har dragit dubbla VP20-rör runt om i kåken.
Fast lite mer kött på ursprungsfrågan behövs nog för att vi ska kunna svara. Jag iaf förstår inte riktigt vad som efterfrågas.
Fast lite mer kött på ursprungsfrågan behövs nog för att vi ska kunna svara. Jag iaf förstår inte riktigt vad som efterfrågas.
Sen ska vi komma ihåg att man anger maxkapaciteten på radiodelen på trådlösa nät. Man ska ju prata åt båda håll och sen blir det troligen mer än en enhet. Då faller prestanda rätt snabbt.
Jag skulle också vilja ha lite mer inforation för att kunna komma med några tips/råd
Jag skulle också vilja ha lite mer inforation för att kunna komma med några tips/råd
Vill ha tips på sytem som finns...typ lexcom och liknande system kontra dra coax o cat 6 kablar. Fördelar o nackdelar med dessa olika system. Kommer ha en trådlös router för lapen, annars känns trådlöst onödigt.....
Har inte dragigt 2 vp20 till varje dosa..."bara" en till varje dosa men det sitter 2 dosor på varje ställe där man vill ha tv/data.
Kan man få i två coax i ett vp20
??
Kan man få i två cat6 i ett cp20
??
Tack för dom svar jag fått!!
Peter
Har inte dragigt 2 vp20 till varje dosa..."bara" en till varje dosa men det sitter 2 dosor på varje ställe där man vill ha tv/data.
Kan man få i två coax i ett vp20
Kan man få i två cat6 i ett cp20
Tack för dom svar jag fått!!
Peter
Cat 6.e klarar 10G också, vill jag minnas.Tigger skrev:Skulle precis som Bergling rekommendera tråd i väggen, billy bragg har visserligen rätt i att trålöst är stabilare nu än tidigare men.... Väljer du att dra in kabel nu kan du välja att byta till eller komplettera med trådlöst, Väljer du trådlöst blir det ett mindre h-vete att få till trådbundet sen om behovet finns. Som jämförelse kan man ju se att Cat 6 kabel täcker Gigabitnätverk medan trådlöst N ligger på teoretiskt 600 Mb.
Så följ Bergling rekommendationer av kabel så är du hyfsat framtidssäker och med rören i väggen kan du enkelt bygga fibernätverk den dag den blir prisvärd....![]()
Trådlöst är ett jävla skit att hålla på med, det passar bara till laptopen man ska surfa och maila lite med, ska man försöka spela spel, kolla på streamad film eller nåt annat bandbreddskrävande är det helt värdelöst. Eller ja, köper man Cisco systems prylar för 50 papp så är det klart att man kan få ett stabilt nät, men då försvinner ju nästan poängen.
Nej, fram för kabel, ner med trådlöst!
två kat 6 i ett VP20 är inga problem om du itne har varit väldigt elak i draagningen. 2 koax går bra det med. 2 tp och en koax kan gå beroende på kabeltyper och dragning.
10GB kabeln heter av någon udda anledning 6A. Man kan köra 10GB över vanlig cat 6 men inte på hundra meters avstånd enligt standard. (sen kan det råka funka ändå men inga garantier där)
10GB kabeln heter av någon udda anledning 6A. Man kan köra 10GB över vanlig cat 6 men inte på hundra meters avstånd enligt standard. (sen kan det råka funka ändå men inga garantier där)
10GB/s går iofs på en 6a som den mycket riktigt heter, men på en 6, lär det bli riktigt svårt. 10Gb/s går däremot på upp till 70 meter Cat.6 har jag för mig nu när du säger det..
(ordbajseri, b betyder bit men B betyder byte.
6a ska klara 100G upp till 70 meter om jag inte minns fel.)
(ordbajseri, b betyder bit men B betyder byte.
Problemet med trådlöst är inte medel och högsta hastighet utan sämsta möjliga överförings hastighet. Ska du använda nätverket för att strömma högupplöst film så kommer det garanterat att hacka ibland. Inte så kul då sådan alltid har en tendens att hända vid sämsta möjliga tillfälle, straff på fotboll.
Redigerat:
Klicka här för att svara